Witam, mam za zadanie zrobić bazę danych rozkładu jazdy autobusów MPK. Zrobiłem schemat i proszę o sprawdzenie, chodzi głównie o tabele i związki pomiędzy nimi. Jedyny warunek jaki jest to to, że musi być minimum 5 tabel. Jeśli macie jakieś propozycje co do zmiany(dodania/usuniecia) tabel lub właściwości to z góry dzięki. Dodatkowo chciałbym zapytać jak uwzględnić w danym kursie to czy kurs jest w dni robocze, soboty, niedziele i święta oraz bardziej szczegółowe dodatkowe informacje jak np. kursuje tylko w dni nauki szkolnej lub że dany kurs kończy sie lub zaczyna na innym przystanku niż powinien.
Link do schematu
http://i.imgur.com/Lgz9pqB.png?1
Tak na zdrowy rozsądek:
Trasa składa się z wielu Przystanków, ale Przystanek może też należeć do wielu Tras. Jedna Linia może mieć wiele Autobusów, ale i jeden Autobus może chyba jeździć na wielu Liniach. Linia łączy się z Trasą, no i zawiera w sobie wiele Kursów.
http://oi61.tinypic.com/2qdv6s8.jpg
Nie wiem czy w ogóle mam dobry pomysł jak ten problem rozwiązać. Teraz zmieniłem nazwy tylko nie wiem jak w końcu nazwać pustą tabelę. Na przykład:
- jest jedna linia nr 10 i ona zawiera np 3 kursy o różnych godzinach np 11:00,12:00,13:00 i 3 trasy w odwrotną stronę o 10:00,15:00,16:00
- kurs zawiera 3 tabele np:
- przystanek A, Autobus nr 1, godzina 11:00
- przystanek B, Autobus nr 1, godzina 11:04
- przystanek C, Autobus nr 1, godzina 11:09
jeśli nie jest to za dobrze to w jaki sposób to zmodyfikować?
Ok, Wymyśliłem takie coś:
http://i.imgur.com/aSED2r3.jpg
Mam pytanie co do połączenia tabeli kurs z przystankiem czy można jakoś inaczej przechowywać informacje na temat tego o której w danym kursie jest autobus na danym przystanku?
Blisko, ale nie tak.
Trasa - linia - przystanki:
- Trasa przynależy do linii 1-1, linia może mieć jedną trasę (chyba, że rozpatrujemy Wrocław, ale to patologia)
- Na trasie są przystanki 1-*, przy czym trasa to ciąg Y-B-C-X-Cp-Bp-Y - zatem cała pętla, a nie półpętla. Pamiętaj, że przystanki w różnych kierunkach powinny być rozróżnialne (znowu patologia z Breslau)
Linia - brygada - wóz:
- Na jednej linii jeździ N brygad 1-* - brygada jest tak naprawdę jednostką organizacyjną pozwalającą na "podpięcie" kierowców do konkretnych tras i wozów.
- Do jednej brygady należy jeden wóz 1-1
Brygada - Kurs:
- brygada wykonuje N kursów należących do jednej linii (zakładamy, że na pętlach nie zmienia się oznaczenia wozu).
Zatem połączenie KURS<>TRASA nie jest dobre ponieważ trasa należy do linii i zmiana w trasie nie powinna wpływać bezpośrednio na kurs KURS>BRYGADA>LINIA>TRASA. Wpływa na linię.
Kurs nie ma przystanków jako takich - znowuż zależność pośrednia poprzez brygadę i linię.
Koziołek napisał(a):
- Trasa przynależy do linii 1-1, linia może mieć jedną trasę (chyba, że rozpatrujemy Wrocław, ale to patologia)
@Koziołek, co nazywasz trasą? Bo trzeba uwzględnić to, że przystanki na trasach "tam" i "z powrotem" mogą się różnić, a także to, że trasy "z powrotem" może w ogóle nie być.
Kurs nie ma przystanków jako takich - znowuż zależność pośrednia poprzez brygadę i linię.
A gdzie przechowujemy dane o godzinach odjazdu?
Moim zdaniem powiązania: Linia 1 - n Kurs 1 - n PrzystanekKursu n - 1 Przystanek. Trasa jest właściwie czymś redundantnym, tzn. możliwym do wywnioskowania z Kursu.
@somekind, kawałek dalej napisałem przy czym trasa to ciąg Y-B-C-X-Cp-Bp-Y
Trasa w moim rozumieniu to cały przejazd od pętli Y do X i z powrotem. Odpada wtedy problem przejazdu trasą alternatywną (drogi jednokierunkowe).
somkind napisał(a)
A gdzie przechowujemy dane o godzinach odjazdu?
W trasie tabela zawierająca informacje o przystankach dla danej trasy :
id_trasy|id_przystanku|czas|id_nastepnego
---------+----------------+------+----------------
1 |1 |1 |2
1 |2 |1 |3
1 |3 |1 |4
1 |4 |2 |5
Przy czym kolumna czas może zawierać zarówno czas potrzebny na pokonanie odcinka od jednego przystanku do drugiego jak i czas całkowity na trasie. Takie rozwiązanie ma ten plus, że pozwala na wyszukiwanie par przystanków w ramach różnych tras i weryfikację czy dla danej pary czas zawsze jest taki sam w ramach różnych rozkładów.
