Wliczanie w koszta na B2B

JD
  • Rejestracja:6 miesięcy
  • Ostatnio:około 14 godzin
  • Postów:35
0

Cześć. Zacząłem się zastanawiać jak w praktyce wygląda wliczanie sobie w koszta różnych dóbr materialnych na B2B.

Kiedyś czytałem, że dosłownie wszystko ludzie tam wpisywali i praktycznie za wszystko dostawali zwrot VAT - chcesz kupić psa? Mówisz że to element marketingu i odbijasz VAT - chcesz nową gitarę i głośniki? Mówisz że to akcja promocyjna twojej firmy IT - nowy telewizor? Przecież to normalne że firma ma telewizory - itd. itd. itd. cokolwiek zechcesz.

Zastanawiam się, jak to teraz wygląda w praktyce? Na pewno jest tutaj sporo osób na B2B - czy na co dzień daje to faktycznie możliwość robienia zakupów bez VAT i takie coś się opłaca? Korzystacie z tego?
Na moim przykładzie - pije bardzo dużo kawy, czyli wyobrażam sobie co miesiąc odliczanie VAT-u jako zaopatrzenia dla mojej działalności (bo przecież co to za firma bez kawy) - inny przykład to że chcę wybudować dom, czyli tutaj nasuwa się logika, że można by wliczyć meble w koszta, bo przecież to będzie jednocześnie biuro mojej działalności i tym samym dużo taniej ten dom wyposażyć. Trochę za piękne by było prawdziwe, jak to teraz funkcjonuje?

LU
kawa, meble, ekspress wyłacznie jak masz osobne biuro, inaczej bym nie szedł w to. TV komputery, telefony i wszystko co można programować myślę że spoko, jakąś apkę z jedną mieć i ją rozwijać i spoko. Zasada jest taka że rzecz musi być wyłącznie w celu osiągnięcia dochodu. Głośniki ok, ale chyba nie jakieś mega, gitara chyba nie, chyba że masz wpisany zespół diso polo obok programowania w PKD, telewizor to też jak byś miał 2: jeden do firmy (programowanie), drugi prywatny to może byś się wybronił. Psa - nie ma opcji. Tak w ogóle to pytać doradcy podatkowego najlepiej!!!
SM
Biurko czy fotel do biurka też raczej będą ok.
50
xD Pies jeśli "będzie ochraniał majątek związany z działalnością gospodarczą, to za koszt uzyskania przychodu można uznać wydatki związane z utrzymaniem psa w związku z pełnieniem przez niego funkcji stróżujących" - czytamy. https://www.money.pl/gospodarka/czy-psa-mozna-wrzucic-w-koszty-uzyskania-przychodu-jasna-odpowiedz-kis-7069681062026080a.html
onomatobeka
  • Rejestracja:prawie 9 lat
  • Ostatnio:około 6 godzin
  • Postów:371
2

Lektura na początek:
https://programistanaswoim.pl/128-kosztow-uzyskania-przychodu-kazdego-programisty/

I zazwyczaj nie chcesz zwrotu VAT, tylko obniżenie należnego VAT z przychodu, który musisz uregulować wobec US.

Tak na szybko co do Twoich przykładów jak moje księgowe to kwalifikowały - telewizor jak najbardziej (bo możesz używać go nawet jako monitora, potrzebny do uzyskiwania dochodu w działalności), ekspres nie mając pracowników raczej nie, meble tak (typu biurko, fotel, kontenerek tak; łóżko, szafka nocna itd. już nie)

edytowany 1x, ostatnio: onomatobeka
AD
  • Rejestracja:około rok
  • Ostatnio:około 3 godziny
  • Postów:273
0

Jak chcesz się wozić z us w przypadku kontroli to możesz wrzucać wszystko w jiszty i jak będziesz chciał urlop to brać chorobowe.

KB
  • Rejestracja:prawie 6 lat
  • Ostatnio:około 16 godzin
  • Lokalizacja:Śląsk / Remote
  • Postów:56
4

Nie wiesz nic. Choćby tego, że kupując wyposażenie typu meble na firmę to nie możesz go kupić do domu tylko do siedziby firmy. Zobacz sobie choćby ile kosztuje prąd dla domu a ile dla firm.
Zostają rzeczy typu telewizor, telefon, komputer, biurko. Pomyślmy, w tym roku wyposażałem nowy dom więc zobaczmy jaki majątek zaoszczędził gdybym nie był na tej dziadowskiej UoP. Telewizor 6300zł, PC z monitorem 5000zł, biurko niecałe 1000zł. Dodatkowo w końcu zmieniłem telefon za 2500zł (na takich sam jaki kupiłem 4 lata temu za 3000zł). W sumie daje to 15k kosztów czyli 2800zł VATu, majątek.
Teraz pomyślmy co kupie w następnym roku by narobić kosztów: telewizor jest, PC jest, telefon jest, laptop jest...

