Losowanie liczb - dokładniejsza metoda od rand

Losowanie liczb - dokładniejsza metoda od rand
D2
  • Rejestracja:ponad 13 lat
  • Ostatnio:ponad 9 lat
  • Postów:72
0

Cześć wszystkim :).
Tworzę prostą apkę w Windows Forms (C++/CLI), gdzie jest bardzo prosta idea - mamy postać, przykładowo demona (obiekt tego typu wskazywany jest wskaźnikiem demon_wsk), która ma atrybut moc. Pomysł, bardzo prosty, jest taki, że aby ten parametr zwiększyć, po kliknięciu w przycisk ta cecha ulepsza się. Ale żeby nie było tak do końca trywialnie, chciałem, żeby cecha zwiększała się tylko przy co którymś kliknięciu w przycisk, napisałem to więc następująco:

Kopiuj
                srand((unsigned int)(time(0)));
				 int liczba = 1 + rand()%(5); // liczba losowa od 1 do 5
				 
				 if(liczba==3)
				 {
					 	 
					 (demon_wsk->moc)++;

liczba==3 to tylko przykład, akurat jak wylosuje się trójka z tego przedziału 1-5, to moc zwiększa się. Jednak nie jest to do końca doskonałe, bo z tego, co wiem, srand(time(0)) ustawia randa w zależności od czasu w komputerze. Wygląda to tak, że klikam długo na button i nic się nie dzieje, a nagle w ciągu sekundy moc zwiększa się o 10. Czy jest jakiś lepszy sposób, bardziej może losowy i nieregularny, na losowanie liczb z danego zakresu ?

edytowany 2x, ostatnio: Dragon2011
VI
  • Rejestracja:ponad 13 lat
  • Ostatnio:ponad 11 lat
  • Postów:212
2

srand() wywołujesz >>raz i tylko raz<< po uruchomieniu programu. Później w nieskończoność korzystasz z rand(). W dodatku, losować liczbę powinieneś raz na początku i za każdym razem gdy warunek jest prawdziwy, a nie za każdym razem przed warunkiem. Inaczej, teoretycznie, będziesz mógł klikać w nieskończoność i wyniku nie zobaczysz.

edytowany 2x, ostatnio: Visher
KR
  • Rejestracja:około 14 lat
  • Ostatnio:prawie 3 lata
  • Postów:353
0

Dziwny pomysl ogolnie. Jesli chcesz robic cos takiego to musisz uniezaleznic to w pewnym stopniu, zeby nie wystepowal efekt klikania w nieskonczonosc bez akcji. Jesli tak bardzo chcesz to wylosuj sobie ilosc klikniec potrzebna do zwiekszenia na starcie i po tych kliknieciach wykonaj akcje a potem znowu wylosuj ta ilosc. Ogolnie nie robi sie randem takich rzeczy ;p

Azarien
  • Rejestracja:ponad 21 lat
  • Ostatnio:około 2 godziny
0

za dużo kombinujesz.

Kopiuj
if (rand() % 5 == 0)

rand() % 5 przyjmuje wartości 0,1,2,3,4 - więc raz na pięć będzie zero. to wystarczy.

