Front-end (css) optymalizacja

Front-end (css) optymalizacja
PO
  • Rejestracja:prawie 9 lat
  • Ostatnio:prawie 9 lat
  • Lokalizacja:Starogard Gdański
  • Postów:11
0

Cześć,

Co myślicie o zwracaniu szczególnej uwagi na dobicie do 60fps-ów przy programowaniu frontu? Ostatnio usłyszałem opinie, że to nie ma sensu, ponieważ 'telefon, który pewnie masz w kieszeni ma na tyle pamięci aby poradzić sobie z płynnym malowaniem strony'.

Ja jestem fanem świadomego pisania w cssie i zastanawiam się czy faktycznie większość frontendowców uważa, że w dobie mocnych sprzętów nie ma sensu zbytnio spuszczać się nad wydajnością.

Poniżej linki na temat wydajności:

edytowany 1x, ostatnio: p.ossowski
grski
  • Rejestracja:ponad 9 lat
  • Ostatnio:9 miesięcy
  • Postów:245
3

Moim skromnym zdaniem więcej z tym zachodu niż to warto. No może javascripta czasem się przyda zoptymalizować, kod wyczyścić, ale żeby css'y czy inne sprawy, to niekoniecznie. Po prostu czysty, poprawny kod i tyle.
To nie '80, że każdy bajt się liczy. Liczy się za to czas programisty, bo jest on znacznie droższy od czasu pracy serwera, a na takie coś raczej dość dużo by trzeba go poświęcić.


Napisałem książkę - Programowanie z Górskim: Junior Python Developer
Pora na następny krok na drodze po pierwszą pracę w it i WCALE-NIE-MITYCZNE #programista40k? Zapraszam.
hauleth
Tylko, że tu nie chodzi o czas serwera a o czas klienta. Zwłaszcza klienta mobilnego.
PO
  • Rejestracja:prawie 9 lat
  • Ostatnio:prawie 9 lat
  • Lokalizacja:Starogard Gdański
  • Postów:11
0

Ja mam zupełnie odwrotne zdanie na ten temat. Według mnie diabeł tkwi w szczegółach. W świecie te tematy żyją i mają się dobrze. Dlatego jestem ciekawy jakie jest zdanie ludzi z rodzimej branży.

A co do zasobów serwera to nie ma to nic wspólnego chyba, że liczymy kb wysłane przez serwer.

mr_jaro
  • Rejestracja:prawie 14 lat
  • Ostatnio:ponad 3 lata
  • Lokalizacja:Grudziądz/Bydgoszcz
  • Postów:5300
4

Osobiście czystego cssu to już nie piszę, wszystko w sass, kompilowane i optymalizowane przez gulpa. Ja zwracam uwagę nie na cssy ale na grafiki. Mój zestaw optymalizatorów to pngslim i mozjpeg. Nie jedna strona dostała drugie życie tylko po zmniejszeniu wielkości grafik bez straty jakości.


It's All About the Game.
czysteskarpety
czysteskarpety
  • Rejestracja:około 10 lat
  • Ostatnio:ponad 4 lata
  • Lokalizacja:Piwnica
  • Postów:7697
0

mogę się tylko zgodzić z @mr_jaro nawet ostatnio przeglądałem stronki na laravelu i ze zdziwieniem zobaczyłem, że backend super, a właśnie jpegi\png klocki po pół mega, aż dziw że ludzie tego nie pilnują (podobnie np. z kompresją gzip czy cache)


SK
  • Rejestracja:ponad 9 lat
  • Ostatnio:ponad 8 lat
  • Postów:68
0

Nawet nie byłem świadomy tego klatkowania :D

Imo jeśli projekt mały za małe pieniądze i klient nie siedzi w 'css performance', to nie ma co się za bardzo tym przejmować.
Warto mieć jednak na uwadze, że coś takiego istnieje i jeśli nie wymaga to więcej 'klepania', czy myślenia to warto zastosować :)

0
grski napisał(a):

Moim skromnym zdaniem więcej z tym zachodu niż to warto. No może javascripta czasem się przyda zoptymalizować, kod wyczyścić, ale żeby css'y czy inne sprawy, to niekoniecznie. Po prostu czysty, poprawny kod i tyle.
To nie '80, że każdy bajt się liczy. Liczy się za to czas programisty, bo jest on znacznie droższy od czasu pracy serwera, a na takie coś raczej dość dużo by trzeba go poświęcić.

