Funkcje składowe klasy

Funkcje składowe klasy
Szczur son
  • Rejestracja:około 8 lat
  • Ostatnio:prawie 4 lata
  • Postów:20
0

Witam, mam do zrobienia projekt na uczelnię. Mam problem z jedną kwestią: " implementuj większość funkcjonalności jako funkcje składowe klasy. Pisz funkcje nie składowe tylko gdy jest to uzasadnione". Udało mi się napisać działający kod gdzie wszystkie funkcje są funkcjami składowymi klasy, jednak wiem,że nie powinno tak być. Pytanie brzmi które funkcje powinienem wyrzucić do complex.cpp i dlaczego?

complex.hpp

Kopiuj
#ifndef COMPLEX_HPP_
#define COMPLEX_HPP_
#include <iostream>
#include <cstdlib>
#include <cmath>

using namespace std;

class Complex
{
private:
    double real;
    double imag;
public:
    Complex(double=0,double=0);
    double getReal() const
    {
        return real;
    }

    double getImag() const
    {
        return imag;
    }          //zwraca cz. urojon¹
    double getModule() const
    {
        double R,I;
        R=real;
        I=imag;
        return sqrt(R*R+I*I);
    }
    double getPhase() const
    {
        double R, I, z, cos;
        R=real;
        I=imag;
        z=sqrt(R*R+I*I);
        cos=R/z;
        if(I>0)
            return (acos(cos)*180)/M_PI; //JESLI RADIANY, TO SAM ARCSIN
        else
            return (((acos(cos)*180)/M_PI)-360)*(-1);
    }      //zwraca fazê
     friend ostream& operator << (ostream& out, const Complex& C)
    {
        if(C.real!=0)
            out<<C.real;
        else
            out<<"";
        if(C.imag==0 && C.real!=0)
            out<<"";
        else if(C.imag==0 && C.real==0)
            out<<0;
        else if(C.imag==1 && C.real!=0)
            out<<" + i";
        else if(C.imag==1 && C.real==0)
            out<<" i";
        else if(C.imag==-1)
            out<<" - i";
        else if(C.imag>0 && C.imag!=1 && C.real!=0)
            out<<" + "<<C.imag<<"i";
        else if(C.imag>0 && C.imag!=1 && C.real==0)
            out<<C.imag<<"i";
        else if(C.imag<0 && C.imag!=-1)
            out<<" - "<<(-1)*C.imag<<"i";
        out<<endl;
        return out;
    }
    bool operator == (const Complex& C) const
    {
        if(this->real==C.real && this->imag==C.imag)
        {
            return true;
        }
        else
        {
            return false;
        }
    }
    friend Complex operator + (const Complex& C1, const Complex& C2)
    {
        Complex tmp;
        tmp.real=C1.real+C2.real;
        tmp.imag=C1.imag+C2.imag;
        return tmp;
    }
    Complex& operator += (const Complex& C)
    {
        *this=*this+C;
        return *this;
    }
    friend Complex operator - (const Complex& C1, const Complex& C2)
    {
        Complex tmp;
        tmp.real=C1.real-C2.real;
        tmp.imag=C1.imag-C2.imag;
        return tmp;
    }
    Complex& operator -= (const Complex& C)
    {
        *this=*this-C;
        return *this;
    }
    friend Complex operator * (const Complex& C1, const Complex& C2)
    {
        Complex tmp;
        tmp.real=C1.real*C2.real-C1.imag*C2.imag;
        tmp.imag=C1.real*C2.imag+C1.imag*C2.real;
        return tmp;
    }
    Complex& operator *= (const Complex& C)
    {
        *this=*this*C;
        return *this;
    }
    friend Complex operator / (const Complex& C1, const Complex& C2)
    {
        Complex tmp, dzielna;
        double dzielnik;
        dzielna.real=C1.real*C2.real+C1.imag*C2.imag;
        dzielna.imag=C1.real*(-1)*C2.imag+C1.imag*C2.real;
        dzielnik=C2.real*C2.real+C2.imag*C2.imag;
        tmp.real=dzielna.real/dzielnik;
        tmp.imag=dzielna.imag/dzielnik;
        return tmp;

    }
    Complex& operator /= (const Complex& C)
    {
        *this=*this/C;
        return *this;
    }
};

