Jeśli musisz kogoś zwolnić, zrób to z szacunkiem i klasą.
Zwalnianie pracownika, to jedna z najtrudniejszych sytuacji zawodowych, dla każdej ze stron. Emocje, jakie towarzyszą takiemu rozstaniu, są trudne do ogarnięcia, jest ich bowiem cała gama - od stresu i niepewności po złość czy poczucie odrzucenia.
Warto jednak pamiętać, że sposób, w jaki kończymy współpracę, świadczy o nas wiele. Jak mówi stare powiedzenie, poznajesz człowieka nie po tym, jak zaczyna, ale jak kończy.
Dlatego, jeśli rozstanie jest nieuniknione, mimo starań i prób naprawy sytuacji oraz dobrej chęci, nie ma szans na porozumienie, warto podchodzić do rozstania z pracownikiem z klasą, spokojem i szacunkiem. Jak więc postępować, aby proces zwolnienia przebiegł najłagodniej dla wszystkich stron?
☝Przygotuj się dobrze: przedstaw konkretnie i logicznie powody zwolnienia, dając pracownikowi szansę zrozumienia sytuacji.
☝Zachowaj szacunek i empatię: komunikuj się krótko, jasno i otwarcie, unikając personalnych ataków.
☝Wysłuchaj uważnie: pozwól pracownikowi wyrazić swoje zdanie i daj przestrzeń na zadawanie pytań.
☝Zachowaj profesjonalizm: tu nie ma absolutnie miejsca nie nieuprzejmość czy złość.
☝Daj wsparcie: pozwól pracownikowi oswoić się z sytuacją i zapewnij mu niezbędne wsparcie.
☝Poinformuj pozostałych pracowników: utrzymuj transparentność wobec reszty zespołu, unikając domysłów i plotek. Oni też mają prawo czuć stres i niepewność.
Dlaczego, to takie ważne?
Warto być zawsze wyrozumiałym człowiekiem i zwyczajnie rozumieć, że tej zwalnianej osobie, może właśnie zawalił się świat w związku z tą informacją.
Reputacja firmy: zwalnianie z klasą, nie naraża reputacji firmy na szwank.
Dobro zespołu: dbając o godne rozstania, minimalizujesz stres wśród pozostałych pracowników oraz ograniczamy ryzyko spadku motywacji.
Ryzyko prawne: unikając nieuczciwych praktyk, minimalizujesz ryzyko potencjalnych sporów sądowych.
Relacje biznesowe: pracownicy, którzy opuszczają firmę w godny sposób, mogą nadal promować markę jako lojalni ambasadorzy np. polecając usługi.
Wizerunek marki: firma, która potrafi zachować klasę w trudnych sytuacjach, jest postrzegana jako etyczna i odpowiedzialna, co wpływa pozytywnie na jej wizerunek zarówno wśród kandydatów, jak i klientów.
Zwalnianie z klasą, to nie tylko kwestia etyki, ale także kwestia bycia po prostu człowiekiem i zwyczajnej ludzkiej empatii. Pamiętajmy o tym, że w relacjach biznesowych, tak samo jak w życiu osobistym, liczy się sposób, w jaki się strony żegnają, jeśli ratunek sytuacji nie przyniósł rezultatu, mimo dobrych, szczerych chęci, starań i wsparcia, warto mieć klasę, zrozumienie i empatię dla drugiego człowieka - zawsze! Zgadzacie się?