Witajcie, jakiś czas temu przesiadłem się z Windowsa na Linuksa ( #by Microsoft Virus 10) w związku z tym chciałem zadać kilka pytań:
1)Jak działają aktualizacje w linuxie
W Windowsie wiemy jak działają aktualizacje - usługa Windows Update pobiera je, instaluje a potem wycofuje zmiany :)
Ciekawi mnie jak to wygląda pod Linuxem że tak to ujmę pod względem technicznym.
Na Linuksach jak wiadomo aktualizacje przeprowadzane są podczas działania systemu lub konkretnej aplikacji. I tu pytanie: Jak osiągnięto coś takiego - jak to możliwe że elementy systemu można wymienić gdy są używane albo jak można przeprowadzić aktualizację aplikacji gdy ona działa w ten sposób że się nic nie 'wywala' ? Jak to osiągnięto i dlaczego Windowsy tak nie mogą?
2)API systemu
Windws ma WinAPI a co ma system Linuksowy?
Na Linuksach są biblioteki takie jak SFML,Allegro,SDL,Ogre,Irricht, etc ale z jakiego API/bibliotek one korzystają?
Jak chcemy (męcząc się z WinApi) tworzyć plik to wołamy CreateFile() która analizuje argumenty i woła NtCreateFile() a potem automagicznie pojawia się plik. Jak to wygląda na Linuksie czy jest jakaś wielojęzykowa, wspierana, udokumentowana, oficjalna biblioteka do Linuksa ? Takie LinuxAPI?
3)Jak to jest z plikami na Windowsie i GNU/Linuxie - chodzi mi o programowanie - na Windowsie linkuje *.a a program *.exe podczas działania ładuje *.dll Jak to jest z GNU/Linuxem i plikami *.so - czym są te pliki - pełnia te same funkcje co pliki dll czy (jeszcze) jakieś inne?
4)Takie pytanko co jest powodem że istnieje tak dużo wersji SFML dla Windowsa a dla Linuxa tylko 2 (32/64 bit)?
http://www.sfml-dev.org/download/sfml/2.3.2/
Gdy pobieramy SFML dla WIndowsa czytamy na stronie:
The compiler versions have to match 100%! Here are links to the specific MinGW compiler versions used to build the provided packages.
Czemu nie ma powyższego wymogu na Linuksie?