[Allegro] Scrollowanie mapy

0

Witam.

Zrobiłem sobie przewijanie mapy na podstawie tutoriala: http://www.easykoder.vot.pl/arty/wyswietlanie_mapy

Dodałem na środku ludzika. Wszystko działa dobrze, ale ludzik przeskakuje cały czas o te 32 pikseli (przy większej prędkości tego nie widać, ale chce żeby ludzik poruszał się wolno).
Jak zrobić żeby obraz przesuwał się o 32 pikseli, ale nie od razu tylko płynnie po 1 pikselu aż do 32?

Mój kod:

#include <allegro.h>

// Inicjowanie timera
volatile long speed = 0;
void increment_speed()
{
speed++;
}
END_OF_FUNCTION(increment_speed);
LOCK_VARIABLE(speed);
LOCK_FUNCTION(increment_speed);

// Zmienne potrzebne do mapy
int mapa_x = 0, mapa_y = 0;
BITMAP *teren = NULL;
BITMAP *bufor = NULL;
BITMAP *player = NULL;

// DEFINICJA MAPY
int map[50][50] =
{
    1,  1,  1,  1,  4,  2,  2,  3,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  4,  2,  2,  3,  1,  15, 1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  15, 1,  1,  4,  2,  2,  3,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  4,  2,  2,  3,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  4,  2,  2,  3,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    6,  6,  6,  6,  10, 2,  2,  8,  6,  6,  6,  6,  6,  14, 1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    2,  2,  2,  2,  2,  2,  2,  2,  2,  2,  2,  2,  2,  3,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    2,  2,  2,  2,  2,  2,  2,  2,  2,  2,  2,  2,  2,  3,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    5,  5,  5,  5,  5,  5,  5,  5,  5,  5,  7,  2,  2,  3,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  4,  2,  2,  3,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  4,  2,  2,  3,  1,  15, 1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  4,  2,  2,  3,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  4,  2,  2,  3,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  15, 1,  1,  1,  1,  4,  2,  2,  3,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  4,  2,  2,  3,  1,  1,  1,  1,  15, 1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  4,  2,  2,  3,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  4,  2,  2,  3,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  15, 1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  4,  2,  2,  3,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  4,  2,  2,  3,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  4,  2,  2,  3,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  4,  2,  2,  3,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  4,  2,  2,  3,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  4,  2,  2,  3,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  4,  2,  2,  3,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  4,  2,  2,  3,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  4,  2,  2,  3,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  4,  2,  2,  3,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  4,  2,  2,  3,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  4,  2,  2,  3,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  4,  2,  2,  3,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  4,  2,  2,  3,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  4,  2,  2,  3,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  4,  2,  2,  3,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  4,  2,  2,  3,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  4,  2,  2,  3,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  4,  2,  2,  3,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,
    1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1,  1
}; 

// Funkcja wyświetlająca mapę: 
void  wys_mape()
{
      int licznik_x, licznik_y;
      for (licznik_x = 0; licznik_x < 50 ; licznik_x++)
      {
      for (licznik_y = 0; licznik_y < 50 ; licznik_y++)
      {                    
           blit(teren,bufor,
           (map[licznik_y + mapa_y][licznik_x + mapa_x]%4) * 32, 
           (map[licznik_y + mapa_y][licznik_x + mapa_x]/4) * 32,
           licznik_x * 32,licznik_y * 32,32,32);  
      }
      }     
};

// Funkcja Główna
int main()
{
allegro_init();
install_keyboard();
set_color_depth(32);
set_gfx_mode(GFX_AUTODETECT_WINDOWED,800,608,0,0);
install_timer();
install_int_ex(increment_speed, BPS_TO_TIMER(30));

// Tworzenie bufora
bufor = create_bitmap(800,608);

int mx = 0, my = 0;

// Ładowanie grafiki
teren = load_bmp("teren.bmp",default_palette);
player  = load_bmp("sprites/player_down.bmp",default_palette); 


while( !key[KEY_ESC])
{


// Czyszczenie bufora
clear_to_color(bufor, makecol(150,150,150));

