Web Game - serwer

0

Cześć.
Planuje zlecić firmie zewnętrznej postawienie gry przeglądarkowej. Natomiast chciałbym jak najwięcej wiedzieć o tym temacie, żeby trochę orientować się w tym zakresie... Dla swojego bezpieczeństwa. Co prawda zamierzam zatrudnić osobno code readera w takiej samej formie jak kierownika budowy do budowy domu ale...

Czy ktoś tutaj orientuje się na czym taka gra powinna być postawiona i ile to kosztuje? Czy to musi być serwer u mnie na chacie czy może być wykupiony w necie?
Potrzebuje wstępnie czegoś na 100 osób na raz z możliwością rozszerzenia z dnia na dzień...

Gra przeglądarkowa dosyć prosta w style pokewars, ogame, the crims... Tekstowa z elementami grafiki niektórych elementów więc nic obciążającego jak animacje czy mapy interaktywne jak w plemionach...

1

Grafiki, animacje i wideo nie będą obciążające, dlatego że takie rzeczy można cache'ować i wrzucić na CDN, więc będą "obciążać" serwer w bardzo niewielkim stopniu (0.1%). Natomiast co do samej gry, jeśli nie zrobisz jakichś głupich rzeczy typu algorytmy O(n^2), to spokojnie jedna instancja serwera ogarnie 1000-10000 graczy bez problemu.

0

Stawiaj na wlasnym serwerze, jedyna gwarancja, ze bedziesz wiedzial na 100% co sie dzieje.

0
johnny_Be_good napisał(a):

Stawiaj na wlasnym serwerze, jedyna gwarancja, ze bedziesz wiedzial na 100% co sie dzieje.

tylko postawienie na swoim serwerze wiąże się z zakupem takiego serwera, kursem jego obsługi, znalezienie miejsca w 45m2 jak rozumiem? I obsługa samemu wszystkiego co się wydarzy np zanik prądu.

2

Nie chcialbym Ciebie zniechecac, bron boze, ale czytajac Twoj post doszedlem do wniosku, ze masz zerowe pojecie o temacie. Stracisz pieniadze i tyle 😀
"zatrudniac code readera" "postawic serwer na chacie" Ty tak na powaznie?

1
Riddle napisał(a):

Natomiast co do samej gry, jeśli nie zrobisz jakichś głupich rzeczy typu algorytmy O(n^2), to spokojnie jedna instancja serwera ogarnie 1000-10000 graczy bez problemu.

To jest szkodliwa rada, ze względu na dane "z d**y". Skąd się wzięły te liczby? Przecież nic nie wiemy o tej grze. IMO może być 10, może być też 1000000000.

Rozsądniej byłoby poszukać innych gier online, typu opensource, i spróbować dowiedzieć się, jak funkcjonują.

0
Vipe napisał(a):

Gra przeglądarkowa dosyć prosta w style pokewars, ogame, the crims... Tekstowa z elementami grafiki niektórych elementów więc nic obciążającego jak animacje czy mapy interaktywne jak w plemionach...

Grę o złożoności pokroju OGame i dla 100 graczy to pecet za 500zł spokojnie uciągnie, na podstawowym łączu szerokopasmowym. Nie ma co się w koszty pchać — prototyp można przetestować na zwykłym sprzęcie, a taką grę o jakiej myślisz, nawet w domowych warunkach.

kelog napisał(a):

Skąd się wzięły te liczby? Przecież nic nie wiemy o tej grze. IMO może być 10, może być też 1000000000.

Z posta OP — pisał o 100 (słownie: stu) graczach, później może więcej. 😉

0
winuser napisał(a):

Nie chcialbym Ciebie zniechecac, bron boze, ale czytajac Twoj post doszedlem do wniosku, ze masz zerowe pojecie o temacie. Stracisz pieniadze i tyle 😀
"zatrudniac code readera" "postawic serwer na chacie" Ty tak na powaznie?

Pytam wyraźnie o pewne rzeczy. SAM Z SIEBIE chce coś wiedzieć w tym temacie. Przy budowaniu domu trzeba było się w temat wdrążyć żeby cię nie wyruch*** firma. A Ty mnie teraz szmacisz, że chce czegoś się dowiedzieć. Ty tak na poważnie? Płaci ci ktoś za to?

