Flutter, Android Studio i kłopot z nowszymi wersjami

Flutter, Android Studio i kłopot z nowszymi wersjami
cerrato
  • Rejestracja: dni
  • Ostatnio: dni
  • Lokalizacja: Poznań
  • Postów: 9018
0

Zastanawiam się, czy ja mam pecha, coś robię źle, czy tak to wygląda po prostu w tym ekosystemie.

Parę dni temu na nowym kompie postawiłem na świeżo system.
Potem wrzuciłem najnowszego AS, pobrałem najnowszą wersję Fluttera, puściłem jakieś aktualizacje itp.
Wszystko działa, projekt testowy (ta domyślna apka z klawiszem "plus" zliczająca kliknięcia) się zbudowała bez problemu.

Potem wziąłem jakiś projekt nieruszany od dobrych kilku miesięcy. Odpaliłem i zaczęły się schody.
Pamiętam, że koło wersji 2 Fluttera były duże zmiany, ale potem miało to być w miarę stabilnie.
A tutaj pełno błędów: jakieś przestarzałe zależności, jakieś błędy dot. zgodności z platformą win32 (mimo, że budowałem to na linuksie i jedynie na androida oraz linuksa ma być to kompilowane), nie taka wersja java i kłopoty z gradle.

Szukając po kolei rozwiązań z grubsza udało mi sie temat ogarnąć, ale zastanawiają mnie 2 rzeczy:

  1. czy tak grzebiąc w plikach z konfiguracją (typu pubspec.yaml) i dostosowując je pod aktualną konfigurację, czegoś przy okazji nie zepsuję oraz nie zablokuję sobie możliwości odpalania tego na systemie, na którym wcześniej było to kompilowane
  2. czy nie ma jakichś narzędzi, które pozwalają automatycznie zmigrować projekt do nowszej konfiguracji?

Jak to wygląda u Was? Też macie takie problemy? Jak sobie z nimi radzicie?

Riddle
  • Rejestracja: dni
  • Ostatnio: dni
  • Postów: 10227
0

Może otwórz stary projekt na starej wersji i spróbuj zrobić migrację?

loza_prowizoryczna
  • Rejestracja: dni
  • Ostatnio: dni
  • Postów: 1628
0
cerrato napisał(a):

Jak to wygląda u Was? Też macie takie problemy? Jak sobie z nimi radzicie?

Normalnie używamy Dockera.

cerrato
  • Rejestracja: dni
  • Ostatnio: dni
  • Lokalizacja: Poznań
  • Postów: 9018
0

Może otwórz stary projekt na starej wersji i spróbuj zrobić migrację?

Też o tym myślałem, ale tak na logikę - skąd stara wersja ma wiedzieć o "nowych" sprawach?
Jeśli tam masz jakieś określone wersje java, jakiś gradle w wersji innej, niż aktualnie jest dostarczana, to skąd stara wersja ma wiedzieć/umieć się dostosować do nowych wymogów?
OK, rozumiem że jak pracuje się nad projektem w sposób ciągły to takie aktualizacje wchodzą na bieżaco i nie ma problemu (przynajmniej - ja się nie spotkałem), ale opisana sytuacja dotyczy wyjęcia projektu z szuflady i jego "reanimacji" po dobrych kilku miesiącach czy latach.

W teorii (żeby nie było - szukałem w necie zanim tutaj napisałem i trochę z tym walczyłem) nowy/nowe AS podczas wczytywania projektu (czy gdzieś po wejściu w katalog "android", teraz nie pamiętam) powinno wyświetlić komunikat czy chcę aktualizować - ale to się nie stało, musiałem ręcznie szukać co i jak pozmieniać, żeby jakoś zaczęło się kompilować :(

Riddle
  • Rejestracja: dni
  • Ostatnio: dni
  • Postów: 10227
0
cerrato napisał(a):

Może otwórz stary projekt na starej wersji i spróbuj zrobić migrację?

Też o tym myślałem, ale tak na logikę - skąd stara wersja ma wiedzieć o "nowych" sprawach?
Jeśli tam masz jakieś określone wersje java, jakiś gradle w wersji innej, niż aktualnie jest dostarczana, to skąd stara wersja ma wiedzieć/umieć się dostosować do nowych wymogów?
OK, rozumiem że jak pracuje się nad projektem w sposób ciągły to takie aktualizacje wchodzą na bieżaco i nie ma problemu (przynajmniej - ja się nie spotkałem), ale opisana sytuacja dotyczy wyjęcia projektu z szuflady i jego "reanimacji" po dobrych kilku miesiącach czy latach.

