Wzajemne #include w 2 klasach

Wzajemne #include w 2 klasach
M6
  • Rejestracja:prawie 11 lat
  • Ostatnio:prawie 11 lat
  • Postów:7
0

Witam wszystkich użytkowników forum.
W ramach ćwiczeń piszę sobie małą gierkę w c++ z wykorzystaniem SFML 2.1.
Napotkany problem wygląda tak:

Mam 2 klasy:

  • Character (postać która jest bohaterem gry)

  • Bullet (pocisk, którego używa postać)

Obiekt klasy Bullet jest atrybutem klasy Character.

Kopiuj
//Character.h

#pragma once
#include <SFML/Graphics.hpp>
#include <SFML/Audio.hpp>
#include <Bullet.h>

enum STATE {GO_LEFT, GO_UP, GO_RIGHT, GO_DOWN, STOP};

class Character
{
    public:
        Character(sf::RenderWindow & window, int localize = 0);
        ...
    private:        
        Bullet * bullet1;
        ...
Kopiuj
 
//Bullet.h

#pragma once
#include <SFML/Graphics.hpp>
#include "Character.h"

class Bullet
{
    public:
        Bullet(Character * p);
        void draw(sf::RenderWindow & window);
        sf::Vector2f get_position();

        bool moving;
        ...
    private:
        Character * owner;
        ...

Próba kompilacji:

Kopiuj
include/Bullet.h:8:26: error: expected ‘)’ before ‘*’ token
         Bullet(Character * p);
                          ^
include/Bullet.h:16:9: error: ‘Character’ does not name a type
         Character * owner;
         ^
 

Dlaczego klasa Bullet nie widzi klasy Character pomimo załączenia pliku nagłówkowego?

_13th_Dragon
  • Rejestracja:prawie 20 lat
  • Ostatnio:15 dni
1
Kopiuj
class Bullet;
class Character
  {
...

class Character;
class Bullet
  {
...

Wykonuję programy na zamówienie, pisać na Priv.
Asm/C/C++/Pascal/Delphi/Java/C#/PHP/JS oraz inne języki.
Zobacz pozostałe 2 komentarze
gośćabc
@_13th_Dragon pisząc, że forward declaracja coś znaczy w przypadku, gdy wcześniej inlcudujesz plik nagłówkowy z definicją klasy sam się ośmieszasz
_13th_Dragon
Sam tego chciałeś: http://4programmers.net/Forum/C_i_C++/233907-wzajemne_include_w_2_klasach?p=1035139#id1035139 radzę zaprzestać udzielania się w dziale C/C++ przynajmniej dopóki nie nauczysz się podstaw tych języków.
gośćabc
odpisałem Ci i udowodniłem, że jesteś słaby i to Ty powinieneś przestać siętutaj udzielać :) pozdrawiam pana wkurzonego, bo nie miał racji
_13th_Dragon
@gośćabc powiedziałeś że to nic nie daje, udowodniłem że daje. O kwestii błędu projektowego nie wspominałeś i o nim tu NIE MA co dyskutować bo jest ewidentny. Udowodniłeś jedynie że jesteś nierozgarnięty i mylisz podstawowe pojęcia.
gośćabc
no to pewnie to tłumaczy dlaczego wrzucasz posty, które uczą złego kodowania; super mistrzu pokłony dla Ciebie
M6
  • Rejestracja:prawie 11 lat
  • Ostatnio:prawie 11 lat
  • Postów:7
0

Co daje taki zapis, i dlaczego bez tego nie działa?
Pierwszy raz się spotkałem z takim problemem i interesuje mnie jego geneza.

PS
Zapomniałem o typie enumaracyjnym STATE, którego też nie widać z poziomu klasy Bullet. Co z tym zrobić?

_13th_Dragon
  • Rejestracja:prawie 20 lat
  • Ostatnio:15 dni
0

http://en.wikipedia.org/wiki/Circular_dependency

Kryształowa kula podpowiada że nie dołączyłeś deklaracji tego STATE.


