C++ kolejka implementowana dynamicznie

C++ kolejka implementowana dynamicznie
IN
  • Rejestracja:około 4 lata
  • Ostatnio:ponad 3 lata
  • Postów:7
0

Cześć! Próbuję zaimplementować dynamicznie kolejkę FIFO w C++.
Oto kod źródłowy:

Kopiuj

using namespace std;

struct node {
    int data;
    node *next;
};

struct queue {
    int size;
    node *head;
    node *tail;
    node *tmp;
};

void initialize(queue &q) {
    q.size = 0;
    q.head = NULL;
    q.tail = NULL;
}

bool empty(queue &q) {
    if (q.size == 0) return true;
    else return false;
}

void push(queue &q, int d) {
    node* nd = new node;
    nd -> data = d;
    if (q.head == NULL) {
        q.tail -> next = NULL;
        q.tail -> data = d;
        q.head = q.tail;
        q.size++;
    } else {
        q.tail -> next = NULL;
        q.tail -> data = d;
        q.size++;
    }
}

void pop(queue &q) {
    if (q.head == NULL) {
        cout << "Kolejka jest pusta!";
    } else if (q.tail == q.head) {
        delete q.head;
        q.head = q.tail = NULL;
        q.size--;
    } else {
        q.tmp = q.head -> next;
        delete q.head;
        q.tmp = q.head;
        q.size--;
    }
}

int first(queue &q) {
    return q.head -> data;
}

int size(queue &q) {
    return q.size;
}

int main() {
    queue Q = *new queue;
    initialize(Q);
    push(Q, 1);
    push(Q, 3);
    push(Q, 6);
    push(Q, 8);
    push(Q, 2);
    
    first(Q);
    size(Q);
    return 0;
}```

Kompilator w linii 32 wskazuje na błąd krytyczny "Thread 1: EXC_BAD_ACCESS (code=1, address=0x8)"
Pomoże ktoś początkującemu koledze? :)
Z góry dzięki!
06
  • Rejestracja:prawie 20 lat
  • Ostatnio:około rok
  • Postów:2440
2
Kopiuj
void push(queue &q, int d) 
{
    node* nd = new node;
    nd->data = d;
    nd->next = NULL;
    
    if (q.head == NULL) {
        q.head = nd;
    } else {
        q.tail->next = nd;
    }
    q.tail = nd;
    ++q.size;
}
edytowany 1x, ostatnio: _0x666_
AL
  • Rejestracja:prawie 11 lat
  • Ostatnio:około 3 lata
  • Postów:1493
4

O ile pamiętam to już było niedawno, np. https://4programmers.net/Forum/C_i_C++/351364-kolejka_napisana_dynamicznie?p=1761539#id1761539

Na "dzień dobry" skoro twierdzisz, że piszesz w C++ polecałbym skorzystać z dobrodziejstw modelu obiektowego tego języka i użyć
a. konstruktora i destruktora
b. metod zamiast funkcji zewnętrznych.

Póki co to jest C z referencjami.

Zobacz pozostały 1 komentarz
AL
@Krolik: a. jak napisze to raz nie będzie musiał co trochę używać "init" i podobnych, zmniejszy ryzyko wycieku zasobów/dereferencji NULLa i uprości kod. b. poprawi się enkapsulacja, pola "logicznie" prywatne będą mogły być takie faktyczne i imho podniesie to czytelność. Ale oczywiście nic tu nie jest twardym wymogiem.
KR
RAII i kontrola dostępu jest faktycznie jakimś tam argumentem, choć w sumie w C++ żadnych gwarancji nie daje. Nawet z konstruktorem i destruktorem przecież ktoś może zrobić obciachowe new i zapomnieć delete, więc czym to się będzie różnić od zapomnienia wywołania jakiegoś close czy cleanup? A co do ukrywania dostępu do wewnętrznych zmiennych w C robi się to przez konwencję - po prostu nie dotykasz pól struktur nigdzie indziej poza funkcjami obsługującymi daną strukturę. Trochę mniejsza ochrona, ale ostatecznie kod tak samo prosty.
AL
@Krolik: jak chcesz być stuprocentowo pewien: deletujesz operator new dla danej klasy ;) A co do konwencji w C: no ja wiem i zgoda, ale pytanie po co pisać w C++ a nie w C w takiej sytuacji. Dla referencji i cout zamiast printf? Równie dobrze możesz wtedy pisać -> zamiast . w C, efekt ten sam. Albo inaczej: ja się nie czepiam, że to jest zły kod, tylko tego, że to jest kiepski C++. Po przemianowaniu taga na C bym nie pisnął pewnie. ;)
KR
Dla ... cout zamiast printf? No to akurat jest taka rzecz, którą lubię bardziej w C. W sensie, jak piszę coś w C++, to akurat używam klas, RAII i prywatnego dostępu z C++, zarządzania pamięcią też zdecydowanie z C++, ale printf z C - po prostu formatowanie cout mnie odrzuca :D Niemniej zgoda, że ta kolejka aż się prosi o klasę z konstruktorem i destruktorem. Trochę chciałem się podroczyć, bo ostatnio za często widuję argumentację typu "bo tak się robi i już" :D
AL
@Krolik: peace ;) takie przeciągania liny bywają rozwijające, także zawsze jestem chętny na droczenie się w ten sposób ;)
IN
  • Rejestracja:około 4 lata
  • Ostatnio:ponad 3 lata
  • Postów:7
0

@alagner: wiem, ale zadanie dotyczyło programowania proceduralnego...