W teorii (żeby nie było - szukałem w necie zanim tutaj napisałem i trochę z tym walczyłem) nowy/nowe AS podczas wczytywania projektu (czy gdzieś po wejściu w katalog "android", teraz nie pamiętam) powinno wyświetlić komunikat czy chcę aktualizować - ale to się nie stało, musiałem ręcznie szukać co i jak pozmieniać, żeby jakoś zaczęło się kompilować :(

No nie będzie wiedział na początku.

Ja uruchomiłbym projekt na wersjach javy/gradle/flutter/android takich na jakich były ostatecznie developowane, nawet jak nie są aktualne - po prostu żeby włączyć aplikację i zobaczyć czy działa. Potem migrowałbym poszczególne wersje po kolei.

cerrato
  • Rejestracja: dni
  • Ostatnio: dni
  • Lokalizacja: Poznań
  • Postów: 9018
0

Potem migrowałbym poszczególne wersje po kolei.

No i właśnie wracamy do ręcznego dziubania - czyli to, od czego zacząłem watek i czego chciałem uniknąć :(

Riddle
  • Rejestracja: dni
  • Ostatnio: dni
  • Postów: 10227
0
cerrato napisał(a):

Potem migrowałbym poszczególne wersje po kolei.

No i właśnie wracamy do ręcznego dziubania - czyli to, od czego zacząłem watek i czego chciałem uniknąć :(

No to ja nie znam innego sposobu jak to zrobić inaczej 😕

Ale! 😄 Nowe biblioteki często mają "migration guide". Wystarczy wykonać kroki które są opisane w poradniku i aktualizacja przebiega szybko. Spróbuj wyszukać "flutter migration guide from 4 to 5" czy coś takiego.

Marius.Maximus
  • Rejestracja: dni
  • Ostatnio: dni
  • Postów: 2202
1

ja zawsze używam tej samej wersji fluttera jak w momencie gdy działało :)
To powoduje mniej stresów

loza_prowizoryczna
  • Rejestracja: dni
  • Ostatnio: dni
  • Postów: 1628
0
Marius.Maximus napisał(a):

ja zawsze używam tej samej wersji fluttera jak w momencie gdy działało :)
To powoduje mniej stresów

Enterprise approach.

AdamWox
  • Rejestracja: dni
  • Ostatnio: dni
  • Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
  • Postów: 2180
1

Lepiej późno niż wcale...
Miałem taki sam problem z jednym ze starych projektów. Nowy laptop, nowy system, najnowszy Flutter:

  1. grzebanie w gradle'u ,
  2. grzebanie w bibliotekach,
  3. rozpieprzone kolorowanie buttonów, bo MaterialStateProperty jest teraz deprecated i trzeba użyć WidgetStateProperty, który przyjmuje kompletnie inne parametry i ma kompletnie inną budowe

Pogrzebałem i uruchomiłem, ale klient chce nowe funkcje i chyba muszę nadrobić zaległości 🤦‍♂️

obscurity
  • Rejestracja: dni
  • Ostatnio: dni
1

Przy upgrade'owaniu bardzo starego projektu, proponuję zacząć projekt od zera i skopiować logikę i co się da ze starego a resztę przepisać po nowemu. Zazwyczaj zajmuje to mniej czasu niż upgrade'owanie po jednej wersji i zostawia mniejszy syf, zwłaszcza w przypadku małych projektów.
Niestety tak teraz jest, zwłaszcza w dynamicznie rozwijających się środowiskach jak aplikacje mobilne i web że trzeba poświęcać czas na aktualizowanie zależności na bieżąco bo projekty starzeją się teraz znacznie szybciej niż kiedyś.

cerrato
  • Rejestracja: dni
  • Ostatnio: dni
  • Lokalizacja: Poznań
  • Postów: 9018
0

@AdamWox no właśnie tak to u mnie wygląda, ale zastanawiałem się, czy po prostu jestem za głupi i nie umiem jakoś porządnie zrobić migracji, czy twórcy Fluttea nie przewidzieli jakiegoś narzędzia, które by to samo zrobiło. Plus trochę niefajne są te breaking-changes, których sam doświadczyłem i o których piszesz 🙁

@obscurity - tak, w ten sposób jakiś czas temu właśnie "reanimowałem" stary projekt: stworzyłem nowy, a potem kopiuj-wklej ;)

Riddle
  • Rejestracja: dni
  • Ostatnio: dni
  • Postów: 10227
0
cerrato napisał(a):

@AdamWox no właśnie tak to u mnie wygląda, ale zastanawiałem się, czy po prostu jestem za głupi i nie umiem jakoś porządnie zrobić migracji, czy twórcy Fluttea nie przewidzieli jakiegoś narzędzia, które by to samo zrobiło. Plus trochę niefajne są te breaking-changes, których sam doświadczyłem i o których piszesz 🙁

Z jakiej do jakiej wersji migrujesz?

