Pytanie dotyczące singletonów (implementacja i zastosowanie)

Pytanie dotyczące singletonów (implementacja i zastosowanie)
Q9
  • Rejestracja:około 5 lat
  • Ostatnio:około 5 lat
  • Postów:54
0

Z powodu nadmiaru informacji o podstawach wzorców projektowych muszę wrzucić pewne (być może) głupie pytanie.

Kopiuj
#include <iostream>

class Singleton
{
    private:
        static Singleton* instance;
        Singleton();
    public:
        static Singleton* getInstance();
};

Rozumiem,ze do tej klasy mogę śmiało dodać metody odpowiedzialne za np. renderowanie planszy,zapis stanu gry,przechowywanie danych o graczu,uruchomienie gry ? Po prostu każdy taki singleton musi mieć te rzeczy,które są ujęte w tym kodzie i mogę śmiało tutaj dodawać resztę metod ?
No i czy singletony nadają się do tych operacji o których pisze ?

I teraz główne pytanie - czy singletonem mogłaby być klasa Game odpowiedzialna w Tic-Tac-Toe za sprawdzanie czy ktoś wygrał lub czy jest remis albo np. w Snake'u odpowiedzialna czy doszlo do zderzenia weza z swoim ogonem lub sciana planszy ? oraz zliczeniem uzyskanych punktów ?
Czy mozna singleton traktować jako takiego nadzorce sprawdzającego inne obiekty występujące w programie ?

edytowany 1x, ostatnio: Quanti994
AK
Zgadzam się z @MarekR22. Dodam że nazwy klas nie urabia się wg użytej w pocie czoła "technologii" (nie wyłącznie), ale wg zakresu, dziedziny
MarekR22
Moderator C/C++
  • Rejestracja:ponad 17 lat
  • Ostatnio:11 minut
7

Wielu uznaje singletony jako anty wzorzec (w tym ja).
To nadal jest zmienna globalna, tyle że w fikuśnym opakowaniu.
IMO singleton nadaje się jedynie w dwóch przypadkach:

  • narzędzie logowania
  • obsługa funkcji aplikacji (popatrz np QApplication)

W każdym innym wypadku prędzej czy później singleton doprowadzi do powstania kodu, który jest trudny w utrzymaniu i praktycznie nieużywalny w innych aplikacjach.


Jeśli chcesz pomocy, NIE pisz na priva, ale zadaj dobre pytanie na forum.
edytowany 2x, ostatnio: MarekR22
Q9
  • Rejestracja:około 5 lat
  • Ostatnio:około 5 lat
  • Postów:54
0

Czyli poznając wzorce projektowe lepiej uznać Singleton za coś co trzeba unikać jak tylko się da ?

kq
Moderator C/C++
  • Rejestracja:prawie 12 lat
  • Ostatnio:7 dni
  • Lokalizacja:Szczecin
3

Generalnie tak. Popatrz np. na klasę QApplication i QCoreApplication. Przy czym użycie singletonów często oznacza sztywność interfejsu - prawie wszystko da się zrealizować bez nich, więc o ile nie jest to ćwiczenie na implementację singletona - staraj się go nie używać.


Althorion
Moderator C/C++
  • Rejestracja:prawie 10 lat
  • Ostatnio:17 minut
  • Postów:1607
3

Ja bym powiedział raczej „za coś, co ludzie wymyślili, poużywali, po czym doszli do wniosku, że nie warto”. Ma on tendencję do utrudniania życia bardziej (w szczególności przy testowaniu) niż ułatwiania.

MO
  • Rejestracja:około 10 lat
  • Ostatnio:około 13 godzin
  • Lokalizacja:Tam gdzie jest (centy)metro...
0

W bardzo wielu przypadkach (na intuicję także w Twoim), wystarczy zablokować możliwość kopiowania i przypisywania obiektu a później sensownie (w małej aplikacji) obsługiwać ten obiekt. "Zamordyzm singletona" jest często zbędny :)


Każdy problem w informatyce można rozwiązać, dodając kolejny poziom pośredniości,z wyjątkiem problemu zbyt dużej liczby warstw pośredniości — David J. Wheeler
Althorion
Moderator C/C++
  • Rejestracja:prawie 10 lat
  • Ostatnio:17 minut
  • Postów:1607
1

Ja bym nawet poszedł o krok dalej i po prostu miał „dżentelmeńską umowę” odnośnie nie stosowania więcej niż jednej kopii. To zazwyczaj wystarcza.

