Prosba o sprawdzenie.

Prosba o sprawdzenie.
KA
  • Rejestracja:prawie 10 lat
  • Ostatnio:prawie 10 lat
  • Postów:9
0

Witam. Zaczynam przygodę z programowaniem i chciałbym zapytać czy napisany przeze mnie kod jest poprawny, czy dobrze zrozumiałem istotę programowania obiektowego oraz co należy poprawić. Program to prosta gra typu lotto.

Kopiuj

import java.io.IOException;
import java.util.Random;
import java.util.Scanner;

public class klasa 
{

	public static void main(String[] args) throws IOException
	{
		
		
////////////////////////////////ZMIENNE_GLOB////////////////////////////
		Scanner odczyt = new Scanner(System.in);
		boolean pomocnicza1 = true; //zmienna sprawdza czy mozna zapytac "jeszcze raz?"
		Tryb tryb=new Tryb();
		Czyszczenie czysc=new Czyszczenie();// utworzenie zmiennej obiektowej typu Czyszczenie z klasy Czyszczenie, bez parametru
		Statystyki stat=new Statystyki();
		int wybor=0;
		int[] tab = new int[6];
		int wylosowane[] = new int[6];
		
		 int TrafLiczb=0;
		 int konto=30;
		 int wygrana=0;
		 int LiczbaGier=0;
		
		
		
		System.out.print("	!!! WITAJ W GRZE LOTTO !!!\n\n Na start otrzymujesz od nas " +konto+ " zl, ktore od teraz jest na twoim koncie. "
				+ "\n Kazdy zaklad to koszt 3 zl graj dopoki na twoim koncie znajduja sie pieniadze \n\n");
		do
		 {
			
		 
		stat.dajStat(konto,TrafLiczb,LiczbaGier);
		
		if(pomocnicza1==false)
			System.out.print("	\n\nJeszcze raz?");
		
		System.out.print("\n\nAby przejsc dalej kliknij ENTER\n");
		 System.in.read();
		
		 czysc.czysc(150);// uzycie funkcji z klasy czyszczenie
		 
		 System.out.print("Wybierz sposob gry : \n [1] Moje liczby\n[2] Chybil trafil");
		 wybor = odczyt.nextInt();
		 
		 czysc.czysc(150);// uzycie funkcji z klasy czyszczenie
		 
		
///////////////////WYBOR//////////////////////////////
		 if(wybor==1)
		 { 
			 System.out.print("Wprowadz liczby z przedzialu 1-49 ( po kazdej klikaj ENTER)\n\n");
			 for(int i=0;i<6;i++)
			 {
				 tryb.wprowadzliczby(tab, i);
				
				
			 }
			 czysc.czysc(150);// uzycie funkcji z klasy czyszczenie
		 }
		 else
		 {
			 	tryb.chybiltrafil(tab);
		 }
		 
 /////////////////////WYLOSOWANE/////////////////
		 tryb.chybiltrafil(wylosowane);
		 
		 
//////////////////////////////WYSWIETLENIE/////////////////////
		 System.out.print("Twoje liczby :");	 
		 for(int i=0; i<6; i++)
		 tryb.dajliczby(tab,i);
		 
		 
		 System.out.print("\nWylosowane liczby :");	 
		 for(int i=0; i<6; i++)
		 tryb.dajliczby(wylosowane,i);
		 
		 
///////SPRWDZENIE///////
		 int check=0;
		 int p1 = 0,p2 = 0,p3 = 0,p4=0 ,p5=0, p6=0;
		 