1

@Vipe - po pierwsze, nikt Cię nie "szmaci" jak to określiłeś a po drugie to rzeczywiście, z Twojej pierwszej wiadomości wynika, że jesteś "zielony" w sprawie tworzenia gry przeglądarkowej więc również uważam, że @winuser wcale nie chciał Cię w żaden sposób obrazić.

A teraz odnośnie tematu. Sam miałem swoją grę przeglądarkową i powiem tak, na początku ZWYKŁY hosting wystarczy dla takiej "prostej" gry, nawet dla 1000 graczy online. Tutaj jeszcze weź pod uwagę, że i tak wszystko będzie zależeć od kodu (jego jakości), który "kupisz" od firmy (jak będzie źle napisany to i będziesz w stanie "zapchać" własny serwer).

2

Czy ktoś tutaj orientuje się na czym taka gra powinna być postawiona i ile to kosztuje? Czy to musi być serwer u mnie na chacie czy może być wykupiony w necie?

Małe projekty stawia się po prostu na jednym serwerze, gdzie masz po prostu wszystko na kupie tj. serwer z grą i bazą danych. Najtańsza opcja na jakimkolwiek VPSie np. OVH albo Hetzner to koszta w zasięgu 20-50 zł/miesiąc, wszystko zależy od tego jak zoptymalizowana ta gra będzie. Do tego domena kilkadziesiąt złotych na rok i jakiś CDN/DDOS protection (opcjonalnie), chyba https://www.cloudflare.com/plans/ ma plan za darmo. Nie potrzebujesz nic więcej, takie gry śmigały na pojedynczych serwerach te 20 lat temu i sprzęt jak i technologia mocno się rozwinęły przez te lata

Potrzebuje wstępnie czegoś na 100 osób na raz z możliwością rozszerzenia z dnia na dzień...

Każdy VPS pozwala na zwiększenie mocy maszyny. IMO jest 0% szansy, że ruch wzrośnie tak mocno, że jeden serwer nie wystarczy. Jak tak będzie to gra i tak będzie zarabiała na siebie, że nie będzie to problemem

Czy to musi być serwer u mnie na chacie

Nie. O serwer w domu musisz dbać (np. żeby nie wyciągnąć wtyczki w czasie odkurzania) jak i czasy połączeń są gorsze niż do zewnętrznego serwera. Koszta małych VPSów są na tyle tanie, że nie warto się w to bawić

Co prawda zamierzam zatrudnić osobno code readera w takiej samej formie jak kierownika budowy do budowy domu ale...

Dużo to raczej nie da. Reviewer może ci powiedzieć, że jest źle i co z tym zrobisz? Projekty w IT (a zwłaszcza małe i tanie) zawsze się robi na przypale. Jak chcesz jakości to niestety musisz za to dużo zapłacić

więc nic obciążającego jak animacje czy mapy interaktywne jak w plemionach...

Na stronie możesz mieć dowolną złożoność, ale to nie problem, bo wykorzystujesz procesor klienta a nie serwera. Wszystko zależy od tego co się dzieje po stronie serwea. W takiej grze zdecydowanie największym bottleneckiem jest baza danych i to tutaj trzeba się skupić, żeby zapytania i cała architektura była tak zaprojektowana, żeby dowolne kliknięcie na stronie nie mieliło całej bazy danych

1

Z ciekawych rzeczy, zobacz sobie usługi sieciowe do gier (np playfab). W darmowym planie jest do 100k użytkowników, jak gra dobrze napisana, to pozostałych limitów też nie przekroczysz.
Gra musi i tak gdzieś leżeć, ale używając takiego sieciowego backendu masz: możliwość prostej zmiany parametrów w grze (cała ekonomia); operacje na graczach/kontach (typu banowanie, dodawanie eventowych przedmiotów i nagród), bazowa analityka, itd.

Zarejestruj się i dołącz do największej społeczności programistów w Polsce.

Otrzymaj wsparcie, dziel się wiedzą i rozwijaj swoje umiejętności z najlepszymi.