Przyszłość Rusta i czy Rust zastąpi C++

Przyszłość Rusta i czy Rust zastąpi C++

Wątek przeniesiony 2025-01-14 12:34 z Nietuzinkowe tematy przez Riddle.

BartoSAS
  • Rejestracja: dni
  • Ostatnio: dni
  • Postów: 310
1

No jak wyżej, nic nie przychodzi mi do głowy. Jeżeli chodzi o alternatywę.
No te od klasy też policzyłem, jak miałem rozbicie na h i cpp, to jakby nie patrzeć, to jedno odpadało 😀 *
*nie mówię teraz o szablonach

Rust powinien (?) zastapic C/C++ a nie CRUD-y

No tak, tak, jak najbardziej.

Pewnie masz rację, że te obie moje wątpliwości, to mogłyby być argumenty-inwalidy. Ale fajnie jest je rozwiać 🙃

CO
  • Rejestracja: dni
  • Ostatnio: dni
  • Postów: 6
0

Tak jak już ktoś tu napisał Odin jest dobrym językiem jako lepsze C/C++, a Jai idealnie nadaje się do tworzenia szybkich i wydajnych gier AAA pod konsole i PC.
Czyli mamy dwa fajne czytelne języki, które lepiej się prezentują niż C/C++ i są o mile prostsze od Rusta. Zig to też brzydkie ze składni i dziwne.
D, Hylo, Hare ale nikt w tym nie pisze.

several
  • Rejestracja: dni
  • Ostatnio: dni
0

a Jai idealnie nadaje się...

Takie ma być jego przeznaczenie, ale język nie wyszedł jeszcze z zamkniętej bety więc oficjalnie to za wcześnie wysnuwać sądy, że język nadaje się do czegokolwiek a tym bardziej, że nadaje się do czegoś idealnie.

hauleth
  • Rejestracja: dni
  • Ostatnio: dni
0
Czitels napisał(a):

Nikt realnych projektów nie pisze w Ruście i nikt się nie odważy, bo obecnie nie ma się pieniędzy na eksperymentowanie.

Poza Amazonem, Discordem, Mozillą, Dropboksem. W tych wiem, że na 100% mają całkiem istotne fragmenty kodu w Ruscie. MS i Apple też o ile wiem coś kombinują z Rustem. Trochę tego jest

J2
  • Rejestracja: dni
  • Ostatnio: dni
  • Postów: 2
0

Jak sądzicie, który kurs języka Rust będzie najlepszy na początek?




Potrzebna mi jest też nazwa tego motywu z miniaturki filmu, sądziłem że to motyw GitHub ale jest inny.

Jaką nazwę ma ten motyw neovima? Jest on dostępny pod VSCode?

CP
  • Rejestracja: dni
  • Ostatnio: dni
  • Postów: 70
0

Mi się wydaje, że Rust zastąpi C++ na śmietnisku, bo C++ nigdzie się nie wybiera, a rust to przecież rdza, w ogóle hakerzy wolą C++ i w sumie Rust to jak ktoś chce to sobie w nim pisze, nikt nikomu nie zabrania tak samo w innych i każdy język żyje jeśli z niego korzystasz i usprawniasz swoje środowisko i jest tylko martwe dla tych co nie ogarniają, aczkowiek tak to nazywają, a w praktyce po prostu nie mają wystarczających umiejętności żeby korzystać :>

RO
  • Rejestracja: dni
  • Ostatnio: dni
  • Postów: 3
0

Rust i C++ mają okropną nieczytelną składnie, to co za różnica? Tego się nie da czytać nawet po alkoholu.
Pewnie za jakiś czas powstanie jakiś nowy zamiennik na miarę C, z normalną czytelna składnią, tylko z większym bezpieczeństwem pamięci.
Ewentualnie Pythona jakoś przyspieszą jak tego Mojo. Szef Nividi powiedział ostatnio że czasy C++ i takich trudnych języków już dawno minęły dzięki AI.
https://www.entrepreneur.com/business-news/nvidia-ceo-jensen-huang-says-ai-lets-anyone-write-code/492985

MN
  • Rejestracja: dni
  • Ostatnio: dni
  • Postów: 5
0

Znany youtuber i programista przeszedł ostatnio z Go do Odina. Więc może to Odin gdzie jego twórca jest fizykiem z zawodu, zdominuję branżę wydajnych gier AAA, a nie Jai.
Twórca Jai, Jonathan Blow on chyba był współtwórcą języka Swift od Apple tak?

GL
  • Rejestracja: dni
  • Ostatnio: dni
  • Postów: 6
0

Rust raczej nie zastąpi w pełni języków C i C++, ale coraz częściej funkcjonuje obok nich jako nowoczesna alternatywa w projektach wymagających wysokiej wydajności, bezpieczeństwa pamięci i wielowątkowości. Wydajnościowo Rust dorównuje C++ dzięki kompilacji do natywnego kodu i braku garbage collectora, a jednocześnie daje większe gwarancje bezpieczeństwa dzięki systemowi własności i borrow checkerowi. To eliminuje wiele klas błędów jeszcze przed uruchomieniem programu. Rust dobrze radzi sobie na różnych platformach, również w środowiskach wbudowanych, a ekosystem i dostępność bibliotek dynamicznie się rozwijają, choć nadal są skromniejsze niż w przypadku starszych języków. W porównaniu do C++, Go, Javy czy C# — wypada najlepiej pod kątem bezpieczeństwa, nieco słabiej pod względem dojrzałości narzędzi i wsparcia społecznościowego, ale z dużym potencjałem na przyszłość.