		 if(tab[0]==wylosowane[0] || tab[0]==wylosowane[1] ||  tab[0]==wylosowane[2] || tab[0]==wylosowane[3] || tab[0]==wylosowane[4] || tab[0]==wylosowane[5])
		 	p1=1;
		 if(tab[1]==wylosowane[0] || tab[1]==wylosowane[1] ||  tab[1]==wylosowane[2] || tab[1]==wylosowane[3] || tab[1]==wylosowane[4] || tab[1]==wylosowane[5])
		 	p2=1;
		 if(tab[2]==wylosowane[0] || tab[2]==wylosowane[1] ||  tab[2]==wylosowane[2] || tab[2]==wylosowane[3] || tab[2]==wylosowane[4] || tab[2]==wylosowane[5])
			p3=1;
		 if(tab[3]==wylosowane[0] || tab[3]==wylosowane[1] ||  tab[3]==wylosowane[2] || tab[3]==wylosowane[3] || tab[3]==wylosowane[4] || tab[3]==wylosowane[5])
			p4=1;
		 if(tab[4]==wylosowane[0] || tab[4]==wylosowane[1] ||  tab[4]==wylosowane[2] || tab[4]==wylosowane[3] || tab[4]==wylosowane[4] || tab[4]==wylosowane[5])
			p5=1;
		 if(tab[5]==wylosowane[0] || tab[5]==wylosowane[1] ||  tab[5]==wylosowane[2] || tab[5]==wylosowane[3] || tab[5]==wylosowane[4] || tab[5]==wylosowane[5])
			p6=1;
			    		
		 check=p1+p2+p3+p4+p5+p6;
		 
		 if(check==0 || check==1 || check==2)
			 System.out.print("\n\n" + check + " trafionych! Wygrana 0 zl"); 
			 else if(check==3)
			 {
				 System.out.print("\n\n" + check + " trafionych! Wygrana 24 zl");
				 wygrana=24;
			 }
			 else if(check==4)
			 { System.out.print("\n\n" + check + " trafionych! Wygrana 188 zl");
			 wygrana=188;
			 }
			 else if(check==5)
				 {
				 System.out.print("\n\n" + check + " trafionych! Wygrana 6 000 zl");
				 wygrana=6000;
				 }
			 else if(check==6)
				 {
				 System.out.print("\n\n" + check + " trafionych! Wygrana 3 000 000 zl");
				 wygrana=3_000_000;
				 }
		 
		 TrafLiczb=check+TrafLiczb;
		 konto=wygrana+konto-3;
		 wygrana=0;
		 pomocnicza1=false;
		 LiczbaGier++;
		 
		 
		 }while(konto>2);
		
		 czysc.czysc(150);// uzycie funkcji z klasy czyszczenie
		System.out.print("Jestes BANKRUTEM!!!! Nie stac cie na zaklad! \n\n Statystyki całej gry\n\n");
		stat.dajStat(konto,TrafLiczb,LiczbaGier);
	}
}






	class Czyszczenie
	{
		
		
		/*public Czyszczenie(int a)   //wywolanie czyszczenia za pomoca konstruktora (z zadana liczba pol do wyczyszczenia)
		{
			z=a;
			for(int i=0;i<z;i++)
			System.out.println("");
		}*/
		
		void czysc(int a) // wywolanie czyszczenia za pomoca konstruktora (z zadana liczba pol do wyczyszczenia)
		{
			
			for(int i=0;i<a;i++)
			System.out.println("");
		}
	}
	
	
	class Statystyki
	{
		void dajStat(int konto, int trafione, int rozegraneGry)
		{
			System.out.print("\n\nSTATYSTYKI : \n\n");
			System.out.print("Stan konta : "+konto+" zl \n");
			System.out.print("Trafionych liczb : "+trafione+" \n");
			System.out.print("Rozegranych gier : "+rozegraneGry+" \n\n");
		}
	}
		
	class Tryb
	{
		Scanner odczyt = new Scanner(System.in);
		Random gen = new Random();
		
		
		void wprowadzliczby(int[] tab, int pom)
		{
			System.out.print("\nLiczba nr "+ (pom+1) + " : ");
			 tab[pom] = odczyt.nextInt();
			 
			 
		}
		
		void chybiltrafil(int[] tab)
		{
			for(int i=0; i<6; i++)
				tab[i]=gen.nextInt(49)+1;
		}
		
		void dajliczby(int[] tab,int pom)
		{
			
			 System.out.print(tab[pom] +",");
		}
	}


niezdecydowany
niezdecydowany
"zmienne globalne" :D:D:D:D heloł in ci maj dir programer
MD
  • Rejestracja:ponad 11 lat
  • Ostatnio:prawie 9 lat
  • Postów:280
0

Jeżeli działa to jest poprawny.
Ale raczej nie pojąłeś idei programowania obiektowego, to tylko kilkadziesiąt linijek a kod jest nieczytelny. Nazwę klasy napisałeś z małej litery. Zmienne lokalne podpisałeś hasłem zmienne globalne. To tylko początkowe błędy które zniechęcają mnie do dalszego czytania. Poczytaj przede wszystkim o programowaniu obiektowym i paradygmatach po tym może jakieś wzorce projektowe

KA
  • Rejestracja:prawie 10 lat
  • Ostatnio:prawie 10 lat
  • Postów:9
0

Dziękuję za odpowiedź. Faktem jest, że skupiłem się raczej na samej idei póki co niż na paradygmatach.

