Scratch
Zauważyłem, że w szkołach podstawowych i gimnazjach szuka się już dzieci, których przyszłość wiąże się z programowaniem. Takiej małej selekcji informatycy-nie informatycy wykonuje się za pomocą programu Scratch, zwanego przez jego twórców "Językiem programowania". Pobrałem program (licencja chyba GNU GPL, możecie sobie go pobrać tu: http://scratch.mit.edu/) i moje spostrzeżenia są następujące: Program uczy tworzenia gier, programów i animacji. Tworzy się Duszki, czyli sprite'y (zbyt dokładne tłumaczenie), które mogą mieć kilka kostiumów, czyli tekstur. Każdy duszek ma swój kod, który tworzy się w bardzo ciekawy sposób: łącząc puzzle, np.:
Grę uruchamia się za pomocą kliknięcia na przycisk - zielona flaga. Chcemy, by po kliknięciu zielonej flagi, duszek "powiedział" w komiksowym dymku słowo "Hejka!" przez 3 sekundy, więc najpierw stawiamy puzzel warunkowy "Kiedy zielona flaga kliknięta", a następnie puzzel "Powiedz 'Hejka!' przez '3' sekund". Teoretycznie, aby gotową grę uruchomić, potrzeba mieć do tego zainstalowany program (wszystkie projekty zapisuje się w formacie .sb, używanego tylko przez Scratch, i nie ma możliwości zapisu do .exe), o tyle jednak znalazłem już coś takiego jak Scratch to EXE Converter, który naprawia cały problem.
Game Maker
Co o tym myślicie? O ile w trybie podstawowym wszystko jest tylko troszkę trudniejsze niż w Scratchu, o tyle jednak w trybie zaawansowanym pisze się już poprawny kod, w języku GML (Game Maker Language). Program udostępnia w ten sposób o wiele więcej funkcji, jednak absolutna większość z nich jest płatna. Grę jeszcze nie gotową można zapisać w formacie chyba .gm, a gotowe gry można już zapisać w formacie .exe, ale niestety, praca w darmowej wersji programu automatycznie wyświetla w trakcie uruchamiania ramkę "Powered by Game Maker", co skutecznie odstrasza wiele osób do dalszej gry
Kodu Game Lab
Ten program, razem z Scratch, zainteresował mnie najbardziej. Wykonała go Jedyna Słuszna Firma, mimo to wykonała go z dużą dbałością. Poznałem go w magazynie PC Format, tam też był dołączony. W porównaniu do Scratcha i GameMakera, można tu stworzyć grę o naprawdę pięknej grafice trójwymiarowej, zaś sam program jest freeware.
A więc? Czy któryś z tych programów wam się spodobał? Jeżeli chodzi o programowanie, to Kodu nie ma go wcale, w GameMakerze można zdecydować, czy pisać, czy układać coś w rodzaju puzzli, zaś w Scratchu raczej nie ma zbyt wielkiego wyboru.