Hej. Napisałem łatwą w użyciu bibliotekę sieciową w C++. Na razie wsprarcie tylko pod linux (wsparcie pod windows jest planowane).
Bibliotekę będę używał głównie do własnych narzędzi adhoc, planuję też napisać "nad nią" serwer http. sprawdzić wydajność.
Dajcie znać co myślicie o kodzie / projekcie. Link do repo: https://github.com/lukascode/socket-nano.
- Rejestracja:około 11 lat
- Ostatnio:około miesiąc
- Lokalizacja:Gdańsk

- Rejestracja:około 17 lat
- Ostatnio:minuta
W przykładzie jest jawnie użyty operator new
: new HttpRequestHandler
!
We współczesnym C++ jest to niezalecane.
Funkcjonalność HTTP, w której trzeba podać w całości nagłówki i body nie jest zbyt poręczna.
Tyle patrząc tylko na stronę główną. Do środka może jeszcze zajrzę.
- Rejestracja:prawie 11 lat
- Ostatnio:prawie 3 lata
- Postów:1493
Przeglądnąłem na szybko.
IMHO słabo, że nie uzyłeś poll/epoll/select tylko bazujesz na callach blokujących. Fajnie by też było dołożyć obsługę wielu procesów, a nie tylko wątków.
- Rejestracja:około 11 lat
- Ostatnio:około miesiąc
- Lokalizacja:Gdańsk
alagner napisał(a):
Przeglądnąłem na szybko.
IMHO słabo, że nie uzyłeś poll/epoll/select tylko bazujesz na callach blokujących. Fajnie by też było dołożyć obsługę wielu procesów, a nie tylko wątków.
Na razie bazuje na callach blokujących. Łatwiej przerzucić odpowiedzialność obsługi połączenia na użytkownika biblioteki, który zaimplementuje TcpConnectionHandler
i obsluga zostanie wystartowana w nowym wątku z puli. Do czego miałaby służyć obsługa wielu procesów?
- Rejestracja:prawie 11 lat
- Ostatnio:prawie 3 lata
- Postów:1493
Z tymi procesami jest trochę kwestia przyjętej konwencji i tego co Ci wyjdzie z pomiarów. Na linuxie imho wieloprocesowość jest łatwiejsza w utrzymywaniu, bo operujesz jednak na osobnych przestrzeniach adresowych i nie ryzykujesz, że weźmiesz nie swój zasób, bo współdzielone jest tylko to, co explicite takim uczynisz. Aczkolwiek może to mój osobisty przechył po latach programowania w C.
Do poczytania https://elinux.org/images/1/1c/Ben-Yossef-GoodBadUgly.pdf

- Rejestracja:ponad 15 lat
- Ostatnio:około 6 godzin
- Rejestracja:prawie 20 lat
- Ostatnio:około rok
- Postów:2440
void Socket::SendAll(const std::string &data) { SendAll(std::vector<uint8_t>(data.begin(), data.end())); }
Po co ten vector, skoro masz wersję funkcji przyjmujący wskaźnik i ilość bajtów?
Nie jestem też przekonany do modelu obsługi połączeń. Teraz jest tak, że połączenie na czas obsługi zajmuje wątek, co jest słabym rozwiązaniem, bo dobrze napisany serwer powinien być w stanie obsługiwać "jednocześnie" wiele połączeń na jednym wątku.
- Rejestracja:około 11 lat
- Ostatnio:około miesiąc
- Lokalizacja:Gdańsk
Po co ten vector, skoro masz wersję funkcji przyjmujący wskaźnik i ilość bajtów?
Faktycznie zmienię to.
Nie jestem też przekonany do modelu obsługi połączeń. Teraz jest tak, że połączenie na czas obsługi zajmuje wątek, co jest słabym rozwiązaniem, bo dobrze napisany serwer powinien być w stanie obsługiwać "jednocześnie" wiele połączeń na jednym wątku.
Tylko, że to wymaga raczej użycia non-blocking io. Ja na razie wspieram tylko synchroniczne io.
Tomcat jest przykładem gdzie jest thread per request.
W synchronicznym io łatwiej było przerzucić odpowiedzialność obsługi połączenia na klienta biblioteki, która
odbywa się w jednym wątku. Masz jakiś pomysł aby zrobić to asynchronicznie?
- Rejestracja:prawie 20 lat
- Ostatnio:około rok
- Postów:2440
Funkcją select
możesz sprawdzać, czy coś jest w sockecie do przeczytania, zatem nie musisz mieć trybu nieblokującego. Teraz task po wykonaniu zadania jest wyrzucany z kolejki, co oznacza (w pewnym sensie) koniec połączenia. Myślę, że mógłbyś zrobić tak, że wyrzucany z kolejki jest dopiero wtedy, gdy np. zwróci wartość mówiąca zakończenie obsługi połączenia. To oznacza, że HandleConnection
będzie wywoływana wielokrotnie, co da możliwość wykonywania obsługi na raty (np. ściąganie/wysyłanie ogromnego pliku).
- Rejestracja:około 11 lat
- Ostatnio:około miesiąc
- Lokalizacja:Gdańsk
@_0x666_: W założeniu w HandleConnection
ma być logika obsługi polączenia dostarczona przez klienta biblioteki.
