Weryfikacja fragmentacji indeksów na bazie i ich odbudowa:
Kopiuj
SELECT
dbschemas.[name] as 'Schema',
dbtables.[name] as 'Table',
dbindexes.[name] as 'Index',
indexstats.[avg_fragmentation_in_percent]
FROM sys.dm_db_index_physical_stats(DB_ID(), NULL, NULL, NULL, NULL) indexstats
INNER JOIN sys.tables dbtables on dbtables.[object_id] = indexstats.[object_id]
INNER JOIN sys.schemas dbschemas on dbtables.[schema_id] = dbschemas.[schema_id]
INNER JOIN sys.indexes AS dbindexes ON dbindexes.[object_id] = indexstats.[object_id]
AND indexstats.index_id = dbindexes.index_id
WHERE indexstats.database_id = DB_ID() AND indexstats.avg_fragmentation_in_percent > 10;
ALTER INDEX ALL ON [nazwa_tabeli] REBUILD;
DBCC DBREINDEX;
Dalej przejrzenie i archiwizacja danych do bazy archiwalnej. Można też zrobić cykliczne zadanie archiwizujące. Nie wiem od kiedy istnieje baza, ale często jest tak, że jak opiekuje się nią 1 osoba to pewnie nigdy nie było wykonywanej archiwizacji i tu można sporo zyskać. Najpierw by trzeba pogadać z biznesem ile prawnie musicie przechowywać jakieś dokumenty np. z tego co kojarzę faktury 5 lat od końca roku kalendarzowego oraz czy polityka na to zezwala.
Weryfikacja planów zapytań. Wtedy np. przepisanie ich lub utworzenie dodatkowych indeksów. Trzeba by się rozejrzeć po wbudowanych narzędziach jak SQL Profiler oraz od SQL Server 2016 jest z tego co kojarzę coś takiego jak Query Store, czyli włączasz sobie zbieranie i np. wracasz po tygodniu i patrzysz jak co chodzi.
Aktualizacja statystyk.
Kopiuj
EXEC sp_updatestats;
Dalej sprawdzenie RAM i CPU SQL Servera. Przy czym z tego co wiem na Standard są limity, ale warto zobaczyć czy Max Server Memory jest odpowiednio ustawione.
Ustawienie zadań cyklicznych na czyszczenie dzienników transakcji oraz reorganizowanie indeksów jak wyżej. Regularne kopie dziennika transakcji mogą pomóc w zmniejszeniu jego rozmiaru.
Sprawdzenie czy wersja samej Optimy jest aktualna. Może nowsze wersje coś poprawiają wydajnościowo. Dodatkowo jeśli aplikacja jest odpalana desktopowo lub przez przeglądarkę to warto wyczyścić tempy i cache.
Jeśli jest wielu użytkowników serwera to warto sprawdzić maksymalną ilość połączeń do bazy. Jak jest blisko limitu to mogą być przeciążenia. Warto zerknąć na maksymalną liczbę połączeń oraz czas życia danego połączenia.
Na koniec jeśli wszystko powyższe zawiedzie to najlepiej się skonsultować z Comarchem pewnie trochę zabulić i powiedzą fachowo co i jak można jeszcze od strony samej aplikacji konfigurować.