Wątek przeniesiony 2017-10-12 19:39 z Newbie przez furious programming.

Mam 11 lat i chcę programować

0

Witam, a więc tak mam 11 lat i chce zacząć programować nie wygrałem żadnego kangura ani nic z tych rzeczy, moja nauczycielka z matmy uważa że mój ,,kolega'' będzie najlepszy z matmy bo jego siostra miała 5 zawsze, oraz uważa że jeżeli on ,,umie matematyke'' to wszyscy muszą umieć.
Ale dobra do rzeczy wiem że do silnika jest potrzebna matematyka, w ogóle do prawie wszystkiego jest potrzebna matematyka oraz logiczne myślenie. Z logicznym myśleniem to dobrze mi idzie ale z matmą gorzej. Wgl co możecie mi doradzić C++, Python, JS ? Ze scratchem, baltie itp to już wszystko umiem :v Tak samo myslałem o Technikum informatycznym, tak wiem mam 11 lat a myślę już o technikum, jak ktoś jest w technikum to może mi ktoś napisze ile tam jest matematyki ? (pewnie codziennie ale chyba warto spytać)

I możecie pisać że marzenia się nie spełniaj itp ale ja ja to bardzo dobrze wiem

pzdr

0

Nie widzę przeszkód, aby zacząć z programowaniem w tym wieku. Im wcześniej zaczniesz, tym lepiej. Zaawansowana matma nie będzie potrzebna, przynajmniej na samym początku, bardziej znajomość angielskiego się przyda. Wybór języka zależy od tego co chcesz pisać i na jakie platformy. Co do matmy w technikum, to jest na takim samym poziomie jak w liceum. Chyba, że będziesz miał rozszerzoną matmę, choć taka i w liceum jest.

0

Nie wiem jak jest teraz, ale w czasach PRLu 11-12 latki uczyły się potęgowania i pierwiastkowania.
Jeśli z tym masz problem to nie wróżę dużych sukcesów.
Może grafika komputerowa? Szablony w wordzie?
Ew. w jakimś frontendzie na poziomie urzędowych stron web czy przychodni lekarskich.

4

Programować nauczyłem się w podobnym wieku, więc jeśli masz zajawkę na programowanie, to po prostu zacznij to robić. I też nie wygrałem nigdy Kangura ;).

0

Wgl co możecie mi doradzić C++, Python, JS ?

Z tej trójki to raczej Python. Elegancki i łatwy język.
C++ jest dość trudny na początek.
JS z kolei jest dość wymemłany (ja go lubię, ale mam wątpliwości co do polecania go osobom niewtajemniczonym, właśnie z powodu tego wymemłania).

0

Ja naukę zaczynałem od C++. Jak ktoś jest wytrwały to polecam (jak nie to python/pascal (stricte edukacyjny)). C++ wydaje mi się, że nauczy dobrych nawyków i można w nim zrobić prawie wszystko

2
  1. Też nigdy nie wygrałem kangura ;)
  2. Matematyka jest przydatna to fakt, ale to nie jest taka matematyka jaką teraz masz w szkole. Matematyka to nie jest prowadzenie rachunków.
  3. Trudno powiedzieć "co lepsze". Python jest łatwiejszy jeśli chodzi o uczenie się algorytmów i programistycznego myślenia, a z drugiej strony C pozwala zaznajomić się z zagadnieniem programowania "bliżej sprzętu". Więc to trochę taka kwestia czy bardziej chciałbyś zaprogramować Matrixa, czy raczej Terminatora :)
0

Do nauki fajny jest PHP, albo "Game Maker Language". Ogólnie do nauki lepsze wg mnie są języki których autor nieco pominął obiektowość, bo mniejsza szansa, że trafisz na trudne materiały do nauki. Czym są klasy, wzorce projektowe można się spokojnie uczyć po np. roku kiedy już się coś umie. Niestety w wielu książkach pt. "[Język] - podstawy" takie zagadnienia jak klasy, dziedziczenie zaczynają się już od ok. 5 rozdziału, co jest dobre dla doświadczonych programistów chcących poznać składnię języka innego niż już umieją, a nie dla nowych w świecie programowania.
A matematyki w technikum jest tyle co i w każdym przeciętnym liceum, a na pewno mniej niż w liceum na profilu mat-fiz. To jeszcze nie politechnika.

0

Ja w twoim wieku chciałem być hakerem, ale cóż teraz ludzie mają inne marzenia.

Mało wyobraźni w tobie.

