Kolejka napisana dynamicznie

Kolejka napisana dynamicznie
K3
  • Rejestracja:ponad 4 lata
  • Ostatnio:około 2 lata
  • Postów:34
0

Cześć mam do napisania kolejke dynamiczna, na wskaznikach. Jesli uzytkownik wpisze 'd' to usunac el. z kolejki i go wypisac, jesli e to wpisac cyfre np (e 9), a jezeli kolejka jest pusta wypisac "!", tym ostatnim sie jeszcze nie zajalem bo mam problem juz wczesniej. Czy powie mi ktos gdzie robie blad? Domyslam sie ze jest to spowodane tym ze nie mam wskaznika na start kolejki, ale nie jestem pewny, proszę o pomoc.

Kopiuj
#include <iostream>
using namespace std;
struct elkol{
    int cyfra;
    elkol *nastepny;
};
void Dodaj (int coDodac, elkol *tail){
    elkol *pkt;
    pkt = tail;
    tail = new elkol;
    tail -> cyfra = coDodac;
    tail -> nastepny = NULL;
    if(pkt!=NULL){
        pkt -> nastepny = tail;
    }
}
int Usun(elkol *start){

    if(start != NULL){
        elkol *pkt;
        pkt = start -> nastepny;
        start=NULL;
        start=pkt;
       return start -> cyfra;
    }
    else return -999;
}
int main (){
char litera;
int dane;
elkol *tail=NULL;
elkol *start;
while(litera!='x'){
    cin >> litera;
    if(litera=='e'){
        cin >> dane;
        tail -> cyfra;
        Dodaj(dane,tail);
    }
    else if(litera=='d'){
        cout << Usun(start) << endl;
    }
}





return 0;
}
katakrowa
  • Rejestracja:ponad 10 lat
  • Ostatnio:około 2 lata
  • Lokalizacja:Chorzów
  • Postów:1670
1

Treść zadania musi brzmieć inaczej...
Jesli uzytkownik wpisze 'd' to usunac el. z kolejki i go wypisac, jesli e to wpisac cyfre np (e 9), a jezeli kolejka jest pusta wypisac "!"
W powyższym zdaniu ani jeden kawałek nie ma sensu.

Domyślam się, że miało być następująco:

  1. komenda d wypisuje wartość elementu z początku kolejki a następnie go kasuje. Jeśli kolejka jest pusta wypisuje !.
  2. komenda e x dodaje element o wartości x na końcu kolejki ;

Tak?


Projektowanie i programowanie. Hobbystycznie elektronika i audio oszołom.
edytowany 3x, ostatnio: katakrowa
K3
lion137
  • Rejestracja:około 8 lat
  • Ostatnio:mniej niż minuta
  • Postów:4930
1

@Kondzio33: Na poczatek popraw oczywiste błędy, linia 37, tail -> cyfra; - jest, a nic nie robi, może chciałeś przypisać coś do pola, cyfra? Linia 41, używasz niezainicjalizowanego start.


K3
Przyznam, że zbytnio nie ogarniam wskaźników i nie wiem o co chodzi z 37 linia. A co do 41, tak wiem ze niezainicjalizowalem nic do start, bo nie mialem pomyslu jak to zrobic, domyslam sie ze start musi wskazywac na poczatek kolejki, lecz nie wiem jak to ustawić. Po prostu wstawiłem kod taki jak zostawiłem.
MarekR22
Moderator C/C++
  • Rejestracja:około 17 lat
  • Ostatnio:minuta
0

Jak słyszę kolejka, to myślę FIFO.
Jak widzę listę pojedynczo łączoną, to domyślam się, że ma być FILO (stos).

Rozumiem, że masz się katować własną implementacja, a nie korzystać z std::queue.