IN
  • Rejestracja:około 4 lata
  • Ostatnio:ponad 3 lata
  • Postów:7
0

@_0x666_: dzięki wielkie!

IN
  • Rejestracja:około 4 lata
  • Ostatnio:ponad 3 lata
  • Postów:7
0
Kopiuj

using namespace std;

struct node {
    int data;
    node *next;
};

struct queue {
    int size;
    node *head;
    node *tail;
    node *tmp;
};

void initialize(queue &q) {
    q.size = 0;
    q.head = NULL;
    q.tail = NULL;
}

bool empty(queue &q) {
    if (q.size == 0) return true;
    else return false;
}

void push(queue &q, int d) {
    node* nd = new node;
    nd -> data = d;
    nd -> next = NULL;
    
    if (q.head == NULL) {
        q.head = nd;
    } else {
        q.tail -> next = nd;
    }
    q.tail = nd;
    ++q.size;
}

void pop(queue &q) {
    if (q.head == NULL) {
        cout << "Kolejka jest pusta!";
    } else if (q.tail == q.head) {
        delete q.head;
        q.head = q.tail = NULL;
    } else {
        q.tmp = q.head -> next;
        delete q.head;
        q.tmp = q.head;
    }
    --q.size;
}

int first(queue &q) {
    return q.head -> data;
}

int size(queue &q) {
    return q.size;
}

int main() {
    queue Q = *new queue;
    initialize(Q);
    push(Q, 1);
    push(Q, 3);
    push(Q, 6);
    push(Q, 8);
    push(Q, 2);
    
    first(Q);
    size(Q);
    
    return 0;
}```

mam jeszcze dwa pytania:
1) dlaczego funkcja first() oraz size() nie zwraca żadnej wartości?
2) nie mogę wywołać funkcji empty w ciele innej funkcji... np.:

```void pop(queue &q) {
    if (empty(queue &q)) {
        cout << "Kolejka jest pusta!";
    } else if (q.tail == q.head) {
        delete q.head;
        q.head = q.tail = NULL;
    } else {
        q.tmp = q.head -> next;
        delete q.head;
        q.tmp = q.head;
    }
    --q.size;
}```

błąd: 'queue' does not refer to a value 

```void pop(queue &q) {
    if (empty()) {
        cout << "Kolejka jest pusta!";
    } else if (q.tail == q.head) {
        delete q.head;
        q.head = q.tail = NULL;
    } else {
        q.tmp = q.head -> next;
        delete q.head;
        q.tmp = q.head;
    }
    --q.size;
}```

