Witam wszystkich mam taki problem chciałbym stworzyć kilka obiektów klasy cube tzw. przeszkód po których waz nie będzie mógł się poruszać bo się skuje i jeszcze pasowało by licznik zjedzonych jabłek proszę o pomoc :) już długo nad tym myślę szukam po forach i nic nie mogę wymyślić z góry dziękuje za wszelką pomoc
import pygame, sys,os
import random
import tkinter as tk
from tkinter import messagebox
class Cube(object):
rows = 20
def __init__(self, start, dirnx=1, dirny=0, color=(0,0,0)):
self.pos = start
self.dirnx = dirnx
self.dirny = dirny
self.color = color
def move(self, dirnx, dirny):
self.dirnx = dirnx
self.dirny = dirny
self.pos=(self.pos[0] + self.dirnx, self.pos[1] + self.dirny)
def draw(self, surface, eyes=False): # oczy węża na pierwszej kostce
dis = size // rows # do rownej liczby
rw = self.pos[0]
cm = self.pos[1]
pygame.draw.rect(surface, self.color, (rw * dis +1, cm * dis + 1, dis -2, dis -2))
if eyes:
# RYSOWANIE OCZU
center = dis // 2
radius = 3
circle_middle = (rw * dis + center - radius, cm * dis + 8)
circle_middle2 = (rw * dis + dis - radius * 2, cm * dis + 8)
pygame.draw.circle(surface,(255,255,255), circle_middle, radius)
pygame.draw.circle(surface, (255, 255,255), circle_middle2, radius)
class snake(object):
body = [] #lista
turns = {} #słownik
def __init__(self, color, pos):
self.color = color
self.head = Cube(pos)
self.body.append(self.head)
# na samym poczatku wąż porusza sie w prawo
self.dirnx = 0
self.dirny = 1
def move(self):
for event in pygame.event.get():
# zamykanie gry X
if event.type == pygame.QUIT:
pygame.quit()
keys = pygame.key.get_pressed()
if keys[pygame.K_LEFT]:
self.dirnx = -1
self.dirny = 0
# pozycja w trakcie nacisniecia klawisza i dodajemy do niech wartosc czyli kierunek gdzie nalezy skrecic
self.turns[self.head.pos[:]] = [self.dirnx, self.dirny]
elif keys[pygame.K_RIGHT]:
self.dirnx = 1
self.dirny = 0
self.turns[self.head.pos[:]] = [self.dirnx, self.dirny]
elif keys[pygame.K_UP]:
self.dirnx = 0
self.dirny = -1
self.turns[self.head.pos[:]] = [self.dirnx, self.dirny]
elif keys[pygame.K_DOWN]:
self.dirnx = 0
self.dirny = 1
self.turns[self.head.pos[:]] = [self.dirnx, self.dirny]
for i, c in enumerate(self.body):
p = c.pos[:] # [:] kopiowanie tworzenie nowej a nie zmienianie
if p in self.turns:
turn = self.turns[p]
c.move(turn[0], turn[1]) # ruszenie kostki
# teraz tworzymy blokade dzieki ktorej po zmianie kierunku wąż nie będzie mogl ruszyć w tą samą strone
if i== len(self.body) - 1:
self.turns.pop(p)
else:
#sprawdzanie w ktora strone sie przemieszcza wąż a potem przerzucamy węża na drugą strone ekranu przeciwną
if c.dirnx == -1 and c.pos[0] <= 0:
c.pos = (c.rows - 1 , c.pos[1])
elif c.dirnx == 1 and c.pos[0] >= c.rows - 1:
c.pos = (0, c.pos[1])
elif c.dirny == 1 and c.pos[1] >= c.rows - 1:
c.pos = (c.pos[0],0)
elif c.dirny == -1 and c.pos[1] <= 0:
c.pos = (c.pos[0], c.rows - 1)
else:
c.move(c.dirnx, c.dirny)
def reset(self):
for i in range(2, len(self.body)):
if self.head.pos[0] == self.body[i].pos[0] and self.head.pos[1] == self.body[i].pos[1]:
tk.messagebox.showinfo(title="Game Over", message="Koniec Gry")
pygame.quit()
def eat(self):
tail = self.body[-1]
dx, dy = tail.dirnx, tail.dirny
# sprawdzanie w ktora strone porusza se ostatni element węża i wtedy dodajemy kostke w pozycji ostatnia -1
if dx ==1 and dy == 0:#prawo
self.body.append(Cube((tail.pos[0] - 1, tail.pos[1])))
elif dx ==-1 and dy == 0:#lewo
self.body.append(Cube((tail.pos[0] + 1, tail.pos[1])))
elif dx == 0 and dy == 1:#dół
self.body.append(Cube((tail.pos[0], tail.pos[1] - 1)))
elif dx == 0 and dy == -1:#góra
self.body.append(Cube((tail.pos[0], tail.pos[1] + 1)))
# ustalamy kierunek poruszania sie ostatniej kostki
self.body[-1].dirnx = dx
self.body[-1].dirny = dy
def draw(self, surface):
for i, c in enumerate(self.body):
if i == 0:
c.draw(surface, True) # oczy
else:
c.draw(surface)
def draw_grid(w, rows, surface):
#rysowanie lini aby powstala siatka
size_between = w // rows # dzielenie do rownej liczby
x = 0
y = 0
for l in range(rows):
x=x+size_between
y=y+size_between
pygame.draw.line(surface, (255,255,255), (x,0), (x,w))
pygame.draw.line(surface, (255,255,255), (0,y), (w,y))
def draw_window(surface):
surface.fill((0,255,0))
s.draw(surface)
draw_grid(size, rows, surface)
apple.draw(surface) #jablko to jest wciaz kostka wiec mozemy ja rysowac
pygame.display.update()
def random_apple(snake):
positions = snake.body
while True:
x = random.randrange(rows)
y = random.randrange(rows)
#zwraca przefiltrowana liste ktora sprawdza czy ktoras z pozycji x lub y znajduje sie
# w positions czyli tam gdzie znajduje sie cialo węża
if len(list(filter(lambda z: z.pos == (x,y), positions))) > 0:
continue
else:
break
return (x,y)
def main():
global size, rows, s, apple, pos, points
size = 500 #plansza snake
rows = 20
pos = 20
window = pygame.display.set_mode((size, size))
s = snake((0,0,0), (10,10))
apple = Cube(random_apple(s), color=(255,0,0))
#jesli argument jest prawdziwy to gra działa
flag = True
clock = pygame.time.Clock()
while flag:
# spowolnienie gry
pygame.time.delay(50)
clock.tick(10)
s.move()
s.reset()
if s.body[0].pos == apple.pos:
s.eat()
apple = Cube(random_apple(s), color=(255,0,0))
draw_window(window)
main()