// Wyświetlanie mapy
wys_mape();

while( speed > 0)
{
// SCROLLOWANIE MAPY 
           if((key[KEY_RIGHT]) && (mapa_x < 50))
           { 
               mapa_x = mapa_x + 1;
               player  = load_bmp("sprites/player_right.bmp",default_palette); 
           } 
           else if((key[KEY_LEFT]) && (mapa_x > 0))
           { 
               mapa_x = mapa_x - 1; 
               player  = load_bmp("sprites/player_left.bmp",default_palette); 
           } 
           else if((key[KEY_DOWN]) && (mapa_y < 50))
           {
               mapa_y = mapa_y + 1; 
               player  = load_bmp("sprites/player_down.bmp",default_palette); 
           } 
           else if((key[KEY_UP]) && (mapa_y > 0))
           { 
               mapa_y = mapa_y - 1; 
               player  = load_bmp("sprites/player_up.bmp",default_palette); 
           }   
speed--;
}
masked_blit( player, bufor, 0,0, 384, 320, player->w, player->h);
blit( bufor, screen, mx,my,0,0, 800,608);
}
// Usuwanie wszystkiego z pamięci.
remove_int( increment_speed);
destroy_bitmap(teren);
destroy_bitmap(bufor);
allegro_exit();
return 0;
}
END_OF_MAIN();

Pozdrawiam
Buła

0

Za tą mapę powinieneś dostać bilet w jedną stronę do perełek...

0

Kurde, nie zrozumiałem nic z twojej wypowiedzi.
:d

0

Nie zrozumiałeś, bo jesteś tu nowy. Jest tu na forum taki dział "perełki" - sam zobacz co się tam znajduje.

0

No, widzę.

Czyli nie uzyskam odpowiedzi tutaj?

0

poszukaj o animacjach albo znajdz gotowca. tutaj nie napiszemy wszystkiego za ciebie.

0

Ja bym Ci pomógł, ale zawiłość (i formatowanie...) twojego kodu mnie przerasta ;)

W dodatku wczytujesz za każdym razem obraz z pliku - po co?

Ja bym proponował coś takiego - mapa jako statyczny sprite z tyłu, ew. klasa przechowująca informacje o ukształtowaniu terenu (piszesz grę z widokiem z góry, tak?) i klasa gracza przechowująca informację o jego pozycji. Wtedy rysujesz mapę z tyłu a gracza ponad mapą dokładnie na jego pozycji.

Mam nadzieję że coś zrozumiałeś, bo tłumaczenie mi niezbyt wyszło. Napisz jeśli będziesz miał wątpliwości co robić, albo jakiś inny koncept to spróbuję w miarę możliwości pomóc.

0

Nie czytalem Twojego kodu, ale glownie przy mapach chodzi o to, ze masz kilka tak jakby warst/powierzchni ich. Na jednej trzymasz sobie postacie, na innej cos tam jeszcze itp. Wszystkie te powierzchnie trzymasz sobie w pamieci. Do tego masz obszar, ktory widac, czyli okno/ekran. Powierzchnie, ktora chcesz przesuwac trzymasz w pamieci, bo jak dedukuje tutaj jest wieksza od tego co widac. Oprocz tej powierzchni trzymaj sobie gdzie aktualne jej wspolrzedne i wymiary wyswietlanego obszaru. W momencie gdy cos tam sie przesunie zmieniasz te wspolrzedne i kopiujesz kawalek powierzchni o ustalonym rozmiarze na ekran. Ot cala filozofia. Sam ustalasz oczywiscie o ile przesuwasz te wspolrzedne wraz z wystapieniem jakiegos zdarzenia.

wspolrzedne okreslaja z jakiego miejsca zaczac kopiowanie, bo wiadomo, ze kopiujesz ten obszar na 0,0 ekranu, w kazdym razie w tym prostym przypadku

0

Dzięki poradziłem sobie.
Mapa przesuwa się już płynnie co 1px.
Tylko teraz chciałbym umieścić to w pętli żeby przesuwało się co 32 ale płynnie.
Wiem mniej więcej jak to zrobić, tyle że nie wiem jak zrobić żeby pętla wykonywała się z opóźnieniem czasowym.

for (i=0; i<32; i++)
{
  pos_x++;
}

Zarejestruj się i dołącz do największej społeczności programistów w Polsce.

Otrzymaj wsparcie, dziel się wiedzą i rozwijaj swoje umiejętności z najlepszymi.