błąd: No matching function for call to 'empty'
edytowany 4x, ostatnio: insanity
kq
``` w osobnej linii
AL
  • Rejestracja:prawie 11 lat
  • Ostatnio:około 3 lata
  • Postów:1493
0

@insanity: na szkołę i władzę nie poradzę... w każdym razie na zaś:

kompiluj w miarę możliwości pod gcc/clangiem -fsanitize=address -Wall

Co do Twojego pytania nr 2:
empty(queue &q) popatrz co tu jest nie tak.

Kompilator mówi Ci dość jasno

<source>:44:21: error: expected primary-expression before '&' token

44 | if (empty(queue &q)) {
| ^

W tym drugim przypadku po błędzie dostajesz info:
/opt/compiler-explorer/gcc-11.1.0/include/c++/11.1.0/bits/range_access.h:263:5: note: candidate: 'template<class _Container> constexpr decltype (__cont.empty()) std::empty(const _Container&)'
263 | empty(const _Container& __cont) noexcept(noexcept(__cont.empty()))
| ^~~~~

A teraz popatrz na sygnaturę funkcji pop.

edytowany 2x, ostatnio: alagner
_13th_Dragon
  • Rejestracja:ponad 19 lat
  • Ostatnio:3 miesiące
1
  1. Piszesz bardzo rozwlekłe, zwłaszcza push
  2. http://forum.4programmers.net/1101404
  3. Komunikaty który wali na ekran funkcja obsługująca kolejkę to jakiś nonsens.
Kopiuj
#include <iostream>
using namespace std;

struct node
{
    int data;
    node *next;
};

struct queue
{
    size_t size;
    node *head,*tail;
};

void initialize(queue &q) 
{
	q.head=q.tail=NULL;
	q.size=0; 
}

bool empty(const queue &q) { return !q.size; }
int size(const queue &q) { return q.size; }
int first(const queue &q) { return q.head->data; }

void push(queue &q,int data) 
{
	node* tmp=new node;
	tmp->data=data;
	tmp->next=NULL;
	q.tail=(q.tail?q.tail->next:q.head)=tmp;
	++q.size;
}

bool pop(queue &q) 
{
    if(!q.head) return false;
    node *tmp=q.head;
    q.head=tmp->next;
    if(!q.head) q.tail=NULL;
    --q.size;
    delete tmp;
    return true;
}

int main()
{
    queue Q;
    initialize(Q);
    push(Q,1);
    push(Q,3);
    push(Q,6);
    push(Q,8);
    push(Q,2);
    cout<<"size="<<size(Q)<<endl;
	while(!empty(Q))
	{
		cout<<first(Q)<<endl;
		pop(Q);
	}
    cout<<"size="<<size(Q)<<endl;
    return 0;
}

Wykonuję programy na zamówienie, pisać na Priv.
Asm/C/C++/Pascal/Delphi/Java/C#/PHP/JS oraz inne języki.
AK
  • Rejestracja:prawie 7 lat
  • Ostatnio:około miesiąc
  • Postów:3561
3
insanity napisał(a):

@alagner: wiem, ale zadanie dotyczyło programowania proceduralnego...

WSJZW ?

Wyższa Szkoła Jedzenia Zupy Widelcem ?

Nie wiem, jak można kogoś uczyć GORSZEGO, zakazując, gdy sa możliwości.
Konstruktor a procedury iniXxxxx dzieli przepaść


Bo C to najlepszy język, każdy uczeń ci to powie
edytowany 2x, ostatnio: AnyKtokolwiek
AK
  • Rejestracja:prawie 7 lat
  • Ostatnio:około miesiąc
  • Postów:3561
0

Nota bene, na hugona pole q.tmp? Proszęż ja programistów proceduralne STRUKTURALNYCH ?

Programowanie zwane skrótowo proceduralnym, szerzej proceduralno-strukturalnym, jest starzejącym się, ale szanowanym sposobem programowania, i ja nie mam przyzwolenia, aby na to pluć.

Jednak w praktyce, jak delikwent mówi "programuję proceduralnie", najczęściej ma to znaczenie "nie programuję obiektowo". Dokładnie jak "nie szło mi z matmy" -> "jestem humanistą"
Przemyślenie STRUKTUR jest równie ważną częścią p.p. jak cięcie na funkcje


Bo C to najlepszy język, każdy uczeń ci to powie
edytowany 4x, ostatnio: AnyKtokolwiek
Zobacz pozostały 1 komentarz
KR
Czy ja wiem czy takim starzejącym się? Zig jest obiektowy? Nie jest. Rust jest obiektowy? Nie jest. A są nowocześniejsze i świeższe od wielu języków obiektowych. I programuje się wybornie.
AL
@Krolik: Rust nie jest obiektowy...? Albo: jak dokładnie definiujesz obiektowość? Bo Rust imho jest wieloparadygmatowy, a bynajmniej programowania obiektowego nie utrudnia.
KR
Obiektowość zakłada ścisłe powiązanie operacji z danymi. Rust rozdziela kod operujący na strukturach od definicji samych struktur. Program budujesz ze struktur i niezależnych funkcji operujących na tych strukturach. Nie ma też dziedziczenia typowo występującego w językach obiektowych ani domyślnego dynamicznego polimorfizmu struktur. Oczywiście Rust robi pewien ukłon w stronę OOP, pozwalając na składnię z kropką czy dynamiczny polimorfizm na życzenie, ale to raczej nie wystarczy, aby nazwać go obiektowym.
KR
Trochę też nie zgodzę się że Rust jest wieloparadygmatowy. Wsparcia dla FP to tam za bardzo też nie ma. Jest troszkę inspiracji z FP, jest troszkę inspiracji z OOP, ale jednak trzon jest silnie strukturalny, imperatywny.
AL
@Krolik: inspiracje FP są dla mnie dość jasne (na tyle na ile znam w ograniczonym zakresie FP). Trzon jest jak najbardziej strukturalny, tu również zgoda, natomiast rzekłbym że tych ukłonów w stronę OOP jest dość, żeby dało się w nim w miarę bezboleśnie obiektowo pisać. Albo inaczej: to nie jest C, gdzie wszystko jest załatwiane konwencją ale ta obiektowość to taka umowna i kulawa (mimo, że vtable w kernelu np. są, a jakże ;) )

Zarejestruj się i dołącz do największej społeczności programistów w Polsce.

Otrzymaj wsparcie, dziel się wiedzą i rozwijaj swoje umiejętności z najlepszymi.