To może auto w leasing za 300k? W końcu prezes musi się wozić, nie po to mam jeden jedyny kontrakt który mogą mi wypowiedzieć z dnia na dzień bym jeździł jakimś gruchotem za 100k...

edytowany 2x, ostatnio: KaBeS
SA
@Pinek: będzie ziomek zaskoczony powiadomieniami :P
SA
Poza tym miło jest wiedzieć, że jak przyjdzie mi do głowy kupić komputer/klawiaturę/biurko/sluchawki czy cokolwiek podobnego to mogę patrzeć na ceny netto. Ale ekspres do kawy wziąłem bez faktury.
KB
Przecież mój post to odpowiedź na temat autora który pisze "dużo taniej ten dom wyposażyć", a wy piszecie, że to wysryw bo dobre i odliczyć 200zł miesięcznie. Ja nie neguje tego, że nie warto zaoszczędzić tych 200zł, tylko sprowadzam autora na ziemię
K5
Autor bardziej pyta czy jets to możliwe bo jak widać bardzo nie ogarnia. Nie oznacza to że tak zrobi.
F2
Jak macie drukarkę na firmę i tam są tonery, to się chyba pod BDO podlega ;)
AN
  • Rejestracja:ponad 10 lat
  • Ostatnio:13 minut
  • Postów:957
2

Odliczyć możesz wszystko ale jak dostaniesz kontrole to będziesz musiał to udowodnić. Jak nie masz pracowników to kawę ci zakwestionują. Elektronikę jak najbardziej bo łatwo udowodnić, że do pracy potrzebna.


Zdalna praca dla Senior Python Developerów --> PW
AD
  • Rejestracja:około rok
  • Ostatnio:około 3 godziny
  • Postów:273
0

Biznesmani jak z koziego anusa traba.

edytowany 1x, ostatnio: Adin
FR
  • Rejestracja:prawie 11 lat
  • Ostatnio:około 11 godzin
  • Postów:902
2

Są ludzie którzy prowadzą kreatywną księgowość, to wszystko zależy od charakteru prowadzonej działalności. Dla przykładu możesz sobie dopisać do ceidg tworzenie filmów i kupić drona, aparat fotograficzny i wystawić jedną fakturę na 100zl koledze a do tego zakupić te meble zrobić im zdjęcie i stworzyć stronę w wordpressie mówiąc że próbujesz wystartować jako PHP developer i potrzebowałeś zdjęć na stronkę. Ogranicza Cię tylko Twoja wyobraźnia.

BA
  • Rejestracja:ponad 11 lat
  • Ostatnio:41 minut
  • Postów:166
0

ledi12
  • Rejestracja:ponad 5 lat
  • Ostatnio:około 8 godzin
  • Lokalizacja:Wrocław
0

Zasada jest jedna. dopóki jesteś w stanie udowodnić przed US, że poniesiony koszt jest związany z prowadzoną przez Ciebie działalnością, to możesz nawet odliczyć fakturę od pobytu w burdelu :D

A w praktyce przy założeniu jdg na ryczałcie. 100% vatu odliczasz od wszelakiej elektroniki, mebli oraz auta (Jeśli jest w użytku firmowym). Sofa itp też przejdzie, ale trzeba mieć wtedy "wydzielone" pomieszczenie do przyjmowania klientów, jeśli firma zarejestrowana na adres domowy. To samo z kawą. Wszystko po to, że w razie kontroli masz podkładkę. W praktyce takie coś ma sens jak masz dom i kilka pokoi. Robisz sobie salon, który jest rzekomym biurem :D Znajomy miał kontrolę, bo potrafił nawet słonecznik wrzucać w koszta (kawę też). Miał "wydzieloną" przestrzeń i na tym stanęło. Sporo zależy też pewnie od samego US. Jeden będzie podważał, drugi odpuści.