Z mojego doświadczenia wynika że praktycznie każda migracja prawie że każdej biblioteki tak wygląda.

cerrato
  • Rejestracja: dni
  • Ostatnio: dni
  • Lokalizacja: Poznań
  • Postów: 9018
0

@Riddle nie pamiętam w tej chwili, ale trochę tego się nazbierało. Tamto to była jakaś wersja z początku v2, którą musiałem reanimować po przejściu z v1. A teraz aktualna jest chyba 3.29.

A w temacie migracji - niekoniecznie, np. tak wyśmiewany Delphi/Lazarus ma mega dobrze działającą kompatybilność wsteczną. Czasem są jakieś zgrzyty, ale są duże szanse, że odpalisz jakiś projekt sprzed kilku lat i wszystko pójdzie od strzała w nowej/bieżacej wersji. Tak samo np. HTML/Js/CSS - o ile nie korzystasz z bibliotek i innyhc zaawansowanych dodatków, ale piszesz samemu - praktycznie każdy projekt będzie działać w dowolnym momencie. Do takich szopek jak mam z Flutterem nie jestem przyzwyczajony :(

Riddle
  • Rejestracja: dni
  • Ostatnio: dni
  • Postów: 10227
1
cerrato napisał(a):

@Riddle nie pamiętam w tej chwili, ale trochę tego się nazbierało. Tamto to była jakaś wersja z początku v2, którą musiałem reanimować po przejściu z v1. A teraz aktualna jest chyba 3.29.

A w temacie migracji - niekoniecznie, np. tak wyśmiewany Delphi/Lazarus ma mega dobrze działającą kompatybilność wsteczną. Czasem są jakieś zgrzyty, ale są duże szanse, że odpalisz jakiś projekt sprzed kilku lat i wszystko pójdzie od strzała w nowej/bieżacej wersji. Tak samo np. HTML/Js/CSS - o ile nie korzystasz z bibliotek i innyhc zaawansowanych dodatków, ale piszesz samemu - praktycznie każdy projekt będzie działać w dowolnym momencie. Do takich szopek jak mam z Flutterem nie jestem przyzwyczajony :(

Ale to mówisz o językach albo platformach - i one faktycznie wprowadzają bardzo mało breaking changes między wersjami.

Ale biblioteki, takie jak Flutter, one są dużo bardziej chętne do breaking changes.

cerrato
  • Rejestracja: dni
  • Ostatnio: dni
  • Lokalizacja: Poznań
  • Postów: 9018
0

Ale biblioteki, takie jak Flutter, one są dużo bardziej chętne do breaking changes.

No właśnie widzę i szczerze mówiąc - średnio mnie to cieszy :(

AdamWox
  • Rejestracja: dni
  • Ostatnio: dni
  • Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
  • Postów: 2180
1

Ja finalnie olałem projekt i nie poprawiałem wszystkiego pod najnowszego Fluttera, aby później dalej dopisywać klientowi funkcje. Ten program był pisany "na kolanie" pod jednego klienta na kolektor danych z androidem. Trzeba było dorobić intergracje (oczywiście do Optimy) i padło na apkę. Tego nie było na sklepie, więc trzeba było wgrywać ręcznie APK, nawet drobne poprawki. Znalazł się inny klient, który chce parę modyfikacji i powrót do tego projektu mnie utwierdził, że tego nie ma kompletnie sensu rozgrzebywać. Jak się uprze, że ma być apka to będę robił ctrl+c ctrl+v, a jeśli da mi wolną rękę to wolę zrobić www (.NET WebAPI + Angular) i jakieś PWA.

PS.
Dawno nie pisałem apki na mobilkę, więc braki mam pewnie ogromne

Zarejestruj się i dołącz do największej społeczności programistów w Polsce.

Otrzymaj wsparcie, dziel się wiedzą i rozwijaj swoje umiejętności z najlepszymi.