W jaki sposób "wracać" do tej metody i do kontekstu w jakim się znajduje na jednym połączeniu?
W zasadzie w HandleConnection
klient może pisać i czytać z socketu wykorzystując np. RecvAll
, SendAll
,
które są blokujące więc sprowadza się to do tego, że gdy HandleConnection
się skończy to połączenie się kończy.
- Rejestracja:prawie 20 lat
- Ostatnio:około rok
- Postów:2440
W jaki sposób "wracać" do tej metody i do kontekstu w jakim się znajduje na jednym połączeniu?
Kontekst zapewnia obiekt zapewniony przez klienta.
które są blokujące więc sprowadza się to do tego, że gdy HandleConnection się skończy to połączenie się kończy.
No niekoniecznie. Na przykład:
RecvUntil
odbierasz nagłówek zapytania HTTP.SendAll
wysyłasz nagłówek odpowiedzi- w pozostałych wywołaniach
HandleConnection
wysyłasz zawartość po np. 512KB.
W ten sposób nie blokujesz wątku, bo wysyłasz zawartość po kawałku i jeden wątek jest w stanie obsługiwać kilka(naście) połączeń na raz.
- Rejestracja:około 11 lat
- Ostatnio:około miesiąc
- Lokalizacja:Gdańsk
powinieneś zrobić metodę Recv, która czyta tyle, ile w danej chwili może
Czyli wywołując Recv(512 * 1024); powinna skończyć działanie jeśli przyszło na razie tylko 128B?
Czyli TcpServer powinien sprawdzać na każdym sockecie czy są już dane, jeżeli tak to wywołać kolejny raz HandleConnection
?
Co w przypadku gdy wywołam blokujące SendAll
a w tym czasie coś pojawiło się na sockecie i dla danego obiektu klienta w tym samym
czasie będą działały 2 metody HandleConnection? Trzeba pewnie by było synchronizować.
Wydaje mi się też, że logika klienta w HandleConnection
musiałaby być bardziej zawiła chociaż Twój pomysł wydaję się mieć sens jeżeli go dobrze rozumiem.
- Rejestracja:prawie 20 lat
- Ostatnio:około rok
- Postów:2440
Czyli wywołując Recv(512 * 1024); powinna skończyć działanie jeśli przyszło na razie tylko 128B?
Tak. Nie powinien być też blokujący.
Czyli TcpServer powinien sprawdzać na każdym sockecie czy są już dane, jeżeli tak to wywołać kolejny raz HandleConnection?
Wtedy metoda powinna się nazywać onRecvData
lub coś w tym stylu. A co z wysyłaniem?
Trzeba pewnie by było synchronizować.
Nie, HandleConnection
w danej chwili może wywołać tylko jeden wątek, zatem synchronizacja odbywałaby się na poziomie puli wątków - wątek bierze z kolejki task, wykonuje go, i z powrotem wstawia do kolejki (chyba że dostanie sygnał, że już nie trzeba).
P.S. wcześniej w punktach podałem przykład bardziej dla klienta niż serwera, dlatego je przeedytowałem.
- Rejestracja:około 11 lat
- Ostatnio:około miesiąc
- Lokalizacja:Gdańsk
Chodziło mi o to, że
HandleConnection
nie może być wywoływane tylko wtedy, gdy jakieś dane przyjdą od klienta.
Czemu?
Nwm czy dobrze rozumiem koncepcję, pokaże na przykładzie:
nbytes_to_read = 1024 * 1024; // download 1MB
std::string data;
HandleConnection()
{
std::string recv_data = socket->Recv(nbytes_to_read - data.size()); // non blocking
data += recv_data;
if (data.size() < nbytes_to_read) {
return CONTINUE;
}
// we have all data here
saveAsFile(data);
return TERMINATE;
}
Czyli ten kto pisze HandleConnection
jest odpowiedzialny za zbieranie danych do kupy.
I właśnie trochę tego chciałem uniknąć RecvAll
blokujące, której napisałem jest wygodniejsze,
od razu mamy tyle danych o ile prosiliśmy, z drugiej strony marnujemy zasoby.
- Rejestracja:prawie 20 lat
- Ostatnio:około rok
- Postów:2440
Czemu?
Ponieważ serwer może wysyłać do klienta większy plik fragmentami, więc potrzebne będzie wielokrotne wywołanie HandleConnection
. Dlatego wywołanie tej metody nie może być uzależnione od tego, czy w sockecie jest coś do przeczytania.
pokaże na przykładzie:
No mniej więcej.
I właśnie trochę tego chciałem uniknąć RecvAll blokujące, której napisałem jest wygodniejsze,
Owszem, wygodniejsze. I niewątpliwie sprawdzi się po stronie klienta. Ale piszemy o serwerze, który potencjalnie ma obsługiwać dużą ilość połączeń naraz, bez angażowania ogromnej ilości wątków (bo to zżera zasoby i spowalnia system). Możesz spróbować zrobić metody RecvAll
, RecvUntil
i SendAll
w klasie TcpConnectionHandler
, które będą wykonywać swoją robotę na raty, a zakończenie odczytu/wysyłania będą zgłaszać wywołując podany w parametrze handler (w boost::asio jest tak zrobione).