Czy warto uczyć się P5.JS ?

Czy warto uczyć się P5.JS ?
A1
  • Rejestracja:ponad 6 lat
  • Ostatnio:2 miesiące
  • Lokalizacja:Polska
  • Postów:82
1

Hejka
Tak z ciekawości zapytam jak myślicie czy warto uczyć się powyższej biblioteki JavaScriptu ? Przeglądając oferty pracy związane z nią to nie zauważyłem zbyt wielkiego zapotrzebowania. Dlatego też jestem ciekawy waszego zdania :).


Nieoszlifowany diament
edytowany 2x, ostatnio: Adept123
vpiotr
  • Rejestracja:ponad 13 lat
  • Ostatnio:prawie 3 lata
2

Jesli pracujesz w COBOLu to nie warto.

Kondziowsky
  • Rejestracja:około 6 lat
  • Ostatnio:ponad 2 lata
  • Postów:219
2

Czy warto się uczyć to ciężko powiedzieć - chyba, że znasz firmy, które tego używają i do nich aspirujesz.
Jak Ci się podoba taka zabawa to zapoznaj się, a nuż się przyda, ale traktowałbym to raczej jako ciekawostka.

A1
  • Rejestracja:ponad 6 lat
  • Ostatnio:2 miesiące
  • Lokalizacja:Polska
  • Postów:82
1

Zobaczcie to https://www.youtube.com/watch?v=AaGK-fj-BAM. Gościu pokazuje jak zrobić węża a ma 2,8 miliona wyświetleń. Zastanawiam się co tak naprawdę decyduje o jego popularności. Ciekawe czy miałby tyle samo wyświetleń jakby pisał tego snake w innej technologii ?


Nieoszlifowany diament
edytowany 1x, ostatnio: Adept123
K5
  • Rejestracja:około 6 lat
  • Ostatnio:około 9 godzin
  • Postów:1002
2

Patrząc po innych, nowszych video wyniki nie są jakieś super. Wydaje mi się, że główny powód to wiek filmiku (4-5 lat) + tematyka. Snake sam w sobie jest bardzo popularny jako zadanie do zrobienia dla początkujących. W połączeniu ze słowem coding (które też występuje w nazwie kanału) film, który podesłałeś jest bardzo wysoko w wyszukiwaniach na yt.

Zobacz, że drugi film stąd ma jeszcze lepszy wynik, mimo że najnowsze filmy na kanale mają po 300 wyświetleń.
Snake + js w nazwie robi swoje. Także biblioteka nie ma znaczenia.

edytowany 1x, ostatnio: kixe52
A1
  • Rejestracja:ponad 6 lat
  • Ostatnio:2 miesiące
  • Lokalizacja:Polska
  • Postów:82
1

Ten natomiast filmik https://www.youtube.com/watch?v=b-SvyCHHWsQ też snake ale różnica jest ogromna jeśli chodzi o liczbę wyświetleń. Dlatego więc pytanie czy w takim razie technologia ma znaczenie ?


Nieoszlifowany diament
edytowany 1x, ostatnio: Adept123
LukeJL
  • Rejestracja:około 11 lat
  • Ostatnio:3 minuty
  • Postów:8423
4

Technologia ma o wiele mniejsze znaczenie niż człowiek, prezentacja.

autor ma 1,14 mln subskrypcji
poza tym autor robi jakby show z tego (nie oglądałem filmiku ze Snake'm ale kojarzę gościa z innych filmików)


autor tego 28 (!!!!) subskrypcji, a filmik jest bez dźwięku

W zasadzie CO tu porównywać?

Adept123 napisał(a):

Tak z ciekawości zapytam jak myślicie czy warto uczyć się powyższej biblioteki JavaScriptu ? Przeglądając oferty pracy związane z nią to nie zauważyłem zbyt wielkiego zapotrzebowania.

Ale "czy warto się uczyć biblioteki", a czy na jakąś bibliotekę jest zapotrzebowanie w ofertach pracy to są dwie różne kwestie.

Warto poznać jakąś bibliotekę graficzną, zwiększy ci to twoje możliwości tego, co możesz zrobić jako programista.

Z drugiej strony:

  • p5 to jedna z wielu podobnych bibliotek (jest jeszcze np. Pixi, Phaser, Fabric itp.), więc niekoniecznie dana firma musi korzystać akurat z tej biblioteki.
  • takie biblioteki do 2D zwykle nie mają wysokiego progu wejścia (w przeciwieństwie do bibliotek do grafiki 3D), więc nawet jeśli dana firma korzysta z jakiejś biblioteki, to niekoniecznie musi ją umieszczać w ofercie pracy zakładając, że to tylko dodatek* (to prędzej twoim zadaniem jest argumentacja, w jaki sposób twoje umiejętności z P5 mogą się przydać pracodawcy i czemu akurat P5 jest lepsze).

