Ciekawy sytuacja. Rząd chce ukrócić wlność i swobodę a wszyscy klaszczą.
A tak bardziej poważnie, to język taki jak rust, czyli kompilowany do natywnej binarki i z wysokimi gwarancjami w kontekście bezpieczeństwa pamięci powinien być w rozwoju od wczesnych lat dwutysięcznych. To jest niemal niewiarygodne, że niemal do połowy drugiego dziesięciolecia dwudziestego pierwszego wieku żyliśmy w baśniowym świecie wiecznego optymizmu, chociaż jak patrzę na fakt, że jakiś podmiot nadal zaleca używanie javascriptu to widzę, że wciąż czeka nas długa droga.
Dokonać ataku hakerskiego można właściwie przez każde Undefined Behaviour
No nie, nie każde, trochę odleciałeś, albo nie doceniasz ilości UB w standardzie. Choć nie robiłem nigdy takie ćwiczenia, to jednak składaniałbym się ku opinii, że mało które UB nadaje się do użycie do "ataku hakerskiego". Undefined Behaviour to pojęcie używane przez standard, tym nie mniej na prawie każde UB w standardzie przypada "defined behaviour" w kompilatorze. Poza tym, niektóre UB są traktowane prawie jak ficzery i są nie exploitowalne wg. mojej wiedzy, np. anonimowe struktury wewnątrz unii używane w niemal każdym silniku graficznym w którymś momencie swojego istnienia. Jaki był tego skutek? Ano żaden, działało na milionach maszyn. Także UB != podatność.
Poza tym, tak jak ogólnie jestem zadowolony z inwestycji w technologie natywne tak nie podzielam jakiegoś hurra optymizmu środowiska. Ciężko w rust wyeksploitować buffer/integer overflow, ale to jest wciąż możliwe PRZYKŁAD. Przykład może i adademicki, no i jest unsafe
ale też nie kojarzę żadnego dużego produkcyjnego systemu stworzonego w samym rust, żeby móc wskazać jakiś "złoty wzorzec". Da się w ogóle stworzyć coś funkcjonalnego bez unsafe
? Ktoś mnie oświeci? Race condition
i memory corruption
również są jak najbardziej możliwe https://zed.dev/blog/120fps.
Powoli również przestaję uznawać młody wiek rusta jako wymówkę na to, że nie widzimy nic poważnego zrobionego z jego użyciem. Taki Odin, który nie doczekał się jeszcze wersji 1.0 został użyty do stworzenia EmberGen https://odin-lang.org/showcase/embergen/. Język nie ma nawet połowy hype'u jaki ma rust a tworzymy w nim produkcyjne narzędzie do tworzenia efektów specjalnych dla gier i filmów a w rust dostający miliony dofinansowania robimy ćwierć używalne edytorki i konsole.