Umowa o dzielo, podatek placony przez zleceniobiorce

0

Witam!

Przy umowie o dzielo, podatek zazwyczaj placony jest przez zleceniodawce, ktory wysyla PIT zleceniobiorcy. Chce oplacic podatek samemu (jako zleceniobiorca). Czy w takim przypadku w umowie powinna byc zawarta jakas klauzula? Jak to wyglada?

0

Wydaje mi się, że w grę wchodzi tu Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, art. 41.

Art. 41. 1. Osoby fizyczne będące przedsiębiorcami oraz osoby prawne i jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności osobom określonym w art. 3 z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 5-8, z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów oraz z praw do projektów wynalazczych, topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z tytułu zakupu tych praw, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 20% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9.

Oczywiście musiałbyś znaleźć nowelizację lub aktualny tekst jednolity.

0

Gwoli ścisłości - zleceniodawca płaci tylko zaliczkę - podatek zawsze ostatecznie rozlicza zleceniobiorca.

Jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą, to w umowie może być zawarta klauzula mówiąca, że wystawiasz fakturę / rachunek i zaliczkę odprowadzasz we własnym zakresie. I tylko w tym przypadku wolno Ci to zrobić. Oczywiście koszty uzyskania przychodu są wtedy rzeczywiste, wynikające z KPiR (zapomnij o ryczałcie 20% lub 50%). Swoją drogą, jeśli prowadzisz działalność gosp. o zakresie obejmującym przedmiot umowy, nie wolno Ci wręcz się inaczej rozliczyć jak na działalność. Jeśli chodzi o konkretny zapis w umowie, zadzwoń pod Krajową Informację Podatkową, tam na pewno Ci powiedzą dokładnie jak to musi być napisane.

0
Krolik napisał(a)

Gwoli ścisłości - zleceniodawca płaci tylko zaliczkę - podatek zawsze ostatecznie rozlicza zleceniobiorca.

Tak, tak. Chodzi o to, ze ja sam chce zaplacic zaliczke jako zleceniobiorca.

Jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą, to w umowie może być zawarta klauzula mówiąca, że wystawiasz fakturę / rachunek i zaliczkę odprowadzasz we własnym zakresie. I tylko w tym przypadku wolno Ci to zrobić. </quote>

Jezeli nie prowadze dzialalnosci? To tez w umowie zawrzec taka klauzule i wystawic rachunek jezeli nie mam mozliwosci wystawiania faktury?

0

W tym przypadku nie wiem. Dzwoniłem kiedyś w podobnej sprawie do KIP, ale mam działalność gosp. Najlepiej zadzwoń sam do KIP (http://www.kip.gov.pl/) i się dowiedz. Niewiele kosztuje, a są naprawdę nieźli w odpowiadaniu na trudne pytania.

0
Adam Boduch napisał(a)

Tak, tak. Chodzi o to, ze ja sam chce zaplacic zaliczke jako zleceniobiorca.

Nie da się, zaliczkę musi odprowadzić zleceniodawca, on też wypełnia PIT-8B i jego egzemplarz przekazuje do US. Wszystko po to, żeby zleceniobiorca nie mógł kombinować, a zleceniodawca miał w kosztach tyle, ile zapłacił. W sumie tak samo, jak z zaliczkami na podatek, które pracodawca płaci za pracujących u niego na etacie.
Jakby dać ludziom możliwość samodzielnego odprowadzania swoich zaliczek, to nikt niczego by nie płacił :)

1 użytkowników online, w tym zalogowanych: 0, gości: 1