Dopiero kiedy wydaje nam się, że do duplikacji mogłoby dojść przez przypadek, warto zastanowić się nad programowaniem defensywnym, ale osobiście nie uważam, żeby utrudnianie sobie życia w imię utrudniania celowo złego wykorzystania kodu miało sens…

MO
Niby racja. Ale łatwo się pomylić i złamać umowę przez zwykłe roztargnienie. Stąd sugestia braku kopiowania i przypisania. A z drugiej strony, umożliwia to łatwe testowanie bo instancji można zrobić ile trzeba do testów. Po to jest w C++ semantyka przenoszenia by z uwagą obsłużyć raki obiekt.... Oczywiście to tylko moja ocena :)
Althorion
Jak jest się łatwo pomylić, to wpadasz w drugi paragraf. Ale zazwyczaj pomylić się jest trudniej niż sensownie testować/modyfikować taki singleton, więc to bez niego jest łatwiej.
AK
  • Rejestracja:prawie 7 lat
  • Ostatnio:około 2 miesiące
  • Postów:3561
1
Althorion napisał(a):

Ja bym powiedział raczej „za coś, co ludzie wymyślili, poużywali, po czym doszli do wniosku, że nie warto”. Ma on tendencję do utrudniania życia bardziej (w szczególności przy testowaniu) niż ułatwiania.

Widzę, np na gruncie C++ plus, model użycia Z RZADKA niosący coś pozytywnego. W Javie już nie ma tego plusa (inna sekwencja startu / ładowania).

W odróżnieniu od statycznej zmiennej zawierającej instancję obiektu (bo to najbliższa "konkurencja"), może być lazy (leniwy po polsku???).
Jakaś funkcjonalność, która ma się zainicjować stosunkowo późno itd...
Ale zgadzam się w ogólnym sensie.


Bo C to najlepszy język, każdy uczeń ci to powie
edytowany 1x, ostatnio: AnyKtokolwiek
Althorion
Tak, „lazy” jak „lazy evaluation” to „leniwe (wartościowanie)”. Stąd pisałem „zazwyczaj”. Inny przypadek, jaki mi przychodzi do głowy, to sytuacje, gdzie można użyć duplikatu z rozpędu, przez pomyłkę, a nam to szkodzi — na przykład tworzymy nową instancję klasy realizującej połączenia z SQLite’em i próbujemy pisać. Ale poza tym? Za wiele grzebania z dobrym mockowaniem, żeby mi się chciało…
Shalom
  • Rejestracja:ponad 21 lat
  • Ostatnio:około 3 lata
  • Lokalizacja:Space: the final frontier
  • Postów:26433
2

I teraz główne pytanie - czy singletonem mogłaby być klasa Game odpowiedzialna w Tic-Tac-Toe za sprawdzanie czy ktoś wygrał lub czy jest remis albo np. w Snake'u odpowiedzialna czy doszlo do zderzenia weza z swoim ogonem lub sciana planszy ? oraz zliczeniem uzyskanych punktów ?
Czy mozna singleton traktować jako takiego nadzorce sprawdzającego inne obiekty występujące w programie ?

To się nazywa God Object i bardzo trudno się potem z czymś takim pracuje ;)

Jeśli chodzi o sam Singleton, to warto rozumieć, ze problemem nie jest fakt że masz jakiś obiekt którego w programie jest jedna instancja (ot choćby jakis bezstanowy serwis może mieć taką charakterystykę). Problemem jest sposób używania i tworzenia singletonów, który utrudnia albo wręcz uniemożliwia testowanie i modyfikacje kodu. Bo masz gdzieś w kodzie wywołanie takiego statycznego getInstance i niewiele sie z tym da zrobić -> nie podmienisz tej implementacji w teście (bez cudów w stylu powermocka), nie możesz łatwo dostarczyć innej implementacji tego obiektu itd.
Z tego też względu, nadal nie idealnie, ale lepiej już mieć przynajmniej Factory (bo można dodać tam nowe implementacje) albo jakiś ServiceLocator (bo możemy rejestrować inne implementacje, podmieniać w teście to co taki locator zwróci itd) zamiast takiego klasycznego Singletona ze statycznym getInstance.


