W jaki sposób można ocenić / zmierzyć sukces projektu?
Miarką do sukcesów.
Jak projekt komercyjny, no to wiadomo, że hajsem.
Wpierw rozróżnijmy pojęcie PROJEKT od PRODUKT.
O sukcesie decyduje osoba oceniająca. Osoba, która określa wskaźniki miar sukcesu zazwyczaj w Wizji i Zakresie lub Scope Statement. W tych obu dokumentach zazwyczaj określa się miary sukcesu PRODUKTU. Miary sukcesu PROJEKTU można uwzględnić w Karcie Projektu (rzadkość) lub SRS opracowując wymagania wydajnościowe.
Nie definiując wskaźników sukcesu nie można jednoznacznie stwierdzić, czy PROJEKT / PRODUKT odniósł na rynku sukces, bo niby w jaki sposób? To, że zarejestrowało się załóżmy 10.000 tyś użytkowników w przeciągu 48 godzin czy PRODUKT generuje zyski rzędu 5.000 PLN/dzień nie może być przyjęte jako miernik sukcesu, ponieważ wcześniej nie zostało zdefiniowane co oznacza słowo "SUKCES" dla tego konkretnego przedsięwzięcia.
W projekcie o wielu kluczowych interesariuszach chcących/mających wpływ na to przedsięwzięcie mogą mieć oni różne swoje "MIARY", które każdy z nich powinien złożyć na piśmie osobno. Osoba kompetentna powinna je przeanalizować, następnie poddać ocenie wszystkim interesariuszom, a następnie powinni oni je zakwitować na piśmie. Tak opracowane miary sukcesu mogą dopiero stanowić wpis do odpowiedniego dokumentu około projektowego, o którym wyżej wspomniałem.
Miary sukcesu powinny być w miarę spójnie z celami biznesowymi zdeklarowanymi przez sponsora projektu (i pozostałych ważnych interesariuszy).
Oto cała recepta.
Gwiazdki na GitHubie.