Robię http response status cody w martwych ciągach
edytowany 2x, ostatnio: ledi12
KB
Znacie kogoś kto tak zrobił? Wiecie, że do takiego pomieszczenia przydałby się osobne drzwi zewnętrzne by US was nie wyśmiał gdy powiecie, że prowadzicie swoich klientów do biura przez salon z aneksem kuchennym? I to wszystko by wrzucić w koszty kawę i sofę? Przy dzisiejszych kosztach budowy to się zwrócił może za 100 lat. Oczywiście dopóki energetyka nie każde wam założyć osobnego licznika na pomieszczenie firmowe i płacić za 1kWh po 3zł, wtedy nie zwróci się nigdy.
ledi12
Tak jak napisałem, jeden US zakwestionuje, drugi to zaakceptuje. Pytanie na jakiego urzędnika trafisz. Mieszkanie ma na Bulwarze Dedala we Wrocławiu - Nie wiem pod jakim US to podlega :)
KO
Czego psiembiorcy nie wymyślą, żeby zaoszczędzić parę groszy xD
KB
Spróbuj na tym forum zapytać o poradę prawną to cię zjadą, że żal ci parę stówek na prawnika. Ale spróbuj zasugerować, że kombinowanie z kosztami nie jest wartę tych paru stówek to też cię zjadą. Gdzie tu logika?
KE
Bo zaoszczędzone na podatkach pieniądze pachną inaczej niż zaoszczędzone na prawniku xD
KE
  • Rejestracja:około 6 lat
  • Ostatnio:około 3 godziny
  • Postów:615
0
anonimowy napisał(a):

Odliczyć możesz wszystko ale jak dostaniesz kontrole to będziesz musiał to udowodnić.

Dokładnie, nic więcej. Prawo odpowiadające za "wrzucanie w koszty" istnieje, ale jest bardzo ogólne. Nie istnieje algorytm, któremu na wejściu podajesz propozycję zakupu a na wyjściu dostajesz true/false. Istnieje jedynie przybliżony sposób heurystyczny o nazwie "zapytaj księgowej" która powinna doradzić, aczkolwiek i tak jej odpowiedź będzie obarczona pewnym błędem prawdopodobieństwa.

Pamiętaj, jeśli dopadnie cię kontrola (oby nigdy), to urzędnik jest człowiekiem bądź co bądź myślącym. Jeśli zobaczy twoją "firmową" sofę (na której podobno siadają klienci) postawioną przed domowym telewizorem i obłożoną poduszkami, no to może mieć wątpliwości i to twoim obowiązkiem będzie wytłumaczenie się.

KB
@kelog: Oczywiście, że możesz. Jest różnica pomiędzy kosztem tak poprawnym, że tylko najbardziej upierdliwy urzędnik świata by się przyczepił a wrzucanie w koszty sofy stojącej w salonie. Jednak jeżeli chcesz wrzucać w koszty tylko to na co jest dosłownie 0% szans przyczepienia się to nie możesz wrzucić kompletnie nic, nawet księgowej.
KE
Jasne. No tylko widzisz, optymalizujemy nie pod przestrzeganie prawa, tylko pod uniknięcie przyczepienia się przez urzędnika :) Polska pełną gębą. Komputer do grania jest ok, bo urzędnik zrozumie. Ale sofa którą uczciwie postawię w gabinecie gdzie pracuję zdalnie, a chciałbym się położyć z laptopem czasem - nie, bo urzędnik się przyczepi. Oczywiście zgadzam się z tobą :)
AN
Sofa byłaby ok dla pracowników jak najbardziej, jak nie mamy pracowników i tylko dla siebie to za duże pole do nadużyć by było
B1
zapytaj księgowej to zły algorytm, bo księgowa może odradzać wrzucanie w koszty aby się jak najmniej narobić. Lepszy jest algorytm zapytaj doradcy podatkowego
KE
Fakt, może lepiej. Choć pewnie doradcy nie masz na co dzień dostępnego, no i pewnie on będzie więcej kosztował niż te zyski.
LA
  • Rejestracja:ponad 11 lat
  • Ostatnio:około 23 godziny
  • Postów:466
0

Naprawdę ktoś wrzuca telewizor wiszący w salonie w koszta? :)

LA
wiszacy w salonie spelniajacy funkcje monitora? aha
KE
Jak przychodzi kontrola to podpinasz szybko zooma pod niego.
ZI
By to jeden :P Tabelki z monitoringu systemu sobie na nim wisza =3
ledi12
Tak jak @froziu napisał - Kreatywna księgowość. Wszystkie chwyty dozwolone dopóki masz wystarczającą odwagę :D
MS
Przecież trzeba jakoś sprawdzić jak strona będzie wyglądać w 4k :⁠-⁠)
NI
  • Rejestracja:około 6 lat
  • Ostatnio:3 dni
  • Postów:75
0

@froziu > Są ludzie którzy prowadzą kreatywną księgowość,
Albo ich księgowi.
Ostatnio był jakiś artykuł o długach "Wiśni".
Kiedy brał kredyt w SKOK Wołomin to oświadczył, że zarabia 100k+/mc i spokojnie da radę spłacać 2mln kredytu - rata 68k/mc.
W rozliczeniu rocznym wykazał 80k dochodu. Na pytanie jak wytłumaczyć taką rozbieżność odpowiedział, że to dzięki kreatywnemu księgowemu.