3

Cześć,
11 lat to dobry wiek. Też miałem coś koło tego jak stawiałem pierwsze kroki i muszę przyznać, że to była dobra inwestycja swojego czasu, choć oczywiście wtedy tak tego nie postrzegałem. :) Przede wszystkim masz tę przewagę, że masz dużo czasu, dzięki czemu możesz się nauczyć tego porządnie i bez pośpiechu. Możesz ten czas wykorzystać, żeby zdobyć wiedzę z różnych zagadnień. Dzięki temu będziesz mógł samemu poczuć co tak naprawdę ci się podoba zamiast zgadywać. Ja miałem ten komfort, że popróbowałem różnych rzeczy i wiem, ze najbardziej mnie rajcuje programowanie niskopoziomowe, reverse engineering, research i Linux/Open source. W praktyce oznacza to, że po latach wybieram sobie taką pracę jaka mi się podoba i jeszcze dostaje za to niezłe siano. Generalnie w życiu robię co mi się podoba. Chcę nie pracować przez rok – no problem. :) Chcę popracować pracuję. Dla mnie bomba, a to w dużej mierze dzięki sposobowi myślenia jaki wykształca programowanie.
Trudno mi doradzić jakiś język programowania, bo nie znam żadnego naprawdę dobrego (jakkolwiek dziwnie by to nie brzmiało :)). HTML5 + javascript przychodzi mi do głowy, bo to jest stosunkowo łatwe i bardzo użyteczne, choć javascript ma swoje mroki. :) Może zacznij od napisania sobie strony domowej i pisania tam o tym czego fajnego się nauczyłeś. To dobre dla utrwalenia wiedzy i dodatkowe punkty w zdobywaniu pracy.
Spróbuj się pobawić Linuksem, shell to potęga i bardzo inspirujące narzędzie, świetne do prototypowania narzędzi – ma to ten plus że można się skupić na rozwiązaniach, a optymalizację zostawić na później. Jak byłem trochę starszy od ciebie spędziłem sporo czasu z assemblerem i bardzo się z tego cieszę – to są rzeczy elementarne i wbrew pozorom bardzo ważne. Tym bardziej, że assembler jest znacznie łatwiejszy niż był jeszcze za czasów DOSa, a jego znajomość dużo daje. :) Nigdy nie wiadomo czy nie masz zadatków na takie zabawy, warto sprawdzić. Możesz też popróbować jakiegoś języka funkcyjnego – może scala? Fajny język, funkcyjny i biznes się nim interesuje. Jak dobrze pójdzie to jak podrośniesz akurat będzie następcą Javy. :)
A co do matematyki, nie przejmuj się. Mi w szkole też matma i fizyka kiepsko szły. Dopiero lata później zrozumiałem dlaczego – bo musze rozumieć co robię, żeby się czegoś nauczyć. Tak do 5 klasy jeszcze wszystko było jasne, a potem zaczęło się podawanie na tacy gotowych rozwiązań nie wiadomo skąd. Jakby udało ci się pojąć podstawy trygonometrii i rachunku różniczkowego/całkowego praktycznie mógłbyś olać matmę, bo wszystkie wzory w szkole wynikają z tego. Dopiero jak tego się nauczyłem na studiach polubiłem matematykę. :) Poza tym matematyka dla programisty przydaje się głównie w celu uformowania określonego sposobu myślenia. Samej matematyki używają głównie teoretycy, tylko w niektórych zagadnieniach (np. grafika 3D) matma może się przydać sama w sobie.

Powodzenia!

0

Ucz się nowości Swift, Rust, Scala, Elixir.

4

Ucz się tego, co będzie Ci sprawiało w danym momencie frajdę.

3

Ja zacząłem w wieku 10 lat i nie zastanawiałem się nad technologią w jakiej tworze tylko co chcę osiągnąć. Zacząłem od pascala 6.0 bo tylko to miałem dostępne (ponad 20 lat temu, nawet internetu nie miałem). Jak opanowałem podstawy to ustawiałem sobie cel, np znudziło mi się pisanie projektów konsolowych to zacząłem bawić się grafiką w pascalu wiec kolejny wybór -> wstawki asm. Rozwój kierowałem na to co che osiągnąć, a nie na technologie czy języki.
Masz 11 lat i masę czasu na rozwój to co teraz się nauczysz za 10 lat będzie przestarzałe więc rozwijaj algorytmikę, poczytaj o wzorcach projektowych, ćwicz myślenie analityczne przez projekty, a narzędzia sobie dobieraj jakie ci pasują pod projekt.

0

Moim zdaniem możesz spróbować sobie tworzenia stron www, ponieważ jak na ten wiek, nauczysz się przydatnych rzeczy, które kiedyś z pewnością mogą Ci się przydać, a HTML znacząco się nie zmienia, jedynie z czasem będziesz uczył się nowych zmian, ale jednak podstawy cały czas będziesz miał opanowane. Do tego CSS, framework typu Bootstrap do pisania responsywnych (dopasowujących się do ekranu np telefonu, komputera, laptopa, telewizora strony bez tworzenia kilku wersji, jedynie dopasowania niektórych elementów). Będziesz wtedy w stanie pisać dowolne strony typu wizytówki itp jakie widzisz normalnie w Internecie. Robiąc to, możesz sobie dorobić z czasem trochę kasy. A będziesz miał zajęcie, wdrożysz się w te tematy. Z czasem jak opanujesz te rzeczy, będziesz mógł wybrać w co chcesz iść dalej: tworzenie front-endu czyli wyglądu, który widzi klient czy backend czyli funkcjonowanie systemu, strony, Wtedy możesz pójść w PHP, JavaScript czy co tam wybierzesz ;)

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1