Witam,
od tego semestru na studiach przerabiam przedmiot - Inżynieria Oprogramowania i w ramach laboratorium musimy wykonać ćwiczenia związane z tworzeniem diagramów użycia, klas, aktywności itp.
Materiałów w sieci na temat UMLa jest dość sporo, jednak trudność pojawia się w momencie samodzielnego tworzenia diagramów dla danego projektu.
Dlatego postanowiłem tutaj zasięgnąć porady.
Jako przykład ćwiczebny otrzymałem projekt stworzenia aplikacji bazodanowej wspomagającej pracę wypożyczalni płyt DVD.
Zacząłem od krótkiej dokumentacji i wymagań klienta:
- Ułatwienie utrzymywania wszystkich danych o klientach
- Ułatwienie utrzymywania informacje o filmach dostępnych w wypożyczalni
- Ułatwienie procesu administrowania (wstawiania, edytowania, usuwania) informacjami o filmach, klientach
- System rejestracji dla nowych użytkowników wypożyczalni na stronie internetowej
- System zdalnej rezerwacji filmów z panelu użytkownika na stronie internetowej
- Umożliwienie zdalnego przeglądania zasobów wypożyczalni przez klientów za pomocą przeglądarki WWW
- Monitorowanie stanu wypożyczeń filmów przez klientów
- System przypomnień realizowany przy pomocy poczty email, który ma za zadanie przypominać klientom o terminie zaległych płatności
- System pomocy online
- Umożliwienie klientom zgłaszania nowych propozycji filmowych w celu uzupełnienia zasobów wypożyczalni
Następną czynnością było przygotowanie Diagramu Przypadków Użycia (zadania mamy przydzielane interacyjnie)
Oto moje wypociny:
PS. W książce Język UML 2.0 S.Wrycza,.. czytałem, że nazwy przypadków należy nazywać w trybie rozkazującym, ale w sieci znalazłem wiele przykładów gdzie ta zasada nie obowiązuje - więc jak z tym jest?)
Następnym zadaniem było przygotowanie Diagramu Obiektów, który ma przedstawiać cele tworzonej aplikacji oraz cele organizacji zamawiającej te aplikacje
(tutaj byłem trochę zmieszany bo z tego co zaobserwowałem to diagramy obiektów są omawiane dopiero po diagramach klas (a my tego punktu jeszcze w nie przerabialiśmy) oraz owe diagramy obiektów przedstawiają konkretny moment w działaniu aplikacji, a tutaj jakieś cele...)
Za dużo nie mogłem znaleźć wiadomości na wygląd takiego diagramu i wygląda on tak:
Czekam na porady/sugestie z Waszej strony odnośnie diagramów (co poprawić, co robi się inaczej, itp)
PS2. Wątek ten będę dalej kontynuował, rozszerzając go o następne polecenia które zostaną przede mną postawione.
Tymczasem pozdrawiam,
Michał
PS3. Nie wiem dlaczego fotki się nie wyświetlają, ale na podglądzie są widoczne..