Koziołek napisał(a):
@somekind, kawałek dalej napisałem
przy czym trasa to ciąg Y-B-C-X-Cp-Bp-Y
Trasa w moim rozumieniu to cały przejazd od pętli Y do X i z powrotem.
Ok, teraz rozumiem, ten szyfr był dla mnie trochę niezrozumiały. :)
Ale jak sam zauważyłeś, to podejście jest oderwane od rzeczywistości. Nie tylko we Wrocławiu pojazdy zjeżdżają do zajezdni. Co z nimi?
Przy czym kolumna czas może zawierać zarówno czas potrzebny na pokonanie odcinka od jednego przystanku do drugiego jak i czas całkowity na trasie. Takie rozwiązanie ma ten plus, że pozwala na wyszukiwanie par przystanków w ramach różnych tras i weryfikację czy dla danej pary czas zawsze jest taki sam w ramach różnych rozkładów.
No dobra, ale to jest informacja o czasie przejazdu między przystankami na trasie, która też jest oderwana od rzeczywistości, bo czas przejazdu o różnych porach jest różny i to rozkłady uwzględniają. No i nadal nie widzę godzin odjazdów...
Godzin nie ma, bo to model uproszczony - można to zamknąć w tabeli z opisem kursu. We Wrocławiu jest generalnie patologia, bo pojazd zjeżdżający do zajezdni zatrzymuje się na przystankach poza standardową trasą nigdzie indziej się z tym nie spotkałem. Zazwyczaj pojazd zjazdowy ma tablicę z informacją "Zjazd do zajezdni. Ostatni przystanek na trasie taki to a taki".
Dodatkowo część kursów obejmuje pewne fragmenty trasy, a część je ignoruje.
Koziołek napisał(a):
Godzin nie ma, bo to model uproszczony
Temat brzmi "schemat bazy danych rozkładu MPK". Dla mnie rozkład to informacja o godzinach odjazdu z przystanków, a nie o czasie przejazdu między nimi.
We Wrocławiu jest generalnie patologia, bo pojazd zjeżdżający do zajezdni zatrzymuje się na przystankach poza standardową trasą nigdzie indziej się z tym nie spotkałem. Zazwyczaj pojazd zjazdowy ma tablicę z informacją "Zjazd do zajezdni. Ostatni przystanek na trasie taki to a taki".
Z punktu widzenia bazy danych nie ma różnicy. Trasa jest inna, bez względu na to, czy się po prostu "urywa" czy wiedzie do zajezdni przez dodatkowe przystanki.
Powiedzmy że Trasa to jest połczenie przystanków ale tylko w jedną stronę np A-B-C-D-E
Jedna linia miała by powiedzmy 2 trasy w jedną i drugą stronę (A-B-C-D-E i E-D-C-B-A) no i może ewentualnie jakieś dodatkowe trasy gdy np. startuje z innego przystanku.
Kurs to juz byłaby ta trasa ale z uwzględnieniem o której jest autobus na każdym z przystanku i trasa zawierała by powiedzmy 15 kursów. No i teraz pytanie czy zrobić to tak jak tu: http://i.imgur.com/aSED2r3.jpg (no ale to sie wydaje troche bez sensu bo będzie można dodać przystanek do kursu który nie leży na tej trasie co kurs)
czy bez połączenia kursu z przystankiem, no ale jak wtedy uwzględnić te godziny
No i niestety musze powrócić do tego problemu. Wymyśliłem takie 2 schematy:
1- http://i.imgur.com/5VeGwUo.jpg
2- http://i.imgur.com/qM65vLW.jpg
No i tu mam pytanie. Oba schematy różnia się tylko umieszczeniem czasu postoju autobusu na przystanku. W 1 schemacie jest taki problem że stworzymy trasę z przystankami(np a-B-C-D) to gdy będziemy dodawać punkty do konkretnego kursu to będziemy mogli dodać punkt który nie jest w tej trasie(np E). W drugim schemacie jest podobnie, no i tu moje pytanie. Czy można Jakoś z poziomu SQL Zablokować żeby nie można było dodać przystanku nie należacego do trasy czy trzeba to zrobic juz w samej aplikacji( bo taka mam napisać). Dodam że baza będzie w PL/SQL Oracle. Z góry dzięki za pomoc
Myślę, że schemat 2 jest mimo wszystko lepszy, bo nie ma za bardzo sensu rozdzielać czasu postoju od punktu kursu.
cinek181992 napisał(a):
Czy można Jakoś z poziomu SQL Zablokować żeby nie można było dodać przystanku nie należacego do trasy czy trzeba to zrobic juz w samej aplikacji
Mógłbyś takie coś zrobić, gdybyś miał jakieś powiązanie między przystankami a trasą... Ale po co w ogóle jest tabela trasa
?
a dało by się w miare łatwo zrobić to powiazanie czy lepszym pomysłem jest zrobić to w aplikacji?
Co do trasy to jedna linia np nr 1 zawiera kilka tras np: 2 główne a-B-C-D-E, E-D-C-B-a i na przykład jakas inna gdy startuje z innego przystanku np B-C-D-E bez przystanku "a"