Czy warto korzystać jednak z P5.js? Nie wiem, bo nie korzystałem. Ale korzystałem z kilku innych podobnych (Pixi, Phaser, Fabric) i jakbym miał zrobić coś w P5, to przypuszczam, że nie musiałbym się tego nawet uczyć, tylko bym usiadł, zajrzał do dokumentacji i zaczął hakować rozwiązanie. To nie dana biblioteka jest tu słowem kluczem, tylko umiejętność poruszania się w grafice 2D ogólnie (czy to rastrowej czy wektorowej).

*chyba, że dana firma robi np. gry przeglądarkowe (tutaj modny jest Phaser) albo jakieś wizualizacje (tutaj modne jest D3 - swoją drogą D3 to trochę już inny paradygmat i specyficzny sposób myślenia jaki trzeba sobie przyswoić)


edytowany 3x, ostatnio: LukeJL
AN
  • Rejestracja:około 19 lat
  • Ostatnio:około 6 godzin
1
Adept123 napisał(a):

Hejka
Tak z ciekawości zapytam jak myślicie czy warto uczyć się powyższej biblioteki JavaScriptu ? Przeglądając oferty pracy związane z nią to nie zauważyłem zbyt wielkiego zapotrzebowania. Dlatego też jestem ciekawy waszego zdania :).

Na tak postawione pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Pomożesz sam sobie odpowiedzieć na nie, jak odpowiesz sobie na takie pytania:

  • Czy chodzi o programowanie hobbystyczne, czy komercyjne?
  • Czy chcesz zapoznać się z biblioteką samą w sobie, czy masz jakiś projekt i szukasz biblioteki do obsługi pewnych mechanizmów?
  • Jeżeli potrzebujesz obsługi grafiki (bo to zapewnia biblioteka P5.JS), to czy ona odpowiada potrzebom? Jakieś inne biblioteki, np. Three.js też sprawdzałeś?

Moim zdaniem, jak chodzi o grafikę 2D na canvasie, to nie potrzeba żadnej biblioteki, a jak chodzi o 3D, to mam doświadczenie w Three.js i ona moim zdaniem jest bardzo dobra. Nie odniosę się do P5.JS, bo jej nie znam, ale jak nie znasz żadnej biblioteki do grafiki 3D, a potrzebujesz takiej, to warto się zapoznać.

edytowany 1x, ostatnio: andrzejlisek
lambdadziara
  • Rejestracja:ponad 6 lat
  • Ostatnio:około 8 godzin
  • Postów:443
1

btw mozecie polecic prosta do obslugi biblioteke 3D? znam three.js, ale dziala w przegladarce wiec za wolne, chyba zeby zrobic gre w C++ i opengl (przy uzyciu jakiejs biblioteki) i potem przekompilowac do weba z webassembly? Bawil sie ktos kiedys w cos takiego?

Zobacz pozostały 1 komentarz
lambdadziara
chyba za wolne, to Demo1 z bananabread nie chce mi sie nawet wczytac, mam "Preparing..." na okolo 80% od godziny
SA
@lambdadziara: chyba na kalkulatorze.
vpiotr
MorphOS? To sie dlugo laduje ale bez przesady. Max 15 min.
LukeJL
  • Rejestracja:około 11 lat
  • Ostatnio:3 minuty
  • Postów:8423
2

Three.js jest fajne :)
Chociaż wadą Three.js jest to, że czasem pewne rzeczy robi się nieintuicyjnie i trzeba się naszukać rozwiązań w różnych miejscach, przy czym może się okazać, że rozwiązanie jest albo nieaktualne albo nieudokumentowane. No i dużo trzeba cyrków wyczyniać, żeby zrobić prostą rzecz.

Przy czym w Three.js i tak się pisze łatwiej niż w czystym WebGL, no ale WebGL to niższy poziom abstrakcji.

lambdadziara napisał(a):

btw mozecie polecic prosta do obslugi biblioteke 3D? znam three.js, ale dziala w przegladarce więc za wolne

Tzn. na jaką platformę uruchomieniową piszesz?


Zobacz pozostałe 3 komentarze
TS
Jeśli nie planujesz zrobić czegoś na poziomie AAA to czemu się przejmujesz wydajnością? Te gierki przeglądarkowe zmulają, bo są robione na odczep, nie dlatego że JS.
lambdadziara
https://webglfundamentals.org/ te kwadraty w tle zmulaja? u mnie zmulaja
TS
U mnie płynnie. Pewnie masz Linuksa. C++ tutaj nie pomoże.
lambdadziara
na chrome plynnie, ale nie bede uzywac chrome
LukeJL
Aa, od tej strony. No tak, zasugerowałem się, że napisałaś to w temacie o bibliotekach JSowych i założyłem, że na JS chcesz to pisać.

Zarejestruj się i dołącz do największej społeczności programistów w Polsce.

Otrzymaj wsparcie, dziel się wiedzą i rozwijaj swoje umiejętności z najlepszymi.