Idąc właśnie takim rozumowaniem, dlatego teraz żeby używać przeglądarki FireFox dosyć komfortowo potrzebujesz minimum 8-16gb ramu.

ŁF
Raczej okolice 1GB na samą przeglądarkę, czyli 4GB spokojnie na cały system powinno wystarczyć, ale masz 100% racji, że przeglądarki pożerają zbyt duże ilości pamięci. Od jakiegoś czasu grywam sobie w starożytne Settlers II, i tam cała gra zajmuje w pamięci kilkaset kB... Jak daleko zaszliśmy od tego czasu :/
aurel
@ŁF, zależy, w jaki sposób używasz przeglądarki - niektórzy lubię mieć 3 okienka po 100 zakładek w tym 5 youtube'ów ;)
ŁF
Mam jakieś 20 zakładek, ale jak ilość pamięci zeżarta przez FF robi się większa od 1GB, to restartuję FF.
ŁF
Moderator
  • Rejestracja:ponad 22 lata
  • Ostatnio:około 11 godzin
0
p.ossowski napisał(a):

'telefon, który pewnie masz w kieszeni ma na tyle pamięci aby poradzić sobie z płynnym malowaniem strony'.

Co ma ilość pamięci do płynnego renderowania strony? Za szybkość odpowiedzialne jest CPU i GPU, a nie RAM.


mr_jaro
  • Rejestracja:prawie 14 lat
  • Ostatnio:ponad 3 lata
  • Lokalizacja:Grudziądz/Bydgoszcz
  • Postów:5300
0

Problem polega na tym, ze co ci da optymalizacja css gdy klient chce mieć coś oparte o angulara przy którym css to pikuś :p


It's All About the Game.
spartanPAGE
mówisz o tym tak, jakby biczowanie się w surowym js miałby być w jakiś sposób przyjemniejsze :p
mr_jaro
@spartanPAGE mówię o tym względem ciężkości aplikacji dla pamięci i procesora i czysty js jest w tym względzie "przyjemniejszy" dla przeglądarki
LI
@mr_jaro frameworki aż tak mocno obciążają? JQuery też? Czy angular to bestia w kwestii frameworków na JS? W sensie obciążenia.
LI
angular rozwala system...
MA
  • Rejestracja:prawie 9 lat
  • Ostatnio:około 7 lat
  • Lokalizacja:Göteborg, Szwecja
  • Postów:3
0

Miałem styczność ze stronami, w których animacje w css dość mocno potrafiły rozgrzać komputer. Generalnie jestem zdania, że warto wykonywać takie optymalizacje, jeśli masz tego świadomość. Jeśli wejdzie Ci to w nawyk, to nie jest to ani czasochłonne, a zawsze lepiej się patrzy na stronę, która płynnie działa. Warto też zwrócić uwagę na optymalizacje obrazków, bo to ostatnio zaczyna być spory problem. Widać strony, na których ładuje się obrazek 4-5mb. Gulp też sporo pomaga w optymalizacji. Na filmiku z YT było, ale warto jeszcze dodatkowo poczytać o https://dev.opera.com/articles/css-will-change-property/

LI
  • Rejestracja:ponad 11 lat
  • Ostatnio:ponad 3 lata
  • Postów:518
1

Przy frontendzie ma w ogóle sens 60 fps? Oglądałam program na ten temat w związku z grami wideo. Poprawa następuje w pewnych sytuacjach, ale lepiej aby było już 30 FPS niż jakby miało skakać. 60 FPS daje ułamki sekund(chyba ułamki a nie sekundy), mogą one się przydać w niektórych grach ponieważ zmniejsza to czas reakcji więcej widzisz możesz, szybciej zareagować.

Czy osoba która przegląda Twoją stronę potrzebuje tych ułamków sekund? Jak grasz to fajnie gdy szybciej reagujesz czasem o powodzeniu czy o wyniku stanowią właśnie ułamki sekund w reakcji. Na stronie to chyba nie jest potrzebne. Jeśli to jakaś gra na telefon, to chyba też nie ma sensu. Zakładam że jeśli to gra, to bardzo prosta dla relaksu. W takich grach raczej nikt nie zwraca takiej uwagi na wynik czy FPS. Znaczy wynik też ma znaczenie ale nie przesadzajmy.


Life is Strange

Zarejestruj się i dołącz do największej społeczności programistów w Polsce.

Otrzymaj wsparcie, dziel się wiedzą i rozwijaj swoje umiejętności z najlepszymi.