MD
  • Rejestracja:ponad 11 lat
  • Ostatnio:prawie 9 lat
  • Postów:280
0

I dlatego 80% kodu "gry" wrzuciłeś do klasy o nazwie klasa w metodzie main ?

edytowany 2x, ostatnio: MoorfoxD
KA
  • Rejestracja:prawie 10 lat
  • Ostatnio:prawie 10 lat
  • Postów:9
0

Wyświetlanie tekstu tez powinienem wrzucać do osobnych klas? Rozumiem, klasę main ograniczyć tylko do wpisywania metod z innych klas?

MD
  • Rejestracja:ponad 11 lat
  • Ostatnio:prawie 9 lat
  • Postów:280
0

Właściwie tekst powinien znajdować się w pliku. Ale przy prostej grze możesz się ograniczyć do wyświetlenia go w mainie. Właściwie main powinien wywoływać pare metod jak np wczytanieZasobow() inicjalizacjaGry() rozpoczecie() zakonczenie()

edytowany 3x, ostatnio: MoorfoxD
LukeJL
  • Rejestracja:około 11 lat
  • Ostatnio:2 minuty
  • Postów:8423
1

Proponuję każdą klasę dać do osobnego pliku i importować.

Natomiast kod ogólnie jest strasznie nieczytelny i napaćkany.

boolean pomocnicza1 = true; //zmienna sprawdza czy mozna zapytac "jeszcze raz?"

Jeśli musisz dać komentarz do zmiennej, zmienna sprawdza czy mozna zapytac "jeszcze raz?" to znaczy, że zmienna jest źle nazwana. Zamiast dawać komentarz, warto pomyśleć i przenazwać ją w odpowiedni sposób (chocby jeszczeRaz albo lepiej po angielsku onceAgain).

Jak widzisz kupę to sprzątasz kupę czy przyklejasz kartkę "to jest kupa"? ;)

Odsyłam do książki "Czysty Kod" Martina :)

Kopiuj
 utworzenie zmiennej obiektowej typu Czyszczenie z klasy Czyszczenie, bez parametru

Wow. Ten komentarz absolutnie NIC nie wnosi. Rozumiem, że to z jakiegoś tutoriala, ale jednak po zrozumieniu danej linijki powinieneś to skasować, bo to zaciemnia kod. Równie dobrze mógłbyś napisać tak:

Kopiuj
 Czyszczenie czysc=new Czyszczenie();// abc, abc, dupa, cholera, qwertyu, asd, 1111!
Kopiuj
 czysc.czysc(150); // uzycie funkcji z klasy czyszczenie

tak samo. Jak programujesz wiecej niż tydzień to powinieneś jednak nauczyć się rozpoznawać takie rzeczy jak to, w jaki sposób się wywołuje funkcje. Czy kolarze zawodowi jeżdżą z doczepionymi kółkami, takimi do nauki jazdy dla dzieci? No chyba raczej nie...

No i nie zwracasz specjalnej uwagi na formatowanie. Wcięcia ci się rozjeżdżają:

Kopiuj
   int wylosowane[] = new int[6];
 
         int TrafLiczb=0;
         int konto=30;
         int wygrana=0;

To powinno wszystko być na jednym poziomie.