#endif

complex.cpp

Kopiuj
#include "Complex.hpp"

using namespace std;
    Complex::Complex(double R, double I)
    {
        real=R;
        imag=I;
    }

main

Kopiuj
#include "Complex.hpp"

using namespace std;

int main()
{
    Complex a(1,2), b(1,-2), c(1,1), d;
   int x;
    cout<<"a = "<<a<<"b = "<<b<<"c ="<<c<<"d ="<<d;
    cout<<endl;
    cout<<"a + b = "<<a+b;
    cout<<"a - b = "<<a-b;
    cout<<"a * b = "<<a*b;
    cout<<"a / b = "<<a/b;
    cout<<10*a;
    cout<<a*10;
    a+=b+=c;
    if(!(c==a))cout<<"ok"<<endl;
    cout<<a;
    cout<<endl;
    cout<<"Czesc rzeczywista : "<<a.getReal()<<endl;
    cout<<"Czesc urojona : "<<a.getImag()<<endl;
    cout<<"Modul : "<<a.getModule()<<endl;
    cout<<"Faza : "<<a.getPhase()<<endl;
    return 0;
}
edytowany 2x, ostatnio: kq
YooSy
Czyżbyś "synu" chciał podesłać "szczura"?. Dlaczego nikt nie odpowiada w moim wątku?
kq
Tak ciężko wkleić treść do posta? :​/
grzesiek51114
grzesiek51114
  • Rejestracja:ponad 11 lat
  • Ostatnio:ponad 4 lata
  • Postów:2442
2

Nie skuszę się i mam nadzieje, że inni także, żeby pobrać RAR'a niewiadomego pochodzenia. Wrzuć to na jakiegoś Git'a albo Pastebin'a.

edytowany 1x, ostatnio: grzesiek51114
Szczur son
  • Rejestracja:około 8 lat
  • Ostatnio:prawie 4 lata
  • Postów:20
0

ok już wrzucam

Szczur son
  • Rejestracja:około 8 lat
  • Ostatnio:prawie 4 lata
  • Postów:20
0
grzesiek51114
grzesiek51114
  • Rejestracja:ponad 11 lat
  • Ostatnio:ponad 4 lata
  • Postów:2442
0

implementuj większość funkcjonalności jako funkcje składowe klasy. Pisz funkcje nie składowe tylko gdy jest to uzasadnione

Oczywiście jest to prawda i należy się tego trzymać. Takie zabawki jak friend łamią enkapsulację: po to składowe są prywatne żeby były prywatne, a nie żeby były dostępne dla jakiegoś wyjątku etc...
Oczywiście ucząc się możesz tego nie dostrzegać ale kiedy poznasz języki zarządzane takie jak Java czy C# (jeżeli rzecz jasna będziesz chciał) to tam żadnego friend'a nie uświadczysz... i dobrze. Poleganie na friend może w skrajnych przypadkach prowadzić do nieprawidłowego zaprojektowania struktury aplikacji.

Proponowane jest Ci tutaj podejście "przywiązywania zachowań do obiektu" i to jest prawidłowe podejście.

edytowany 4x, ostatnio: grzesiek51114
YooSy
  • Rejestracja:ponad 7 lat
  • Ostatnio:ponad 5 lat
  • Postów:472
1

Wszystkie metody poza getReal oraz getImag powinny być rozwinięte w piku complex.cpp, a te mogą zostać inline


Nie pisz na priv. Zadaj dobre pytanie na forum.
Szczur son
  • Rejestracja:około 8 lat
  • Ostatnio:prawie 4 lata
  • Postów:20
0

Wyrzucając te funkcje do complex.cpp przy każdej przyjmującej 2 argumenty (operator <<, operator + itd.) i tak muszę użyć frienda

grzesiek51114
grzesiek51114
  • Rejestracja:ponad 11 lat
  • Ostatnio:ponad 4 lata
  • Postów:2442
1

Wyrzucając te funkcje do complex.cpp przy każdej przyjmującej 2 argumenty (operator <<, operator + itd.) i tak muszę użyć frienda

https://stackoverflow.com/questions/8819258/overloading-operator-to-output-object-members-without-using-friend-function

Zarejestruj się i dołącz do największej społeczności programistów w Polsce.

Otrzymaj wsparcie, dziel się wiedzą i rozwijaj swoje umiejętności z najlepszymi.