Wykonuję programy na zamówienie, pisać na Priv.
Asm/C/C++/Pascal/Delphi/Java/C#/PHP/JS oraz inne języki.
Zellus
  • Rejestracja:prawie 13 lat
  • Ostatnio:około 4 lata
  • Lokalizacja:Wrocław
  • Postów:474
1

Jeżeli zastąpisz pragma once starym sposobem( z define) to będzie to wyglądać tak

Kopiuj
#ifndef _CHARACTER_H_
#define _CHARACTER_H_
#include <BULLET.h>

class Character{
...

Oznacza to że w momencie załączania pliku Bullet.h, nie mamy jeszcze żadnej wiedzy o klasie Character, natomiast gdy z pliku Bullet.h, załączamy Character.h "nie przechodzi" on przez ifdefa. Tym samym nie mamy żadnej wiedzy o tej klasie.

Błąd wychodzi już w czasie projektowania. Klasa Bullet najprawdopodobniej nie musi mieć wiedzy, o tym kto nim strzelił, sprawdzenie natomiast możesz dokonać po stronie postaci. Nie wiem w jakim celu dodałeś tą informację, więc nie podam przykładu jak to lepiej zrobić :(

edytowany 1x, ostatnio: Zellus
M6
Dzięki za wyjaśnienie. Do konstruktora Bullet przekazuje postać, żeby samo sobie automatycznie ustawiło początkową pozycje wedle postaci.
Zellus
To lepiej przekazać samą pozycję
M6
  • Rejestracja:prawie 11 lat
  • Ostatnio:prawie 11 lat
  • Postów:7
0

Ehh.. Może inaczej. W jaki sposób ją dołączyć?

Zellus
#include "state.h" w bullet.h?
M6
enum STATE jest w Character.h jak w załączonym kodzie. Powinienem go przenieść do state.h?
Zellus
Raczej tak, ja trzymam każdą klasę czy enum w oddzielnym pliku :)
M6
W sumie dobre rozwiązanie. Moge wtedy mieć mój typ gdzie chce. Dzięki za pomoc!
_13th_Dragon
  • Rejestracja:prawie 20 lat
  • Ostatnio:15 dni
0

Wykład z podstaw C/C++ specjalnie dla @gośćabc:
Mamy trzy pliki:

  1. main.cpp
Kopiuj
#include <iostream>
//#include "a.h"
#include "b.h"

int main() 
  {
	  return 0;
  }
  1. a.h
Kopiuj
#ifndef _A_H_
#define _A_H_
#include "b.h"

//class B;
class A
  {
   public:
   B *b;
  };

#endif
  1. b.h
Kopiuj
#ifndef _B_H_
#define _B_H_
#include "a.h"

//class A;
class B
  {
   public:
   A *a;
  };

#endif

Przy kompilacji dostajemy: [Error] 'B' does not name a type w wierszu 9 a.h
Jeżeli odkomentujemy wiersz 2 w main.cpp to dostaniemy [Error] 'A' does not name a type w wierszu 9 b.h
Aby tego się pozbyć odkomentujmy wiersz 5 w b.h teraz się kompiluje,
ale jeżeli znów zakomentujemy wiersz 2 w main.cpp to znowu dostaniemy: [Error] 'B' does not name a type w wierszu 9 a.h
Aby tego się pozbyć odkomentujmy wiersz 5 w a.h teraz się kompiluje niezależnie od tego który z plików a.h czy b.h zostanie dołączony do pliku.


Wykonuję programy na zamówienie, pisać na Priv.
Asm/C/C++/Pascal/Delphi/Java/C#/PHP/JS oraz inne języki.
gośćabc
  • Rejestracja:około 11 lat
  • Ostatnio:ponad 3 lata
  • Lokalizacja:Szczecin
  • Postów:500
0

dzięki za lekcję, i ten świetny przykład jak nie kodować w c++

zrób ten test, to może czegoś się nauczysz

http://jonjagger.blogspot.co.uk/2013/04/the-include-test.html

ja raczej jestem za tym, abyś Ty przestał się udzielać w tym dziale, za napisanie powyższego postu;