"Nie brookliński most, ale przemienić w jasny, nowy dzień najsmutniejszą noc - to jest dopiero coś!"
AK
Była niedawno na forum dyskusja nt ServiceLocatora (nie pamiętam gdzie), i było to negatywnie ocenione, ale przede wszystkim nieprawidłowo zrobione. Daj przykład sensownego ... (bez przekąsu)
Shalom
Ale ja nie mówie że ServiceLocator to dobre rozwiązanie ;) mówie tylko że jest lepsze niż taki Singleton
AK
W pełni rozumiem, że to takie "mniej złe", nie musisz tłumaczyć.
Q9
  • Rejestracja:około 5 lat
  • Ostatnio:około 5 lat
  • Postów:54
0

Dziękuje wszystkim za wyczerpujące odpowiedzi.
Mam ostatnie pytanie (odbiegające od tematu).Otóż jeśli dobrze zrozumiałam to ponizsze klasy z mojego projektu:

Kopiuj
#ifndef MAINWINDOW_H
#define MAINWINDOW_H
#include "ratingform.h"
#include <QMainWindow>
#include <QVBoxLayout>
#include "averageratings.h"

QT_BEGIN_NAMESPACE
namespace Ui { class MainWindow; }
QT_END_NAMESPACE

class MainWindow : public QMainWindow
{
    Q_OBJECT
    QVector<RatingForm*>ratingForms;
    QVBoxLayout *boxLayout;
    AverageRatings *wAverage;
    QString message;
    bool errorFlag;
    void showMessage(QString text);
    void checkValueLineText();
public:
    MainWindow(QWidget *parent = nullptr);
    ~MainWindow();
    void layoutRefresh(QVector<RatingForm*>&forms);

private slots:
    void on_quantityBox_valueChanged(int arg1);
    void on_averageButton_clicked();

private:
    Ui::MainWindow *ui;
};
#endif // MAINWINDOW_H
Kopiuj
#ifndef AVERAGERATINGS_H
#define AVERAGERATINGS_H
#include <QMainWindow>
#include <stack>
#include "ratingform.h"

class AverageRatings
{
    int quantityRatings;
    std::stack<double>ratings;

public:
    AverageRatings(): quantityRatings(0){};
    inline void setQuantityRatings(int a){quantityRatings=a;}
    void setRatings(QVector<RatingForm*>forms);
    double calculateAverage();
};

#endif // AVERAGERATINGS_H

I jeśli dobrze zrozumiałam co czytałam to te dwie klasy tworzą związek jednokierunkowy,gdzie klasa MainWindow posiada wskaźnik do obiektu klasy AverageRatings ???
No i z tego co się dowiedziałam związki dwukierunkowe to błąd bo są wolniejsze i zaleca się stosowanie związków jednokierunkowy.

jarekr000000
  • Rejestracja:ponad 8 lat
  • Ostatnio:około 2 godziny
  • Lokalizacja:U krasnoludów - pod górą
  • Postów:4709
2

No i z tego co się dowiedziałam związki dwukierunkowe to błąd bo są wolniejsze i zaleca się stosowanie związków jednokierunkowy.

Nie wiem skąd takie porady, ale sugeruje ignorowanie takich źródeł. (powołujących się na szybsze - wolniejsze).


jeden i pół terabajta powinno wystarczyć każdemu
Shalom
I jeszcze niech ktoś dopisze że przeszkadzają w GC i będzie całe bingo ;)
S9
@Shalom: szczerze mówiąc nie zdziwiłbym sie jakby w C++ to było problemem :P Nawet coś znalazłem ;)

Zarejestruj się i dołącz do największej społeczności programistów w Polsce.

Otrzymaj wsparcie, dziel się wiedzą i rozwijaj swoje umiejętności z najlepszymi.