Jeśli chcesz pomocy, NIE pisz na priva, ale zadaj dobre pytanie na forum.
edytowany 1x, ostatnio: MarekR22
Zobacz pozostały 1 komentarz
enedil
@MarekR22: jak uważasz, że to jest "katowanie się", to się przyznaj, czy kiedyś to zaimplementowałeś, czy nie, i czy uważasz że jednak warto wiedzieć jak to się implementuje.
MarekR22
Jeśli jest to student nieinformatyki to jest to katowanie studenta. A implementowałem to wiele razy nawet na tym forum (w wersji C i C++). Nigdy nie robiłem tego "oficjalnie", bo jestem samoukiem.
enedil
Z wszystkim mogę się zgodzić (z podkreśleniem Jeśli).
K3
Aby rozwiać wątpliwości, jestem studentem informatyki. Wiem jak działa kolejka, stos nie znając wskaznikowej implementacji, lecz to zadanie ma przećwiczyć wskaźniki, a że dopiero raczkuję w tym temacie, stąd ten problem. (Stos napisałem na wskaźnikach bez większych problemów).
_13th_Dragon
Za pomocą listy pojedynczo łączonej bez problemu da się zrealizować kolejkę.
nalik
  • Rejestracja:około 9 lat
  • Ostatnio:11 dni
  • Postów:1039
2
Kopiuj
#include <iostream>
using namespace std;
struct elkol{
    int cyfra;
    elkol *nastepny;
};

Może jednak dodać jakąś logikę jako metody elkol, zamiast modyfikować tą strukturę poprzez funkcje glabalne. Niby kod w c++, a nie korzysta z tego co c++ oferuje.

Kopiuj
void Dodaj (int coDodac, elkol *tail){
    elkol *pkt;
    pkt = tail;
    tail = new elkol;
    tail -> cyfra = coDodac;
    tail -> nastepny = NULL;
    if(pkt!=NULL){
        pkt -> nastepny = tail;
    }
}
  1. Nie mieszaj angielskich nazw z polskimi. Źle się to czyta.
  2. Jeżeli kolejka byłaby pusta, tzn tail == NULL, to dojdzie do wycieku pamięci. Wskaźnik tail jest przekazywany przez wartość, nadpisana wartość nie jest widoczna po wyjściu z funkcji.
  3. Zastanów się nad uproszczeniem logiki, bo jest pokrętna.
Kopiuj
int Usun(elkol *start){

    if(start != NULL){
        elkol *pkt;
        pkt = start -> nastepny;
        start=NULL;
        start=pkt;
       return start -> cyfra;
    }
    else return -999;
}
  1. Nie musisz rozdzielać deklaracji od inicjalizacji zmiannych. elkol *pkt = start -> nastepny wystarczy.
  2. Bez sensu ustawiać start na NULL, by za chwilę ustawić na pkt.
  3. Co reprezentuje return -999 ? Przemyśl co funkcja powinna zwracać i jak chcesz raportować błędy, bo to jest słabe.
Kopiuj
int main (){
char litera;
int dane;
elkol *tail=NULL;
elkol *start;
while(litera!='x'){
    cin >> litera;
    if(litera=='e'){
        cin >> dane;
        tail -> cyfra;
        Dodaj(dane,tail);
    }
    else if(litera=='d'){
        cout << Usun(start) << endl;
    }
}
  1. tail -> cyfra; nic nie robi.
  2. Jakiekolwiek modyfikacje start i tail wewnątrz funkcji nie są widoczne po wyjściu z tych funkcji.
  3. Popracuj nad poprawnym formatowaniem kodu.
edytowany 2x, ostatnio: nalik
koszalek-opalek
  • Rejestracja:około 9 lat
  • Ostatnio:ponad 2 lata
0
MarekR22 napisał(a):

Jak słyszę kolejka, to myślę FIFO.

Jak widzę listę pojedynczo łączoną, to domyślam się, że ma być FILO (stos).

Względnie elegancko robi się na liście jednokierunkowej kolejkę (FIFO), jeśli doda się pomocniczy wskaźnik do ostatniego elementu. Wtedy wszystko jest w czasie optymalnym i ładnie działa. O ile pilnujesz tego dodatkowego wskaźnika... :)

edytowany 1x, ostatnio: koszalek-opalek
_13th_Dragon
  • Rejestracja:ponad 19 lat
  • Ostatnio:około 23 godziny
0

Ja się zastanawiam czy to jest C++ czy C z cin,cout,new,delete?
Może oprócz standardowych tagów C,C++ należ dodać też C**?
:D

W C++ powinno to wygładzać jakoś tak:

Kopiuj
#include <iostream>
using namespace std;

class Lifo
{
	private:
	struct node
	{
    	int digit;
    	node *next;
    	node(int digit):digit(digit),next(nullptr) {}
	} *head, *tail;
	public:
	Lifo():head(nullptr),tail(nullptr) {}
	bool empty()const { return !head; }
	void push(int digit) { tail=(tail?tail->next:head)=new node(digit); }
	int pop(int alter=-1)
	{
		if(head)
		{
			node *old=head;
			alter=old->digit;
			head=old->next;
			if(!head) tail=nullptr;
			delete old;
		}
		return alter;
	}
	Lifo &operator<<(int digit) { push(digit); return *this; }
	Lifo &operator>>(int &digit) { digit=pop(); return *this; }
};

int main()
{
	Lifo q;
	q<<1<<2<<3;
	cout<<"empty="<<q.empty()<<endl;
	cout<<q.pop()<<endl;
	cout<<q.pop()<<endl;
	cout<<q.pop()<<endl;
	cout<<"empty="<<q.empty()<<endl;
	cout<<q.pop()<<endl;
	return 0;
}

Wykonuję programy na zamówienie, pisać na Priv.
Asm/C/C++/Pascal/Delphi/Java/C#/PHP/JS oraz inne języki.
edytowany 3x, ostatnio: _13th_Dragon
koszalek-opalek
  • Rejestracja:około 9 lat
  • Ostatnio:ponad 2 lata
0
_13th_Dragon napisał(a):

Ja się zastanawiam czy to jest C++ czy C z cin,cout,new,delete?

Może oprócz standardowych tagów C,C++ należ dodać też C**?
:D

Bez urazy, ale czepiasz się, nie ma czegoś takiego jak C z cin, cout itp., bo to przecież w C nie działa... :) A poza tym w prawdziwym C++ nie używaj new tylko wskaźników inteligentnych... :P No i return 0; w main jest chyba domyślne...

A poważnie: C++ pozwala przecież programować nieobiektowo...

_13th_Dragon
Sądzisz że autor tematu zrozumie pojęcie allocator'a?
nalik
Każdy się kiedyś uczył. Nie każdy zaczął od razu odpowiednio. Wraz z poszerzaniem wiedzy spojrzenie na niektóre kwestie się zmienia. Nie ma co wyśmiewać i zniechęcać początkujących.
koszalek-opalek
Nie wyśmiewamy -- taka luźna dyskusja. :)
koszalek-opalek
Ale poważnie -- dzieci w liceum/technikum (i wcześniej) uczyłbym Pythona (i ewentualnie C++, ale takiego wyżej poziomowego, bez wskaźników itp), a na studiach informatycznych uczyłbym najpierw czystego, twardego C, a dopiero potem czegoś innego...
_13th_Dragon
Niestety (albo na szczęście) nie ty jesteś ministrem edukacji :D
nalik
Program na studiach ustala uczelnia. W liceum pewnie też mają dowolność, ale dobierają taki język, który zna nauczyciel (często nie-informatyk, tylko ktoś wysłany na podyplomówkę z nauczania informatyki) i którego można użyć na maturze. Python jest na tej liście, więc nie wiem czemu katują licealistów C++.
_13th_Dragon
Nie, musi być zaakceptowany przez ministerstwo, owszem chyba 25% może być dowolne dodatkowe.
nalik
Muszą spełnić jakieś kryteria nauczania (matryca efektów kształcenia). Kryteria nie specyfikują doboru języków. I nie każą zaczynać od konkretnego języka.
_13th_Dragon
Owszem nie każą zaczynać od konkretnego, ale w takim razie po 16 godzin na każdy? Jaki będzie % zaliczenia? no chyba że poprzeczka jest poniżej gruntu.
koszalek-opalek
@_13th_Dragon: Niestety (albo na szczęście) to nie minister ustala -- jest jak napisał @nalik -- żadne 25%, w szkole musi być po prostu wypełniona podstawa programowa, a tam (na szczęście) nie ma wymienionych języków. Można uczyć w Haskellu -- i nie wiem, dlaczego tak nie robią :).
_13th_Dragon
Jest dokładnie tak jak mówisz ale ustalone też ile godzin ma być całość i jak to podzielisz na 3-4 języki no to zostaje nic na każdy. Może te 25% znana mi uczelnia uznała za słuszny margines.

Zarejestruj się i dołącz do największej społeczności programistów w Polsce.

Otrzymaj wsparcie, dziel się wiedzą i rozwijaj swoje umiejętności z najlepszymi.