a tak przy okazji to nie jest temat dla początkujących

edytowany 2x, ostatnio: gośćabc
_13th_Dragon
To nie mój kod tylko ten z pytania. Lekcja dotyczyła syntaksa C/C++ której ewidentnie nie rozumiesz. Zaś kwestie tego że jest to ewidentny błąd projektowy poruszasz aby ukryć brak wiedzy podstawowej. Pokazałem że moja odpowiedź była trafna i jedyna słuszna (no może oprócz jednej nieco bardziej słusznej odpowiedzi - "masz błąd projektowy"). To że moderatorzy nie przenieśli tego pytania do działu newbie nie oznacza że to nie są podstawy.
gośćabc
" @_13th_Dragon pisząc, że forward declaracja coś znaczy w przypadku, gdy wcześniej inlcudujesz plik nagłówkowy z definicją klasy sam się ośmieszasz - gośćabc wczoraj, 14:56 ", ta wypowiedź mogła znaczyć dwie rzeczy: 1) albo jesteś takim ignorantem, że zamiast poprawić chłopaka i napisać mu tak się nie robi. dalej brniesz i utwierdzasz go w błędzie stosując jakieś badziewne rozwiązanie; 2) treść mojego (tego) postu; wychodzi na to że 2) Ciebie dotyczy, bo z Twoim zacięciem i sarkastycznym podejściem do czegokolwiek już dawno byś to wypomniał; koniec tematu
_13th_Dragon
  • Rejestracja:prawie 20 lat
  • Ostatnio:15 dni
0

@gośćabc,
Gdyby stwierdziłeś coś w rodzaju: - "wystarczy poprawi błąd projektowy" to nie ma tematu dyskusji.
Nic nie mówisz o błędzie projektowym, zaś stwierdzasz "... jeżeli ma definicję klasy w nagłówku character.h, to nie potrzebna jest forward deklaracja ...". Ja udowodniłem że ten fragment twojej wypowiedzi to kompletne bzdury, nie mówimy tu o wzorcu projektowym. Ale pewnie zaraz stwierdzisz że ten fragment oznacza jedno z dwóch:
a) Trawa jest zielona;
b) Niebo jest błękitne.
Wg mnie konstrukcja zdania "... jeżeli ma ..., to nie potrzebna ..." ewidentnie oznacza że wypowiedź nie ma nic wspólnego ani z trawą ani z niebem ani ze błędem projektu.

Druga część tejże wypowiedzi: - "... forward deklaracja tu wystarczy i nie trzeba includować całego nagłówka ..." - też może okazać się bzdurą bo masz w podanym kodzie wszędzie ... czyli całkiem możliwa jest funkcja zdefiniowana w ciele klasy korzystająca że składowych innej klasy, więc może się okazać że nie wystarczy forward deklaracji. Rozumiem że ta część twojej wypowiedzi oznacza jedno z dwóch:
a) Jest rok 2014
b) Piszemy na forum 4programmers.
Tu dokładnie to samo konstrukcja zdania nie pozostawia wątpliwości - nie piszesz o błędzie w projekcie ani o roku ani o forum na którym piszemy.

Podkreślam raz jeszcze że nigdzie nic nie powiedziałeś o błędzie projektowym i nie to jest tematem dyskusji.
Co do sarkastycznego podejścia - to już zrezygnowałem z wpajania dobrych wzorców projektowych, bo przez te wszystkie lata mojej obecności na tym forum ani razu nikt wytknięciem błędu projektowego się nie przyjął.


Wykonuję programy na zamówienie, pisać na Priv.
Asm/C/C++/Pascal/Delphi/Java/C#/PHP/JS oraz inne języki.
edytowany 1x, ostatnio: _13th_Dragon
gośćabc
nie przeczytałem tego postu i nie przeczytam, Ty masz zawsze rację, moja wina, nie chcę Ci zburzyć Twojego świata; przepraszam, nie chcę abyś nabawił się wrzodów przez jakiś internet, i wcale nie jestem tutaj sarkastyczny; pokój

Zarejestruj się i dołącz do największej społeczności programistów w Polsce.

Otrzymaj wsparcie, dziel się wiedzą i rozwijaj swoje umiejętności z najlepszymi.