Popularność Rusta rośnie, szczególnie w projektach związanych z systemami operacyjnymi, oprogramowaniem serwerowym, przetwarzaniem danych, blockchainem czy systemami embedded. Choć oferta pracy w Ruście nie jest jeszcze tak szeroka jak dla starszych języków, to rynek się rozwija, a specjaliści z doświadczeniem w tym języku są coraz bardziej poszukiwani. Rust dobrze sprawdza się również w niskopoziomowym programowaniu i gamedevie, oferując wydajność C++ i przy tym znacznie większe bezpieczeństwo przy pisaniu silników gier czy systemów renderujących. Jednak trzeba liczyć się z mniejszym ekosystemem i koniecznością częstszego tworzenia własnych narzędzi. Rust ma silne fundamenty na przyszłość i warto mieć go w swoim arsenale, nawet jeśli jeszcze nie dominuje w każdej gałęzi przemysłu IT.

KU
  • Rejestracja: dni
  • Ostatnio: dni
  • Postów: 14
0

Wszystko się zgadza, tylko że Rust ma bardzo powolny kompilator. Nawet piszą o tym sami jego twórcy. Być może powinni zrobić tak jak twórca Ziga?
Wywalić to całe LLVM które jest backendem dla Rust. Bo clang to frontend dla C++, a rustc to frontend dla Rust.
Napisać normalny kompilator w Rust dla samego Rusta, jak zrobili to w Go i Zig. Nie wiem po co te backendy dla wielu języków, to jest głupi koncept.
Jak to się mówi co jest do wszystkiego to jest do niczego. Robi się potem z tego taki wielki monolit napisany w języku maszynowym dużo trudniejszy do ogarnięcia.
Niż nawet takie maszyny wirtualne JVM, GraalVM, czy CLR. Rust-GCC/gccrs: GCC Front-End for Rust to też będzie potworek.

Może mi ktoś wyjaśnić jak działa ten benchmark języków, trochę ciężko się to ogarnia.
https://benchmarksgame-team.pages.debian.net/benchmarksgame/fastest/rust-gpp.html

Wibowit
  • Rejestracja: dni
  • Ostatnio: dni
  • Lokalizacja: XML Hills
0
kuternoga napisał(a):

Może mi ktoś wyjaśnić jak działa ten benchmark języków, trochę ciężko się to ogarnia.
https://benchmarksgame-team.pages.debian.net/benchmarksgame/fastest/rust-gpp.html

aktualnie tabelki są posortowane po total cpu time. same implementacje są skrajnie różne i nieszablonowe, tzn. w zależności od ochoty nadsyłających, mogą być bardzo mocno przekombinowane i niereprezentatywne. ogólnie nie ma dużego sensu ścisłe przyglądanie się liczbom z takich benchmarków. jeśli już to raczej rząd wielkości w różnicach wydajności jest sens analizować.

ogólnie sprawa jest taka, że:

  • silniki gier jeszcze długo będą korzystać głównie z c++, a przejście na rusta będzie trwać bardzo długo, ale moim zdaniem kiedyś (za kilkanaście lat?) to nastąpi. jak chcesz się wdrożyć w gamedev to jak na razie najlepiej poznać to c++ dobrze i tyle. kolejne języki możesz i tak poznawać w międzyczasie.
  • java jest niezniszczalna. przeżyła już nieskończoną ilość wyroków śmierci i nadal króluje w zastosowaniach biznesowych. jeśli ktoś chce po prostu przyzwoicie zarabiać na programowaniu to java jest najbezpieczniejszym wyborem.
  • nie ma języka idealnego. zawsze jest jakiś kompromis. tracenie czasu na szukanie ideału jest bez sensu. trzeba bez emocji rozpisać sobie jakie są teoretyczne i praktyczne wady i zalety rozważanych języków programowania i wtedy podjąć decyzję.
several
  • Rejestracja: dni
  • Ostatnio: dni
2
MojoNim napisał(a):

Znany youtuber i programista przeszedł ostatnio z Go do Odina. Więc może to Odin gdzie jego twórca jest fizykiem z zawodu, zdominuję branżę wydajnych gier AAA, a nie Jai.

Odin ma tą przewagę nad resztą młodych języków natywnych, że już teraz tworzone są w nim efektowne produkty komercyjne, jak EmberGen.

Zarejestruj się i dołącz do największej społeczności programistów w Polsce.

Otrzymaj wsparcie, dziel się wiedzą i rozwijaj swoje umiejętności z najlepszymi.