OpenGL vs DirectX - Nauka

0

Witam,
Ostatnio naszła mnie chęć by uczyć się tworzyć programy przy użyciu 3d.
Programuje głównie w C++ ( C++ Builder, rzadziej MS Visual C++), czasami w Javie( Netbeans ) i C# ( MS Visual Studio 2010 ).
Aktualnie jestem w pierwszej klasie liceum i uczę się już pod kątem studiów informatycznych
( moim marzeniem było by studiować na mini na PW).
Głównie używam systemu windows.

Polecilibyście mi OpenGL czy directx ? Który przyda się bardziej w przyszłym życiu?
Jeśli macie jakieś ciekawe propozycje książkowe to jestem na nie otwarty.

Pozdrawiam,
Tadek

0

na pewno OpenGL jest łatwiejszy do nauki.

0

To zależy co chcesz co chcesz robić. Jeśli gierki to diretX, jeśli wypaśne interfejsy to opengl.

0

Czemu do gier to akurat DX? W OpenGL'u też da się zrobić porządne i wypasione gry, które mogą się nawet stać światowymi hitami (NWN I).

0

DirectX to tylko windows. Dlatego zresztą przeważa przy robieniu gier które w 99% też są windows-only. OpenGL jest na praktycznie wszystkie platformy.

0

@msm teraz to żeś ... OpenGL to platformy:

  • PS3
  • Android
  • iPhone/iPad
    Czy ja wiem czy na to łącznie nie powstaje przypadkiem też masa kasowych gier?
0

Wszystkie silniki graficzne Johna Carmacka są pisane w OpenGL, a tej osoby nie trzeba przedstawiać. Quake II lub III wyznaczały nowe trendy w grafice 3D i pokazywały pełnię możliwości sprzętu. Poza tym OpenGL w zasadzie udostępnia te same funkcjonalności co DirectX, a nawet łatwiej jest o rozszerzenia. Tak więc możliwościami wiele się nie różnią.

Jeśli chcesz pisać gry w Javie to ucz się OpenGL. OpenGL jest dostępny nawet natywnie z poziomu Javy w Androidzie (!), ale nawet jeśli nie planujesz pisać pod Androida to zostaje mnóstwo bindingów jak np LWJGL czy JogAmp, silniki np jMonkeyEngine. Jeśli bardziej interesuje cię C# to masz XNA.

0

Planowałbym pisać bardziej programy użytkowe i symulacje niż gry.

0

Oczywiście że się da, ale ogólny trend na rynku jest taki jak napisałem
Olać trendy. A jeśli mówimy o profesjonalnej grafice 3D, to raczej GL jest tu górą.
Na początek na pewno łatwiejsze będzie OpenGL, zwłaszcza jego „klasyczne” API oparte na maszynie stanów. Nowe OpenGL niestety dryfuje w stronę bałaganu DirectX-owego.

Jeśli bardziej interesuje cię C# to masz XNA.
Hmm, mówisz cały czas o OpenGL a nagle rzucasz XNA, które jest bindingiem DirectX.

0

Na początek na pewno łatwiejsze będzie OpenGL, zwłaszcza jego „klasyczne” API oparte na maszynie stanów.

"Klasyczne" - inaczej mówiąc, totalnie nieobiektowe. Dla mnie to akurat zaleta, relaksująca odmiana od pisaniu w pełni obiektowego kodu w C#, ale w ogólności to raczej wada.

0

Witam

Moglibyście podać jakieś przykłady (konkretne programy), które maja te "wypaśne interfejsy" w OpenGL i czy muszę oprócz C++ i OpenGL znać coś jeszcze (np. Qt) żeby pisać takie programy?
Pytam, ponieważ też planuję zacząć coś skrobać z użyciem OpenGL.

Pozdrawiam

0

czy muszę oprócz C++ i OpenGL znać coś jeszcze
samo OpenGL dotyczy tylko renderowania grafiki. otwieranie okienka, obsługa myszy i klawiatury muszą być zrobione „jakoś”. Wyboru jest dużo, od czystego WinAPI po biblioteki typu SDL. Qt też ma coś do opengla.
Ale do nauki samego opengla najprostsza będzie biblioteka freeglut (oparta na dawniejszej bibliotece GLUT). W kilka prostych linijek otworzy za nas okienko, zainicjalizuje tryb graficzny, przechwyci zdarzenia myszy i klawiatury. To samo w WinAPI zajmie nam kilkadziesiąt – kilkaset linii.

0

Właśnie chyba w kierunku Qt chciałbym iść. Czy ktoś z Was może już korzystał z Qt i OpenGL razem? Jeśli tak to proszę o jakieś opinie jak to się sprawdza, czy łatwiej to robić za pomocą WinAPI czy Qt itd.

Pozdrawiam

0
Gość napisał(a)

Właśnie chyba w kierunku Qt chciałbym iść. Czy ktoś z Was może już korzystał z Qt i OpenGL razem? Jeśli tak to proszę o jakieś opinie jak to się sprawdza, czy łatwiej to robić za pomocą WinAPI czy Qt itd.

Pozdrawiam

directx czy opengl, winapi, qt, wxwidgets, freeglut ....... whatever?
jak będziesz chciał to osiągniesz ten sam wynik....

0

Ja jako interfejs OpenGL wybrałem właśnie Qt, z racji tego że miałem już go wcześniej zainstalowanego i zdążyłem trochę w nim podłubać. Napiszę tak, na początku trochę boli, potem jak już załapiesz o co chodzi to już z górki ale z freeglutem na początku będzie Ci się pracowało przyjemniej (też używałem zanim zaprzągłem Qt).

0

Kiedyś już coś skrobałem z OpenGL i pamiętam, że musiałem też coś z WinAPI naskrobać, żeby właśnie otwierać okna itd. I mam pytanko: czy korzystając z freegluta też będę musiał korzystać z WinAPI czy też freeglut zapewnia obsługę okien, zdarzeń itd.

0

freeglut zapewnia obsługę OpenGL-a w oknie albo na pełnym ekranie. Daje też obsługę myszy i klawiatury. Tylko tyle i aż tyle – nie jest to okienkowy framework jak Qt gdzie masz formy, buttony, itd.
Dostajesz tylko puste okienko po którym rysujesz sobie w OpenGL. Zwalnia od używania WinAPI.

0

O ile się nie mylę to Qt czy freeglut są wieloplatformowe, tak samo jak OpenGL i dzięki temu można skompilować program pod Linuksa czy MacOSa.

Poza tym WinAPI jest bee :P Mnóstwo nadmiarowego kodu.

0

Też uważam, że WinAPI jest "bee".
Powracając do tematu: Jeżeli interesuje mnie zrobienie programu (taki z oknami itd.) z wypasionym interfejsem lub jakąś symulacją (OpenGL) to tak czy siak sam C++ i freeglut nie wystarczy i będę musiał posłużyć się np. Qt do buttonów itp. No i tak myślę, czy nie lepiej będzie od razu zacząć od Qt i z jego pomocą tworzyć okna i obsługiwać OpenGL (mimo iż freeglut jest łatwiejszy)? Czy dobrze rozumuje?

0

Jeśli chcesz mieć jakieś GUI designery to użyj Qt, możesz sobie wyklikać interfejs. Z drugiej strony interfejs można oprogramować w samym OpenGLu i są nawet do tego frameworki. Tyle, że to jest raczej trudniejsze.

Zarejestruj się i dołącz do największej społeczności programistów w Polsce.

Otrzymaj wsparcie, dziel się wiedzą i rozwijaj swoje umiejętności z najlepszymi.