No i masz za długie linijki, co dziwnie wygląda kiedy linie się same zawijają (tak jak przy tych ifach). W takich sytuacjach lepiej jest podzielić jedną linię na kilka linijek.
'Programs must be written for people to read, and only incidentally for machines to execute." ;)


KA
  • Rejestracja:prawie 10 lat
  • Ostatnio:prawie 10 lat
  • Postów:9
0

Jasne, rozumiem. Za bardzo się skupiłem na tym, żeby program po prostu robił co ma robić. Chodziło mi bardziej o poprawność samego definiowania i użycia klas. Po waszych sugestiach od razu skróciłem jeszcze maina. Jeśli chodzi o czytelność i bałagan w kodzie to faktycznie muszę nad tym popracować.

FE
To tak na przyszłość, ludzie chętniej pomagają za darmo jak nie muszą się za mocno wysilać na czytanie kodu.
Artekat
  • Rejestracja:ponad 11 lat
  • Ostatnio:około 7 lat
  • Lokalizacja:Elbląg
  • Postów:49
0

Z mojej strony moge dodać:

Kopiuj
        int[] tab = new int[6];
        int wylosowane[] = new int[6];

Warto zdecydować się na jeden sposób, polecam ten drugi ;P

Kopiuj
        Tryb tryb=new Tryb();
        Czyszczenie czysc=new Czyszczenie();// utworzenie zmiennej obiektowej typu Czyszczenie z klasy Czyszczenie, bez parametru
        Statystyki stat=new Statystyki();

Obiektów danej klasy nie musisz zawsze tworzyć na poczatku klasy.

Kopiuj
int check=0;

Widzę ze masz nawyk zerowania wszystkich zmiennych przy ich inicjacji, nie zawsze jest to potrzebnę ;P

Co do formatowania tekstu w eclipse/netbeans można zrobić to skrótem klawiszowym, bądź znaleźć w opcjach ;)

Polecam również używania języka angielskiego, wiem ze dopiero zaczynasz ale warto nabierać dobrych nawyków. Powodzenia w dalszym programowaniu ;)

GA
a oracle rekomenduje pierwszy sposób deklarowania tablic :)
KA
  • Rejestracja:prawie 10 lat
  • Ostatnio:prawie 10 lat
  • Postów:9
0

Nie bardzo rozumiem tylko tego fragmentu:

Kopiuj
        Tryb tryb=new Tryb();
        Czyszczenie czysc=new Czyszczenie();// utworzenie zmiennej obiektowej typu Czyszczenie z klasy Czyszczenie, bez parametru
        Statystyki stat=new Statystyki();

Obiektów danej klasy nie musisz zawsze tworzyć na poczatku klasy.

Chodzi tylko o samo miejsce tworzenia obiektu tak? Przy okazji chciałbym zapytać gdzie należy deklarować zmienne? Na początku programu? Czy też zaraz przed ich wywołaniem?

KA
  • Rejestracja:prawie 10 lat
  • Ostatnio:prawie 10 lat
  • Postów:9
0

Przy okazji, odnośnie zerowania zmiennych to chciałbym zapytać jakie są wartości tworzonych zmiennych przy inicjalizacji skoro nie jest konieczne "zerowanie"?

Artekat
  • Rejestracja:ponad 11 lat
  • Ostatnio:około 7 lat
  • Lokalizacja:Elbląg
  • Postów:49
0
Kopiuj
Przy okazji, odnośnie zerowania zmiennych to chciałbym zapytać jakie są wartości tworzonych zmiennych przy inicjalizacji skoro nie jest konieczne "zerowanie"?

Nie jest konieczne w przypadku gdy w późniejszym kroku ją nadpisujesz np:

Kopiuj
int wybor=0;
.
.
.
wybor = odczyt.nextInt();

W tym przypadku nie ważne czy na początku zmienna ma wartość 0 czy 5, ponieważ później i tak przypisujesz jej nową wartość.

Kopiuj
Chodzi tylko o samo miejsce tworzenia obiektu tak? Przy okazji chciałbym zapytać gdzie należy deklarować zmienne? Na początku programu? Czy też zaraz przed ich wywołaniem?

Jeżeli podzielisz klase main na mniejsze klasy(najlepiej w osobnych plikach) to wyjdzie samo w praniu, idea jest taka by najlepiej robić to przed użyciem danej klasy.

Zarejestruj się i dołącz do największej społeczności programistów w Polsce.

Otrzymaj wsparcie, dziel się wiedzą i rozwijaj swoje umiejętności z najlepszymi.