RA
  • Rejestracja:ponad 6 lat
  • Ostatnio:około 12 godzin
  • Postów:355
2

Ja bym uważał z telewizorem, dolicz koszty abonamentu 200-300 rocznie.

edytowany 1x, ostatnio: ralf
RA
@flu21: nie musisz mieć anteny, każdy telewizor to smart tv i mozesz oglądać program tvp przez internet, czyli sama możliwość wymaga opłaty
F2
Jeśli nie jest podłączony do internetu, to nie możesz. Może jeszcze powiesz, że spakowany w kartonie w garażu też wymaga opłaty?
RA
@flu21: to w jaki sposób zamierzasz go używać skoro nie jest podłączony ani do kablówki ani do komputera
F2
Może być podłączony do magnetowidu. Jeśli jest podłączony do komputera, to zapłacisz abonament (firmowy) i za komputer i za monitor/telewizor? Bez sensu.
RA
do magnetowidu :D
Damian Śniatecki
  • Rejestracja:5 miesięcy
  • Ostatnio:około 13 godzin
  • Lokalizacja:Wrocław
  • Postów:18
0

Dużo osób robi koszta by robić koszta. I tak się kręci to od lat.

Dla >90% osób w IT ryczałt na końcu i tak się bardziej opłaci. Nawet nie wspominam o wysiłku mentalnym i zmarnowanym czasie na tłumaczeniu księgowej dlaczego potrzebujesz np. telewizora (pomijam ewentualne tłumaczenia się US)

Jak ktoś planuje większe zakupy, to warto przejść jednego roku na liniówkę, wziąć więcej rzeczy w koszta (np. elektronika, rower, koszta związane z biurem, większa wpłata na leasing), a w następnym zmienić formę na ryczałt.

Praktycznie zawsze jak ktoś mi opowiada o tych mitycznych kosztach to kończy się to na tym, że po prostu liczyć nie potrafi 😂

KE
rower przejdzie?
KL
telewizor możesz spokojnie wrzucić no ja w to powątpiewam. Patrząc ze strony że i tak ciebie nie skontrolują to pewnie możesz wrzucać. Jak skontrolują to nie sądzę że obronisz telewizor będący w salonie wrzucony jako koszt prowadzenia działalności.
Damian Śniatecki
Rower to środek transportu. Przechodzi bez problemu. Niedługo mogą być nawet dopłaty do elektryków. Co do telewizora to jako programista pewnie można podejść od strony, że był potrzebny by testować programy np. Monitor będzie jednak na pewno bezproblemowy.
KE
Analogia do przekraczania prędkości niestety jest nietrafna. Jeśli przekraczam prędkość o x km/h (x > 0) to na 100% łamię prawo i mogę to udowodnić prawami fizyki (v=s/t). To czy dostanę mandat - zależy :) Natomiast w przypadku kupowania telewizora na firmę, nie wiem czy łamię prawo - o tym zadecyduje los - czy będzie kontrola, czy urzędnik będzie miał lepszy dzień czy gorszy, czy moje wytłumaczenie się mu spodoba czy nie.
Miang
takie coś na fakturze Monitor LG 27TQ615S-PZ Smart TV
Schadoow
  • Rejestracja:około 13 lat
  • Ostatnio:około 22 godziny
  • Postów:1053
0

@Damian Śniatecki Nie zawsze się da na ryczałt np przy przejściu z UoP na B2B bez kręcenia (dwie wiosny musi minąć).
Co do księgowych to księgowa poza informacją "to jest koszt dla mojej działalności" (ew czy nie zaliczyć tego do środków trwałych) nie potrzebuje nic a jak ktoś mi mówi, że "musi się tłumaczyć księgowej" to mam beke.

Prawo mówi inaczej. Telewizor dla większości programistów (tych bez biura dla klientów, czyli 99%) nie będzie.

biuro lub jego brak tak nie za wiele zmienia. definicja kosztu jest jasna:

koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia albo zachowania ich źródła, z wyjątkiem kosztów wymienionych w katalogu wyłączeń wskazanym w ustawie

i teraz pani w urzędzie nie będzie się bawić w nie wiadomo jakie dochodzenie, jeżeli masz logiczne uzasadnienie, że dany zakup spełnia tą definicję to nie ma znaczenie co to jest (poza wyłączeniami).

Chyba jedynymi kosztami które triggerują panie w urzędzie i prawie nigdy nie są to są koszty reprezentacji.

edytowany 1x, ostatnio: Schadoow

Zarejestruj się i dołącz do największej społeczności programistów w Polsce.

Otrzymaj wsparcie, dziel się wiedzą i rozwijaj swoje umiejętności z najlepszymi.