Zobacz pozostałe 3 komentarze
KR
Moze stad ze rand oznacza losowy/przypadkowy? Piszac program nie opieramy sie na 'moze' lub 'przecietnie' ze cos bedzie dzialac. Ma dzialac zawsze, a z rachunku prawdopodobienstwa jest szansa ze w tym przypadku tak nie bedzie, nawet zwazajac na pseduolosowosc randa. Piszac aplikacje wielowatkowa dla klienta, tez powiesz a co tam jest mala szansa ze dwa watki zalicza deadlocka, czy nastapi data desync, i potencjalny crash servera/aplikacji. Piszesz tak zeby dzialalo zawsze, bez zadnych 'przecietnie'. Tym bardziej jesli wiesz ze taki blad moze wystapic.
n0name_l
To jest wymyslony problem. Zreszta pewnie jak bedziesz mial zakres wartosci do wylosowania <0; 1000>, to bedziesz implementowac tak, zeby na 1002 powtorzenia kazda wartosc udalo sie otrzymac? Implementacje tego randa, sa tak stworzone, ze nie ma realnej szansy na to, ze aplikacje sie zawisie na okres czasu zauwazalny dla uzytkownika.
KR
Chodzi tutaj o bad practise. Ten problem mozna rozwiazac na wiele innych sposobow, ktore nie maja potencjalnych zagrozen, a beda rownie dobre albo nawet lepsze. Czasami dla servera odpalonego non stop przez dlugi czas, gdzie mamy krytyczny system czasu rzeczywistego, taki potencjalny niepozadany blok na dluzszy niz zwykle okres czasu moze byc zdradziecki. Ps. Jesli chce otrzymac kazda wartosc ze zbioru to nie losuje, ale biore zbior i robie shuffle.
Azarien
Krycho, dlaczego robisz flejma nad czymś tak banalnym jak rand()?
D2
jak dotrę do pisania softa dla serwera klienta, to pomyślę nad czymś lepszym, niż `rand()`` :). Dajcie spokój, nie ma o czym się rozwodzić, na takie potrzeby wystarczy aż nadto.
D2
  • Rejestracja:ponad 13 lat
  • Ostatnio:ponad 9 lat
  • Postów:72
0

Hmm, w zasadzie to, co napisał Visher już poprawiło tę losowość. Po prostu wywaliłem sranda do konstruktora okienka, w którym znajduje się ten "trening" cech postaci i działa to lepiej.
Azarien, dzięki za podpowiedź, w tym przypadku akurat tak też można, bo zaczynamy nieważne czy od 1, czy od 0, ale ogólnie przyjmuję zasadę: MIN + rand()%(MAX - MIN +1) dla przedziału liczb <MIN, MAX>, dlatego tak napisałem.

Krycho, ciekawym rozwiązaniem jest to, co piszesz, ale nie za bardzo wiem jak to zrealizować. Ilość kliknięć potrzebną do zwiększenia dalej cechy (a cech jest 5) mógłbym losować np. w konstruktorze danego okienka z treningiem na początku, tylko pierwsze pytanie nasuwa się, jak napisać kod dla metody button_Clicked, żeby dana akcja wydarzyła się dopiero po iluś tam kliknięciach w ten przycisk, a nie po prostu po kliknięciu ? Wprowadzić jakiś globalny licznik, który liczyłby np. do 5 i potem się zerował? Czy jest jakaś możliwość po prostu napisania funkcji dla określonej liczby kliknięć na button ?

edytowany 2x, ostatnio: Dragon2011
KR
Mozesz do buttona zrobic counter, ktory bedzie sie zmniejszal co klikniecie, dla 0 wykonuje akcje i losuje sie nowa wartosc. Raczej w klasie zarzadzajacej oknem i obsluga buttonow cos takiego dodaj, niz w klasie kontrolujacej.
D2
hmm, bardzo fajny pomysł, dzięki ;). Na razie jednak podoba mi się tak, jak jest, po wywaleniu srand() tylko na moment tworzenia Formy jest dobrze, losuje się w miarę przypadkowo, na te potrzeby chyba wystarczy ;).
MarekR22
Moderator C/C++
  • Rejestracja:ponad 17 lat
  • Ostatnio:2 minuty
0

A ja się dziwie, że stosując C++/CLI używa starego rand() z biblioteki standardowej C. .net dostarcza bardziej poręczne generatory liczb losowych.


Jeśli chcesz pomocy, NIE pisz na priva, ale zadaj dobre pytanie na forum.
n0name_l
Poczatkujacy programisci C++-opodobnych rzeczy, bardzo nie lubia uzywac "porecznych" i intuicyjnych rzeczy ;)

Zarejestruj się i dołącz do największej społeczności programistów w Polsce.

Otrzymaj wsparcie, dziel się wiedzą i rozwijaj swoje umiejętności z najlepszymi.